Gå til innhold

Ulovlig leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en sokkelleilighet,og lurer på om den leiligheten jeg leier egentlig er godkjent for uteleie.

Det er f.eks ingen vinduer i stua, på kjøkkenet eller badet. Så den delen av leiligheten er litt som en hule. Altså ingen rømningsveier hvis det f.eks skulle begynne å brenne i gangen hvor ytterdøra er.

Det er bare vinduer på soverommene.

I tilegg så er det veldig fuktig her nede, og muggsopp.

De har satt sånne varmelister nede på veggene i stua og på det ene soverommet og jeg må ha på de så det ikke skal bli mugg. Er ikke det litt spesiellt?

Har noen av dere peiling på om denne leiligheten egentlig er ulovlig utleid m.t.p det jeg har skrevet om her?

Anonym poster: d7845e0f6584c77aa2f621cc442f7828

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt ut? eneste krav er to rømningsveier der den ene er hoveddør og minst en skal være på soverommet med en gitt dimensjon (noen vinduer er derfor godkjente).

Fukt kommer av manglende/dårlig drenering som det koster en halv mill å skifte ut så jeg ville ikke holdt pusten til det skjedde.

Mugg er direkte helseskadelig...

Skrevet

Høres litt snodig ut, høres ikke helt lovlig ut. Uten at jeg har satt meg veldig inn i reglene.

Men er vel mulig å ringe kommunen og sjekke om leiligheten er godkjent og registrert som utleieleilighet.

Muggsopp-problemet bør vel fikses av utleier, å bo i hjem med muggsopp kan være helseskadelig.

Skrevet

Høres ikke lovlig ut i det hele tatt. Og hvordan orker du å bo et sted hvor det bare er vindu på soverommet?

Jeg er avhengig av frisk luft og lufter så ofte jeg kan.

Skrevet

Det skal være minst to rømningsveier.

Det er ikke lov å leie ut boliger som har sopp og råte.

(...Selv om folk gjør det allikevel...)

Skrevet

Fatter ikke hvorfor du ikke bare flytter ut!!

Er det slik at du har fått denne leiligheten veldig billig, så er det gjerne en grunn for det. Hvis du ikke er fornøyd, så flytt. Jeg skjønner at det er kjipt hvis det er mugg etc, men litt undersøkelser må du jo faktiks gjøre selv før du flytter inn.

Du leier i en sokkelleilighet i et helt vanlig hus, Huseier er altså ingen profesjonell person, og h*n hadde sikkert utbedret leiligheten hvis h*n hadde hatt råd til det.

Jeg er sikker på at om du tar opp problematikken med huseier, slipper du å betale ut oppsigelsestiden og kan flytte så snart du ønsker.

Anonym poster: 72a52be6ee0df7b75f41349be18ae223

Skrevet

Leilighet skal ha 2 rømningsvegar, døra + ein til. Vindu skal vere minst 50x60 cm for å reknes som rømningsveg.

Sjølv om dette er oppfylt kan leiligheten vere ulovlig pga andre mangler, f.eks. ventilasjon. Og sjølv om alt er rett i henhold til forskriften så kan leiligheten vere ulovlig for utleige vist eigar ikkje har fått godkjenning av kommunen.

Måten å finne det ut sikkert på er å kontakte kommunen, ev. spørr huseiger. Men om det er mugg i leiligheten ville eg ha flytta ut snarest. Det kan vere helsefarlig å bu der, og du skal kunne flytte ut med ein gang uten å betale oppsigelsestida.

Skrevet

Hvorfor i allverden vil du på på et sted uten vinduer på stua?

Skrevet

Det er også krav til dagslys,men det er gdkjent at du har dagslys som dekker 10 prosent av gulvflaten.

Du lurte ikke på dette før du flyttet inn da?

Ikke kan du klage til huseier, for han vil antagelig ikke gjøre noe. Du kan sjekke med kommunen om det er lovlig utleieleilighet. Om det er en leilighet som er til utleie lenge etter huset er oppført, så skal det meldes til kommunen.

Er den ulovlig, så må du flytte. Huseier har ikke ansvar for at du skal f deg ny bolig

Å bo en plass med muggsopp,kan være skadelig. Så finn deg noe annet

Anonym poster: 9e6265a5284733d6f4598b49aaee8e29

Skrevet (endret)

Huseier kan sansynligvis ikke leie ut dette som en leilighet eller hybel. Oppholdsrom (stue, kjøkken, soverom etc.) skal ALLE ha tilstrekkelig tilgang på dagslys via vinduer.

Panelovner alene er ingen god løsning for å hindre fukt og dårlig inneklima. Man må også ha god ventilasjon.

Linkene under gir utfyllende informasjon:

http://www.huseierne...rav-til-hybler/

http://www.ifi.no/krav-til-utleiedel-i-boligen

Endret av Vater

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...