Gå til innhold

Kvinner, hva spiller dere? (extended) og hvorfor er spillet noe for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De slutta å lage bra spill rundt sånn på slutten av 90tallet desverre ...storhetstiden for spill var fra 1990 til 96 vil jeg si.

Er vel mer ute etter å høre hvilke elementer et spill bør inneha som gjør at det fenger akkurat dere og på hvilke intellektuelle plan. Bør spillet ha replay-value, hvordan appelerer det gameplay messig?. Hva er deres grafikk krav?...hvilken atmosfære søker dere etter å bli satt inn i ? .

For meg må det helt klart ha replay-value. Siden CSI-spillene har caser, må jeg derimot vente 6 mnd, minst, mellom hver gang jeg spiller hvert spill, ellers er de ikke spennende lengre. Det attraktive med The Sims-spillene er jo at de aldri tar slutt. Man kan bygge, og bygge, og bygge, og spille og spille. Man lager nye liv hele tiden, og kan starte på nytt hvis man vil det. Det er liksom ingen ende på historien. Det elsker jeg.

For meg handler jo dette mye om at jeg elsker å tegne og skape, og det å f.eks lage hus og bygninger i The Sims er min måte å kreativt utvikle meg på. Samtidig, hvis jeg blir lei, så kan jeg bare spille med simmene mine, for deretter å fortsette med byggingen.

CSI-spillene handler for mye om utforskning. Man må bruke hodet for å forstå sammenhenger, man må tenke og gruble. Kanskje finner man ikke det siste elementet i puslespillet og man grubler og grubler i flere timer. Sånt liker jeg. Jeg liker avvekslingen mellom det å ikke måtte tenke altfor mye i The Sims, samtidig som alt man gjør får jo konsekvenser videre, og dermed gjør det spennende, og den intellektuelle biten hvor man bruker hodet og setter sammen små biter til større biter som f.eks i CSI.

Grafikkkravene kommer helt an på spillet. Jeg er også en som elsker f.eks de gamle Mario-spillene. Grafikken er jo ikke akkurat slik den er i dag. F.eks er jeg veldig glad i Rayman, men da kun i 2d, ikke i 3d, slik den var før. Grafikkmessig er ikke nødvendigvis spillene i verdensklasse i forhold til mange spill som lages i dag, men fordi det er de jeg er vokst opp med er det kun de som duger.

Når det gjelder spill som krever utforskning og bygging, slik som i The Sims 3, så må grafikken være av høy standard. Derfor spiller jeg ikke lenger The Sims, dvs det første spillet, nettopp fordi akkurat det spillet ikke appelerer lenger til meg, både rent strukturmessig og grafikkmessig. Jeg ønsker jo å bygge min drømmeverden, og da vil jeg helst at den ser så optimal ut som mulig, erg må jo også grafikken være høy.

Med andre ord: forskjellige krav til ulike spill og spilltyper.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Gjest Loverdose
Skrevet

Bakery Story og Restaurant Story på iPhone....

Skrevet

Du går frem som et bra eksempel Yvonne, i dine tolkninger, begrunnelser og resonasjoner. Takk!!

Skrevet

Det fins faktisk både 4, 5 og 6 av Heroes, selvsagt ingen som kan måle seg med Heroes 3. Har akutt dilla på det igjen. :rodmer:

Ellers går det i gamle spill, og kan ikke huske sist jeg kjøpte et nytt, men har lyst på Amnesia og Skyrim.

Red Alert 2 og 3, Little Fighter, Quake, Age of Empires 2 og Diablo 2 osv.

Ikke kjøp amnesia, det er ikke verdt det :) Det er bare litt skummelt i starten siden du selv hyper det opp til å være så skummelt. Red alert serien er morsom da, samme med Quake. Hvis du liker strategi spill så er også World in Conflict rimelig bra, samme med Company of Heroes.

Skrevet

Jeg tester det meste, men går stort sett lei etter noen timer. Spill som har fenget meg over lengre tid er LFD2, WoW, DotA, LoL, Aion, Skyrim o.l.

Det som catcher meg er lett RP, MMO's, vakkert og eventyrlig, fantasy og magic, at man lett får belønning og lett kan bli "god", at det er krevende å spille high-end og krever at du veit hva du gjør. WoW er nok det spillet jeg har brukt mest timer på; det er en estetisk vakker fantasy-verden med magi og alver hvor jeg kan "gå inn" og gjøre hva jeg vil. Jeg kan surre rundt i nydelig omgivelser, lage klær og smykker, queste for å få ting, spille PvP/drepe andre om jeg trenger å få ut litt steam, perfeksjonere eksempelvis rotasjonen min for å bli den beste på neste raid osv.

Grafikkmessig henger WoW en del etter, men jeg synes det er en del av sjarmen.

Skrevet (endret)

Jeg liker veldig godt action/adventure spill (PS3). Spesielt Uncharted og Assasin's Creed-seriene. I Uncharted liker jeg hvordan progresjonen er bygd opp. At man spiller seg gjennom en historie, og at filmsekvensene som binder spillet sammen er nærmest sømløst fra gameplay. Her får man en god posjon historie samtidig som man får skyting, klatring og diverse gåter og det er veldig god framdrift og god spillbarhet av karakteren.

I Assasin's Creed er det mye av det samme som over, men her er også "vandre utenom historien" et viktig element. Her kan man løse oppgaver utenom hovedhistorien og samle diverse gjenstander, finne nye deler på kartet eller dra på assasin oppdrag og hjelpe innbyggerne i byen. Klatringen, kampene og historien i seg selv gjør spillet, samtidig som filmsekvensene innimellom binder det hele sammen. Man får nærmest filmfølelsen.

Grafikken til disse to spillseriene har også mye å si. Sømløsheten mellom gameplay og filmsekvenser blant annet. Skifte mellom natt og dag (spesielt i Assasin's Creed.) og også musikken og så klart karakterbevegelsene og spillfølelsen/styrbarheten. Drivkraften bak å fortsette spillene er ønsket om å se hvordan historien ender (jfr filmfølelsen).

Mirror's Edge synes jeg også var et supert spill med tanke på gameplay, styrbarhet og utfordringer i klatring, springing og skyting. Her ser man kun hendene og føttene til karakteren, og dette gir en veldig intim spillopplevelse. Her er det klatringen som er i fokus, med stilren grafikk og brukbar historie.

Akkurat nå spiller jeg og samboeren min Dungeon Hunters. Rasende festlig og underholdende arkadespill, suverent for 2-player. I dette spillet er det vel "enkelheten" og 2-playeren som appelerer mest. Rent tidsfordriv, samtidig som det er gøy å bekjempe bossene og stige i levels. Vi er på jakt etter flere 2-player spill i samme sjanger.

Vi spiller de andre spillene sammen også, selv om det er 1-player, så følger vi med på hverandre, bytter med på å spille og gir hverandre vink og råd. Dette fungerer, da spill som Uncharted og Assassin's Creed er ganske underholdne både å spille som å se på.

---

Replay-value er ikke så viktig for meg/oss. Når vi er ferdige med et spill vil vi gjerne ha et nytt, uavhengig av hvor gøy spillet var. Men selvfølgelig, enkelte spill er så bra at man gjerne spiller de igjen. Men ofte føler jeg litt av gleden er borte, når man vet hva som skjer og hva man kan vente seg. Annerledes med type bilspill/racegames osv.

Endret av *Numi*
Skrevet

Det jeg liker best i spill er åpne RPGs, da helst i en fantasisetting (men ikke nødvendigvis, storkoser meg med både Fallout og ME-serien). For meg er den type RPG en ny verden jeg kan reise inn i og "leve" i for noen timer. Her er Bethesda-spillene uslåelige, spesielt TES-serien. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har tilbrakt i Tamriel, både moddet og umoddet, PS3 og PC.

På en god andreplass er historiedrevne RPGs, som Final Fantasy-serien og BioWare sine serier. Da spiller jeg for å bli kjent med en interessant verden med interessante karakterer og en god historie. BioWare-spillene er også interessante med tanke på valg og konsekvenser.

Jeg spiller også noen MMOs, jeg har enda tilgode å finne noen jeg liker bedre enn LotrO og EQ2. Har også fått dilla på ME Multiplayer. Regner med jeg forsvinner inn i TES:O når det kommer.

Til slutt har vi også kosespill som jeg spiller hovedsaklig for kosen og det underholdende gameplayet (Jeg kaller dem "CiB-spill" - Chill in Bed-spill). Her finner vi generelt DS og iPad spill som FF: Revenant Wings, FF TA2, Puzzle Quest 2, Cradle of Rome, Harry Potter Lego etc.

Skrevet

Jo forsåvidt, men mine favoritter er CSI: Hard Evidence, CSI: Deadly Intent, CSI: Dark Motives, CSI: Fatal Conspiracy og CSI: Dimensions of Murder.

PC spill? Eller til PS3 el Wii?

Skrevet

Her går det i Sims3, startet med The Sims, deretter Sims 2 og nå Sims 3. Jeg bruker mest tid på å "renovere" ferdiglagede hus og ferdiglagede simmer, gjennom nedlastede elementer. Plutselig er det leggetid gitt :fnise:

Sims3 er nå oneline så man kan spille sammen/mot andre, men det har aldri interessert meg. Foretrekker offlinespilling jeg. Hmm tror jeg må sjekke ut de CSI-spillene :Nikke:

Skrevet

Fikk lyst å dele denne...

fR32FG1wG0OrMnmFTOPyHw2.jpg

• Liker 1
Skrevet

PC spill? Eller til PS3 el Wii?

Jeg har spilt dem både på Xbox360 og PC. Finnes til de fleste konsoller og pc/mac. Selv foretrekker jeg Xbox.

Skrevet

Liker mange forskjellige typer spill, men er aller mest glad i RGP-spill av typen Neverwinter Nights og Dragon Age. Lever meg veldig inn i det, og går nærmest inn i en liten depresjon når jeg gjør dem ferdig...

Bioware FTW!

Har dessuten bikket 300 timer på Skyrim, ifølge Steam, og jeg har ikke engang rundet det... :sjenert:

Har også spilt en del strategispill, særlig Civilization (har spilt alle unntatt det første) og Age of Empires (alle her, men likte aller best Age of Kings!)

Skytespill er morsomt når man spiller med andre - liker aller best de litt urealistiske, som f.eks Unreal Tournament, Borderlands og diverse Half-Life-mods.

Falt aldri helt for CS, tror det er fordi det krever litt mer presisjon og taktikk - jeg liker best når jeg kan plaffe løs med syke våpen og kaste kjøleskap på folk! :sjarmor:

Har en god del spill på Steam jeg ikke har fått rotet meg til å prøve ennå - første på listen er nok å runde Borderlands, og så kanskje gå løs på Killing Floor og Dead Island.

Trine er også et nydelig spill!

Og ikke minst spiller jeg wow - det er sosialt og morsomt, og fullt av belønninger :tongue:

Hvis jeg er forferdelig sliten, spiller jeg noen ganger Sims (skammer meg litt over det :sjenert: ).

Av og til må man bare bruke noen timer på å tapetsere vegger og kjøpe fine møbler...

Skrevet

Jeg liker det meste av spill, men en god historie er alfa og omega for full klaff. Da går det for det meste innenfor sjangrene sci-fi, adventure, crime, horror og fantasy. Siden jeg blir så fort oppslukt i en god historie, så kan replay value være ganske viktig, for å kunne komme gjennom samme spillet med en annen story/karakter. Er det ganske fritt frem for hvor og når man kan gjøre de forskjellige oppgavene i spillet så er det et pluss. Jeg liker friheten.

Jeg får noia om spillet er alt for happy sunshine, og foretrekker at karakterene og universene ikke er så alt for urealistiske. Av og til kan jeg komme meg gjennom grinding spill av typen God of War, mens Heavenly Sword gikk i søpla. Er vel historien det gikk på. Jeg hater bilspill. Føler ikke jeg får noe ut av det (unntaket er mario cart, sammen med fulle folk). GTA liker jeg heller ikke, men kan overleve Saints Row til en grad fordi det er bedre humor i det. Atmosfæren er som den er, og forskjellig type spill passer forskjellig typer humør. Dommedagsfølelsen er jo koselig den, av typen Mass Effect, DA og alt zombie relatert.

Grafikk og sånt er ikke nødvendigvis det viktigste, og maskina mi kjører alt uansett, men jeg har til nyere dato spilt spill med så utdatert grafikk at det krevdes laaange pauser for å få synet mitt tilbake til normalen. Star Wars Dark Forces var vel det jeg holdt på med sist, av det slaget. Jeg spiller forresten gjennom alt av Star Wars spill jeg kommer over, bra histori eller ei, fordi jeg liker universet.

Jeg spilte mer online før (tilbake til wow dagene mine), men de siste årene har jeg ikke hatt det store behovet for å være sosial mens jeg spiller, så når jeg logger meg inn på swtor og tsw, så er det sjeldent jeg har noe med dungeons eller pvp å gjøre.

Skrevet

Jeg er også mest fan av rpg spill med god historie, har elsket skyrim og mass effect serien. Jeg elsker å leve meg inn i historiene og føle at jeg kan endre spill verdenen ved å spille på en måte.

av mmo spill har jeg prøvd veldig mye, men faller vel alltid tilbake til eve online. jeg tror det er fordi man har en så stor mulighet til å endre spill verdenen som man føler for. I forhold til wow og andre mmo der man som spiller er litt på siden av hele spilluniverset. selv om det går for å være utrolig nerdete er det veldig mye morsomme og mer voksne folk der.

Anonym poster: e5f4cb5c1a9fb4209c1326857a081965

Skrevet

Jeg har begynt på'an igjen med Morrowind. Jeg elsker fantasy. Jeg liker også valgfrihet. I Morrowind kan man sulle rundt og gjøre nett som man vil. Jeg har hatt spillet siden det kom ut omtrent, og aldri spilt det ferdig, til tross for at jeg nok har svidd av flere hundre timer der. Jeg soser rundt på oppdagelsesferd og gjør alt mulig annet enn å fullføre main quest'ene. Jeg husker jeg ble helt OCD på å lage mine egne potions en stund, og brukte all min energi på å samle ingredienser og lage dem (hardcore ocd, vi skal ikke kjøpe ingredienser heller, nei).

Nå har jeg kjøpt Oblivion, venter spent på å prøve. Dessverre har jeg for kjip pc (typisk jobb-pc) til å kjøre Skyrim, men innen jeg har fullført Morrowind og Oblivion er sikkert pc'en gåen og jeg kan kjøpe meg en ny som faktisk kan kjøre Skyrim også. Eg gler meg :)

Anonym poster: 64b27705b7af5b862cb6e52dcbcced2d

Annonse
Skrevet

Jeg spiller igrunnen alt mulig.

Det eneste jeg ikke er noe god på er FPS-spill, for jeg er bedriten til å strafe, så jeg dør som regel etter to minutter om jeg ikke finner en eller annen kode for godmode. :fnise:

Orker ikke begynne å liste opp alt, men noe av det jeg spiller har veldig høy replayverdi, et par av spillene jeg eier har jeg spilt minst femti ganger siden de ble kjøpt for mellom femten og tjue år siden.

Nå går det i hovedsak i rpg, som Diablo3 (har spilt begge forløperene), League of Legends og venter i spenning på GuildWars 2 som har release 28. august. Jeg har prerelease den 25. :D

Skrevet (endret)

-

Endret av Magnifique
Skrevet

For meg går det i World of Warcraft, The Sims 3 og Puzzle Pirates.

WoW spiller jeg for storyen i questene, muligheten til å samle achievements og pets, moroa med å spille sammen med andre og å bli kjent med mennesker du ellers ikke ville møtt (elsker guilden min :rodmer: ) og alle de pene landskapene :fnise:

The Sims 3 liker jeg mest for byggingen, muligheten til å lage meg historier med folk og ikke minst, muligheten til å fucke opp livene deres :ler:

Puzzle Pirates blir en veldig, veldig enkel versjon av WoW, men også det har jeg vært helt hekta på i perioder. Man laster ned en gameclient (alt er gratis, med mindre man velger å kjøpe penger ingame), lager seg en pirat og drar ut på tokt med andre hvor man spiller minispill for å samarbeide og hjelpe til. Også her har jeg blitt kjent med masse forskjellige folk igjennom ulike crews.

Gjest sardintroll
Skrevet

Jeg koser meg med Sleeping Dogs. Trodde først at det var nok en bleik GTA-klone, men det er mer enn som så. Veldig fengende historie, og herlig action. Ikke så "seriøs" som GTA IV, og ikke så utagerende som Saints Row (ikke misforstå, liker de spillene også). En fin mellomting. :)

Skrevet

Enig med Yvonne at CSI spillene er bra, jeg kjøpte mitt på Rimi. Jeg spiller Sims 3 fordi det er et tidsfordriv. Little Big Planet fordi det er morsomt og anderledes grafikk. Black Ops,Mw2,Mw3,Waw fordi CoD rocker. Battlefield Bad Company fordi Haggard er så sykt kul. BFV fordi det er bare så kult og så bra, jeg blir aldri lei av det spillet der. GTA å det har jeg spillet siden jeg var 7 år gammal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...