AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Han er en miniatyr. Får ofte kommentarer på at han er så rolig, ikke stresset, veldig sosial og behagelig å omgås. Bjeffer lite, selv om vi akkurat nå er i alderen hvor mye er veldig skummelt og skal bjeffes på. Han er ganske sprek, er gjerne med på fjellet og i skogen, og lar seg ikke affisere av sine 2 kg og korte bein. Vi går ca en times tur hver dag. Hjemme er han flink til å slappe av i huset sitt når han føler for det, han leker en del med de andre dyrene, og han er ganske flink til å leke selv også. Har ofte verandadøra oppe så han kan løpe inn og ut selv som han måtte føle for. Likevel lurer jeg på hvor mye jeg skal aktivisere han utenom turgåing? Han er alene 8 timer 5 dager i uken, og det går veldig fint, men jeg føler jo at jeg bør ta meg mye av han hjemme på kvelden. Vi leker hver dag, men jeg lurer på om jeg styrer for mye med han. Han må vel ikke aktiviseres hele tiden selv om han er våken og ser ut som om han ikke har noe å ta seg til, men da får jeg dårlig samvittighet med en gang. Hva gjør dere andre? Anonym poster: e2ab016400b495df415cb19c2d978892
Gjest janne89 Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 Går helt grait at de er elene hjemme. Men du må passe på hunden får leke med andre hunder og leke med barn og voksene. i den alderen er det veldig viktig at de sosialiseres. Nå vet jeg ikke hvilken rase du har MEn de fleste hunder kan være alene i 6-8 timer og dagen så lenge de får tur både før og etter:)
Portvinpiken Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 Nei, nei ikke få dårlig samvittighet. Hvis du har en rolig hund er du jo heldig. Mange sliter nettopp med hunder som er vant med mye ulike aktivitet og får et forhøyet stress nettopp på grunn av dette. Hvis hunden din er rolig og du ser den har det fint så er det ingen grunn til bekymring - tvert i mot. Kommentarer om at den er rolig skal du ta som et kompliment. Altfor mange gjør altfor mye med hundene, og ender opp med problemer. En times tur synes jeg høres lenge ut for en valp, og selv ville jeg heller valgt 2 x 30 minutter. Hvis du vil aktivisere den mer vil jeg så absolutt anbefalte type aktiviteter som søk- og nesearbeid. Dette er supert for hunder og de får brukt hodet og ikke minst sine utrolige velutviklede sanser - noe mange glemmer dessverre. Lykke til, og hurra for en rolig hund :-)
LittleJ Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Hvis den er rolig nå og du ønsker å fortsette å ha den rolig kan det lønne seg å ikke overstimulere den. En valp trenger mer psykisk enn fysisk stimulig egentlig (selv om den selvsagt trenger tur også!). En tur på et sosialt arrangement er virkelig å anbefale! De får sett mye, opplevd mye og sover veldig godt etterpå =) Vi hadde feks. valpen te venninna mi med på et større hestestevne. Ta den med på utstilling selv om du ikke skal stille den ut og lignende ting. Lykke til =)
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #5 Skrevet 20. august 2012 Han har vært med overalt og på alt mulig, så han er godt sosialisert i flere miljøer, han er ofte sammen med andre hunder, og er veldig glad i mennesker. Generelt en livsglad type som virker både harmonisk og trygg. Antakelig sitter det i mitt hode at jeg må aktivisere han hele tiden, for å kompensere for at jeg har vært på jobb hele dagen. Han elsker å gå tur, og synes det er helt topp å oppleve nye ting. Han har noen favorittleker han liker at vi drar i hver vår ende med, og en kong som han holder på med, og noen leker han elsker å filleriste. Han liker å løpe etter halen sin, og liker å løpe rundt etter de andre dyrene her. Blir han trøtt så tar han seg noen timer på øyet, han bestemmer selv. Jeg er bare litt usikker på hvor mye lek som er for mye. Han har vært på bytur, på tur langs traffikert vei, truffet barn, truffet hunder i alle størrelser, han har vært med på jobb, han har vært på fjellet, i båt, ja, han er med meg der jeg er, og det virker som at det har fungert bra for å få han trygg. Han synes det er helt flott å kjøre bil, og å være hjemme alene er helt iorden, det virker som om han har ligget og sovet hver gang jeg kommer hjem. Anonym poster: e2ab016400b495df415cb19c2d978892
LittleJ Skrevet 20. august 2012 #6 Skrevet 20. august 2012 Tror egentlig hunden din har det helt fint, jeg =)
Sulosi Skrevet 20. august 2012 #7 Skrevet 20. august 2012 Du trenger nok ikke gjøre mere enn du allerede gjør. Du må huske på at det er nå du legger lista for hvor mye du skal aktivisere hunden daglig i mange år fremover og at ting kan skje som gjør at du kanskje ikke klarer å følge opp forventningene du har skapt.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 Ja, det kan vel bli litt heftig for den lille kroppen å være på tur en time om vinteren med mer enn tjue plussgrader (OK, kaldt for meg også, så det kan kanskje hende at det er lurt å ikke la han få den vanen at det skal skje hver dag, selv om han virker veldig fornøyd med det nå. Jeg får finne noe ekstra spennende å putte i kongen, og leke enda mer med han så han får brukt det lille hodet sitt litt ekstra når turene utendørs blir kortere pga kulda. Jeg er bare redd han skal kjede seg, men han har vel ikke vondt av det innimellom. Han er jo flink til å leke selv også, men hønemor er så opptatt av at han skal ha det som plommen i egget til enhver tid. OK, jeg skal slappe litt av, han virker jo å trives. Anonym poster: e2ab016400b495df415cb19c2d978892
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå