Gjest Gjest Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Jeg blir helt opprørt av artikler som denne: http://www.dagbladet...helse/23029237/ Hvorfor kan man ikke amme så lenge man vil?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 Du står fritt til å amme ungen til den går ut av videregående om det er det du vil, og jeg står fritt til å mene at det er ekkelt. Anonym poster: 60c7601403222c400013bfd672adb952 35
AnitaB Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 (endret) Hvor gammelt er barnet ditt nå TS? Jeg synes selvfølgelig at det er veldig fint og hyggelig når mor ammer barn, men jeg føler nok heller sterkere for nybakte mødre som praktisk talt blir påtvunget og truet til å amme barnet sitt. Hvorvidt en ammer definerer faktisk ikke en person som god eller dårlig mor. Endret 19. august 2012 av AnitaB 8
Silfen Skrevet 19. august 2012 #5 Skrevet 19. august 2012 Det er så piss å trekke inn at WHO sier 24 måneder i sånne artikler. WHO uttaler seg for hele fuckings verden. Klart sulterammede barn i Afrika har godt av å å pupp, for pokker. Feite norske unger har derimot ikke behov for dette bortsett fra spesielle tilfeller der sykdom tilsier det. Amming av store barn er nasty. 17
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #7 Skrevet 19. august 2012 http://www.youtube.com/watch?v=AOfI48IWESo Anonym poster: 60c7601403222c400013bfd672adb952 4
Frk.Strøken. Skrevet 19. august 2012 #8 Skrevet 19. august 2012 Jeg synes det mest er rart. Ammer ikke mitt barn. Likevel, jeg blir et snev av misunnelig på de mødrene som fikk det til (jeg gjorde det ikke) og kan holde på i en evighet. TS; du må nesten gjøre det du føler blir riktig. Dagbladet trekker frem at pupp er forbundet med sex, derfor vil vi nok reagere en del - men det er jo ikke nødvendigvis at "alle" tenker pupp og sex.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2012 #9 Skrevet 19. august 2012 Det er så piss å trekke inn at WHO sier 24 måneder i sånne artikler. WHO uttaler seg for hele fuckings verden. Klart sulterammede barn i Afrika har godt av å å pupp, for pokker. Feite norske unger har derimot ikke behov for dette bortsett fra spesielle tilfeller der sykdom tilsier det. Amming av store barn er nasty. Dokumentasjon på at langtidsamming skaper fedme? Det har jeg aldri hørt om, men jeg har hørt løse raporter om det motsatte.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2012 #10 Skrevet 19. august 2012 Man ammer så lenge barnet har nytte og glede av det. I normale mor/barn forhold så vil barnet gi seg av seg selv innen det er tre år gammelt. Vanligvis lenge før det og. Ut over det dekkes kun mors behov og da snakker man misbruk. Ikke nødvendigvis seksuelt misbruk, men følelsesmessig misbruk. Like ille.
Silfen Skrevet 19. august 2012 #11 Skrevet 19. august 2012 Hallo, skrev jeg det? Se nå for pokker til å lese det som står og ikke skap fantasier. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #12 Skrevet 20. august 2012 Syns ikke mannen det er ekkelt og måtte puppene med ungen frem til den er 8 år? Er det bare alenmødre som ammer 8 åringer? Anonym poster: 3a5293f61aed935f640c81a8b1d91bc2 2
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2012 #13 Skrevet 20. august 2012 Hallo, skrev jeg det? Se nå for pokker til å lese det som står og ikke skap fantasier. Jeg har lest gjennom innlegget ditt en 3-4 ganger nå, og det som du påpeker er at det er forståelig at det blir gjort når det er snakk om sult, men at så feite som unger er i Norge så har de ikke bruk for det. At langtidsamming har vel så mye med allergivern å gjøre som næring virker det som du overser.
Anglofil Skrevet 20. august 2012 #14 Skrevet 20. august 2012 Må gjerne gjøre det for min del, men joda, jeg synes det er litt rart, det må jeg ærlig innrømme. For meg virker det rett og slett unaturlig. Da snakker jeg ikke nødvendigvis om amming av barn i toårsalderen, som får "kosepupp", men barn som er eldre enn tre år og opp. Kommer nok selv aldri til å amme når barnet er over 1 1/2-2 år. Det virker rett og slett ikke naturlig for mitt vedkommende. Mvh Yvonne 2
Gjest Arvid78 Skrevet 20. august 2012 #15 Skrevet 20. august 2012 Men er ikke det å spise 'voksen' mat sammen med resten av familien en viktig del av modnings prosessen og sosialiseringen av barnet, amming er den private stunden mellom mor og spebarn i den delen av livet hvor barnet ikke kan ta til seg annen næring og trenger en kickstart i begynnelsen av livet. Men etter hvert som barnet blir eldre så er det vel viktig at barnet spiser med resten av familien og spiser det samme som dem slik at barnet begynner sin ferd mot å bli en del av gruppen. Ved å amme så lenge så blir vel barnet litt låst i spebarnets verden. Det med pupp og sex, ehm vi får høre hele tiden at i den vestlige verden så er bryster blitt seksualisert og at de egentlig kun er for babyer, det er BS puppen ble seksualisert av Moder Natur når mennesket bestemte seg for å gå på 2 ben, vi må slutte å være redd for kvinnebryster og deres sterke seksuelle kraft og heller bare nyte det slik vi gjør med andre deler av kroppen. 9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #16 Skrevet 20. august 2012 Som Arvid78 sier, det har med modning og det å vokse opp å gjøre. Det er ganske vanlig over hele verden å si "nå må du slutte å suge på mammas pupp" (i varierende formulasjoner) når man forteller noen at de må vokse opp. Man gjør ikke barnet noen tjeneste ved å la det suge pupp for lenge. Anonym poster: 48c75d1de412d0cd94150cf1df141c9b 1
Amber Skrevet 20. august 2012 #17 Skrevet 20. august 2012 Du spør hvorfor du ikke kan få amme så lenge du vil? Jeg synes også det er ekkelt med amming av store barn. Mitt inntrykk er at de fleste reagerer på dette. Mitt spørsmål er, hvorfor skal du det? For å dekke dine egne behov? Ungen har ikke behov for det rett og slett. Så derfor synes jeg det er feil; og jeg synes ikke det har noe med seksualitet å gjøre, nødvendigvis. For meg kan det se ut som om mor tviholder på spedbarnstiden og den tiden der, og ønsker at barnet er avhengig av henne og puppen fordi det tilfredstiller behov som mor har? 9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #18 Skrevet 20. august 2012 Jeg hadde ikke lyst til å amme evig i alle fall. Jeg gjorde det til barnet var ni mnd, og angrer på at jeg ikke bare droppet det fra starten av og heller brukte MME. Men så hadde jeg svangerskapsdepresjon, og amminga var noe av det som var slitsomt for meg. Hva du gjør er din sak, trådstarter. Angående hvorfor man ikke kan amme så lenge man vil så har det jo noe med barns utvikling og selvstendighet å gjøre. Man ønsker jo gjerne at barnet skal opp og frem her i livet, og den utviklinga kommer nok til å gå treigere om du skal amme barnet til det er konfirmant. Anonym poster: 4c6bc0fd8031bbe608783d1b44f12795
lillemia Skrevet 20. august 2012 #19 Skrevet 20. august 2012 Folk må få gjøre som de vil, men da må de også tåle at andre har sine meninger om det. Mulig mødrene mener at barna deres selv ønsker å ammes, men det spørs om disse barna syns det er like festlig å tenke tilbake på hvordan de suttet på mammas pupper som 10-åringer når de kommer i tenårene. Jeg er i hvert fall sjeleglad jeg ikke har noe som helst minner fra amming. 3
Gjest Anne Skrevet 20. august 2012 #20 Skrevet 20. august 2012 Amming virker også sykdomsforebyggende, i det barnet får overført antistoffer fra moren. Mitt første barn ammet jeg til det var 12 måneder, og barnet begynte så i barnehage. Dette barnet fikk alt som gikk av infeksjoner og var mer hjemme enn i barnehagen på grunn av sykdom. Mitt andre barn ammet jeg til det var 2 1/2 år (kun på morgenen) og dette barnet var ikke syk en eneste gang i løpet av to år i barnehagen. Barnehagepersonalet kunne hvert halvår fortelle at mitt barn var det eneste som ikke hadde vært syk dette halvåret. Barnet fikk verken influensa eller omgangssyke selv om hele barnehageavdelingen og også vi i familien fikk det etter tur. Da jeg sluttet å amme ved 2 1/2 års alder, begynte også mitt barn og få barnehagesykdommene, men ikke alle. Man kan selvsagt ikke slutte noe som helst ut av min opplevelse, men det er en kjent sak at amming virker sykdomsforebyggende fordi mors antistoffer overføres til barnet. Jeg er ikke i tvil om at jeg ville ha ammet til 2 1/2 års alder igjen, dersom jeg skulle hatt et barn til, og både jeg og barnet hadde trivdes med ammingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå