AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Hei hei, Begynte på juss i Bergen for en uke siden. Har ikke blitt mye lesing pga. fadderuken, har bare lest et par sider faktisk. Ser på timeplanen min nå, og jeg føler meg helt overveldet. Trodde vi skulle ha et og et fag, men nei, her blir det både forelesninger i Ex.Fac, Ex.Phil og Forvaltningsrett samme uke. Fikk sene seminargrupper i det ene faget, og vet ikke hvordan jeg skal klare å kombinere det med jobb. Jeg vet at studier er viktigst, men jeg må da ha litt penger også. Blir så overveldet av pensumlistene. Her er det ikke en eller to bøker i hvert fag, men innføringslitteratur, hovedlitteratur og deretter 5 - 6 bøker i tillegslitteratur. Jeg aner ikke hvor mye jeg trenger å få tak i. Jeg er skikkelig langt nede nå. Juss er det eneste jeg virkelig vil. Jeg sitter på forelesning og følger godt med - fordi det er så jævlig interresant! Jeg har aldri vært student før. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg føler meg utrolig dårlig akkurat nå, er kvalm når jeg våkner om morgenen fordi jeg ikke... jeg vet ikke. Jeg synes bare det hele er overveldene, og trenger noen gode ord. Anonym poster: 40ca8761b3487cc62fe6de9e7d33395a
Gjest Fairydust Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 Jeg kan love deg, det er ikke bare jussen som har det sånn. Jeg studerer noe annet selv, og har det på samme måte. Og det er både seminarer, forelesninger, exphil og alt mulig annet på alle andre studier også. Jeg har dessverre ingenting annet enn det å si. Ønsker bare at du skal vite at det gjelder ikke bare jussen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 tror det er vanlig å føle seg litt overveldet i begynnelsen. Dumt å ikke begynne å lese med en gang, det er ulempen med fadderuken og all drikkingen. Det er bare å brette opp ermene og komme i gang Anonym poster: cf81a7623647b0af979d54779c077980 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #4 Skrevet 19. august 2012 Hva trodde du egentlig at det skulle være da? Endeløs øldrikking og en forelesning i uka? Du får søke overgang til HF-fakultetet. Anonym poster: 9689c6d8a6ef3ff78ce99a651b9bd9d0 4
sullå Skrevet 19. august 2012 #5 Skrevet 19. august 2012 Hei. Mange studier krever dessverre en del lesing. Det positive med å lese til hver forelesning, er at du er klar for det som serveres på forelesning. Dette gjør det lettere å følge med, forstå og å ta notater. Dessuten har du en fordel når du skal lese til eksamen - for alt er jo allerede lest! Jeg forstår at det er overveldende. Universitetet er så forskjellig fra vgs, og de fleste nye studenter er ikke forberedt på det. Men pass på å få en god start nå, så du ikke henger for langt bak. Alt ordner seg, ta det med ro! Ang jobb: hvor mye skal du jobbe? Annenhver helg burde holde, men hvis du jobber en kveld ekstra i uken må du sjekke timeplanen - og sjefen må tilpasse vaktlisten etter deg. Lykke til!
melly666 Skrevet 19. august 2012 #6 Skrevet 19. august 2012 Jeg studerer juss. Riktignok i Lillehammer, men vi har likt forløp som UIB. Jeg har aldri lest supplerende litteratur, og har nesten bare A-er. Men på en annen side har jeg sett at eksamene i Bergen er om et bittelite rart tema (som vi såvidt gidder å snakke om fordi det ikke er praktisk i det hele tatt), så kanskje det lønner seg der. Det viktigste i juss er uansett dommer, så fokuser på de Men gud, forvaltningsrett er det verste emnet, så hvis du synes det er kjipt - ikke fortvil. Og alle må gjennom ex phil og ex fac, så er bare å bite sammen Det er jo bare dette første semesteret/året.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #7 Skrevet 19. august 2012 Hva trodde du egentlig at det skulle være da? Endeløs øldrikking og en forelesning i uka? Du får søke overgang til HF-fakultetet. Anonym poster: 9689c6d8a6ef3ff78ce99a651b9bd9d0 Da var da som bare...jeg er på mitt siste år på HF og det er virkelig ikke bare endeløs drikking og en forelesning i uken. Jeg har forelesninger nesten hver dag og i tillegg en haug med kollokvier og seminarer.. TS: sett opp en leseplan, det hjelper veldig på. Få deg noen lese venner så kan dere sitte i grupper og diskutere pensum osv. Du klarer dette Anonym poster: a6e8564590232000dc05c756c717022b 5
Athene Skrevet 19. august 2012 #8 Skrevet 19. august 2012 Det ordner seg. Selvfølgelig føles det overveldende nå, du er jo bare såvidt i gang, og alt er nytt. Alle leser for lite i begynnelsen. Alle kjøper alt for mye litteratur første året. Jeg trur ikke jeg åpnet (eller kjøpte) en pensumbok på over tre uker, hadde mer enn nok med fadderaktiviteter, nye venner, ny hybel og å i det hele tatt å komme meg på forelesninger. Og det ble bare Aer første året for det. Juss kan virke litt overveldende, og samtidig er pensummengden og måten å studere på helt ny fra det man er vant med på videregående. Faget er også preget av mange overambisiøse mennesker, og et voldsomt karakterpress. Men det er dette du vil, og har du interessen faller nok alt på plass for deg etterhvert. Det er i alle fall alt for tidlig for panikk
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #9 Skrevet 19. august 2012 Hva trodde du egentlig at det skulle være da? Endeløs øldrikking og en forelesning i uka? Du får søke overgang til HF-fakultetet. Anonym poster: 9689c6d8a6ef3ff78ce99a651b9bd9d0 Nei, det trodde jeg ikke. Jeg vet det er mye lesing, og det har jeg ikke så mye i mot. Men det er likevel overveldene. Det kommer så plutselig på. Man må jo være med i fadderuken for å komme seg inn i en gjeng. Jeg var ute de fleste dagene, men droppet en for å få en pause. Føler det var mest øl det gikk i, som er helt ok, men skulle gjerne fått litt mer tips og info fra fadderne. Det eneste jeg fikk høre var at "jaaa, det er kjipt at man får karakter i ex.phil og ikke ex.fac". Skal det virkelig være så galt å si at man føler det blir litt for mye akkurat nå? Jeg vet at jussen er full av ganske ambisiøse mennesker, som sikkert ikke ønsker å si at "nei, faen, dette blir jeg aldri ferdig med i tide" eller noe i den duren, men vet du hva? AKKURAT nå er dette mye. Så mye som skal ordnes, kjøpes, forstås. Anonym poster: 40ca8761b3487cc62fe6de9e7d33395a 3
Gjest IngvildSF Skrevet 19. august 2012 #10 Skrevet 19. august 2012 Tror det er vanlig å føle seg litt fortapt den første tiden. Det gjør iallefall jeg. Av erfaring vet jeg at man gjerne har mange pensumbøker, men få sider å lese i hver av de. Så selv om du har fem pensumbøker i et fag, så betyr ikke det at du må lese tusenvis av sider. Var temmelig fortapt helt til jeg satte meg ned og begynte å lese pensum. Nå går det overraskende fint. Pust rolig, senk skuldrene - det går nok fint. 1
Thea93 Skrevet 19. august 2012 #11 Skrevet 19. august 2012 Hei Kan noen si meg hvordan bøker jeg burde kjøpe til jus ? Skal begynne på UIO jus til våren/januar, og vil gjerne begynne å lese litt før det
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #12 Skrevet 19. august 2012 Hei Kan noen si meg hvordan bøker jeg burde kjøpe til jus ? Du velger vel selv hvordan du vil kjøpe bøker, men du «burde» kanskje gjøre det hos en av nettbutikkene som Bokkilden, adlibris o.l. Det kan være en del penger å spare på det mot å skulle kjøpe de i universitetets bokhandel. Anonym poster: b7bb2543b61ca0d5828474e78b43213b 3
Ananas. Skrevet 19. august 2012 #13 Skrevet 19. august 2012 Alle tingene du peker på er helt vanlig for alle studier, så bit tennene sammen til du har kommet gjennom de første ukene, så skal du se at kombinasjonen av viljen du har til å studere juss og at du forstår hva som skal gjøres gjør at alt går mye bedre og føles mindre overveldende. Jussen er riktignok veldig hardt, men tingene du beskriver finner du igjen uansett hvilket studie du ser på. Det er vanlig å ha opptil 4-5 fag i semesteret, og pensumlistene inneholder sjeldent færre enn fem bøker per fag. Så om jussen er det du vil så er det jo bedre å leve med det der, enn i andre studieløp. Hold ut, det ordner seg når du kommer inn i systemet:)
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #14 Skrevet 20. august 2012 Jeg går 4. året på jussen her i Bergen, og vil bare si til deg at det går seg til, slapp helt av! Man har bare ett og ett fag, det er bare i begynnelsen med ex. phil og ex. fac at man har flere på en gang. Og de to fagene kan du bare ta det litt med ro med (får man karakter der i det hele tatt?), konsentrer deg heller om forvaltningsretten. Med arbeids- og storgrupper etterhvert kommer du mye også letter inn i det, det hjelper å diskutere med andre og få hjelp av gruppelederen din. Du trenger heller ikke lese alt av tilleggslitteratur, tror ikke jeg kjenner noen som faktisk kjøper/leser alt av det, det har hvertfall aldri jeg gjort. Det er nok litt mye bare fordi det er ukjent for deg, men tro meg når jeg sier at du etterhvert kommer inn i rytmen av ting og lærer deg hvordan lese og hvordan skrive (som de legge sånn vekt på her i Bergen). Anonym poster: 80727329bd6b025b6c394db500190947
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #15 Skrevet 20. august 2012 Takk for gode ord. Akkurat nå ligger jeg her syk etter fadderuken, men skal få lest litt senere i dag. Anonym poster: 40ca8761b3487cc62fe6de9e7d33395a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #16 Skrevet 20. august 2012 Jobber du veldig mye? Er du avhengig av å denne mengden? Da jeg begynte å studere i fjor (i ny by) jobbet jeg nesten ingenting, og det samme gjaldt for de fleste jeg begynte med. Da har man mulighet til å fokusere 100% på studiene og komme i "rytme" først, og det fungerte veldig bra for min del. Hadde jeg blitt i samme by jeg var fra ville jeg nok fortsatt i samme spor som tidligere og hatt problemer med å fokusere på noe som kom ved siden av jobbingen. Så prioriter studiene først, og se hvor mye du har tid til å jobbe. Det er veldig mye lettere å legge til jobb etter at man har fått gode studierutiner. Vil anbefale deg å lese det pensumet som er satt opp fra uke til uke i løpet av uka det er snakk om. Hvis ikke blir det fort demotiverende og vanskelig å komme inn igjen. Husk at ofte er det nesten viktigere å lære det du leser fremfor å lese så mye som mulig, særlig om det er mye tilleggslitteratur. Anonym poster: 575bf6b85b5d3133a0050d95e7a2a04e
Gjest Daenerys Skrevet 20. august 2012 #17 Skrevet 20. august 2012 Dette er jo helt normalt for alle studenter? Ett og ett fag er litt drømmeverden. Forelesninger i flere fag + seminar + kollokvier, egen lesing, og jobb på en uke er standard. Du trenger bare å få gode leserutiner, så ordner det seg.
Personlig12 Skrevet 20. august 2012 #18 Skrevet 20. august 2012 Så så det blir ikke bedre. Og grunnen til at du er kvalm når du våkner er fordi fadderuker er travle, heftige og kan fort fremkalle kvalme. Kanskje noen uker i etterkant også. Lykke til :D
Singha Skrevet 20. august 2012 #19 Skrevet 20. august 2012 Er det ikke forresten slik at man blir ferdig med Ex Fac i løpet av et par uker om man har valgt seminarmodellen? Ganske sikker på at jeg gjorde det i min tid, og da var det jo "bare" Ex Phil (dette er antakeligvis det kjedeligste du kommer til å lese hele din tid på Universitetet, med mindre du faktisk er interessert i filosofi, i alle fall synes jeg det) og det andre 10-poengsfaget igjen utover høsten.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #20 Skrevet 20. august 2012 Hva trodde du egentlig at det skulle være da? Endeløs øldrikking og en forelesning i uka? Du får søke overgang til HF-fakultetet. Anonym poster: 9689c6d8a6ef3ff78ce99a651b9bd9d0 Hva er HF-fakultetet? Er det chill? Ble nysgjerrig Anonym poster: 1afe0e94b49c585393dda58c70c5cdce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå