AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med livet! Har kommet inn på medisinstudiet i Ungarn, men vet ikke om jeg vil eller om det passer for meg. Har mest lyst til å reise et år før jeg begynner på 6 harde år med utdanning. Er 24 år nå, gjør vel ikke så mye om jeg venter et år til liksom. Men føler jeg blir uglesett om jeg velger å "loffe" et helt år. Vil reise til varmere strøk og lære et nytt språk. Vet at jeg BURDE studere medisin, men hjertet mitt er ikke helt med. Kanskje hvis jeg venter et år. Noen som har vært i samme situasjon eller som har noe flott perspektiv å dele med meg? Trenger litt innspill. Anonym poster: ab44c89fa34de7197778958ad6e86e69
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 Spiller det noen rolle om du blir uglesett da? Det er jo nå du faktisk har mulighet til å ta ett fri år og "loffe" rundt, bruk den muligheten. Du bør være sikker før du starter på medisin og virkelig ha lyst til å jobbe hardt i 6 år. Så ikke ha dårlig samvittighet for ett friår. Anonym poster: e06cb39beafda6cdbe750b3c4187b167
Myosotis Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 Jeg hadde et pauseår før jeg begynte med studier. Jeg reiste riktignok ikke rundt. Jeg jobbet deltid og gjorde ting jeg likte. Det betydde veldig mye for meg! Ble roligere i sjelen - og studievalget jeg hadde grublet på lenge føltes mer og mer riktig. Du er 24 år sier du, hva har du holdt på med frem til nå da? Klart man kan bli litt uglesett når man er så "gammel" men men... Om du tar deg et friår så anbefaler jeg deg uansett å jobbe litt ved siden av. Man blir faktisk fort lei av å daffe rundt - samt at penger alltid er godt å ha.
Tabris Skrevet 19. august 2012 #4 Skrevet 19. august 2012 Hvorfor burde du studere medisin? Er det noe du ønsker å gjøre?
Gjest funday Skrevet 19. august 2012 #5 Skrevet 19. august 2012 Jeg har faktisk begynt på skolen nå i år etter å ha hatt fri i hele to år. For meg har dette vært helt fantastisk, for nå er jeg utrolig motivert til å ta tak i studiet. synes du skal benytte anledningen nå før du etablerer deg i et annet land med mange nye mennesker
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #6 Skrevet 19. august 2012 TS her. Jeg føler jeg burde studere medisin for å få en trygg fremtid og jobb. Veldig innterpet hjemmefra. Har tatt bachelor i psykologi fra før, men aner ikke hva jeg vil. Master i psykologi i utlandet hadde vært noe, men ikke så godt arbeidsmarked for sånt. Har heller ikke lyst til å jobbe her, vil som sagt til et varmere sted for å jobbe/ta språkkurs. Er det et urealistisk ønske? Føler uansett at jeg ikke hører hjemme på medisin i år, siden jeg ikke er sikker! Men folk rundt meg forventer så mye av meg... Anonym poster: ab44c89fa34de7197778958ad6e86e69
Gjest funday Skrevet 19. august 2012 #7 Skrevet 19. august 2012 Du skal ikke tenke på hva andre forventer av deg i så stor grad som du gjør, det viktigste er at DU føler du er fornøyd med din situasjon. Etter å ha tatt en bachelorgrad i psykologi synes jeg du kan unne deg å reise litt med god samvittighet. Om andre venner eller familiemedlemmer kritiserer deg når du sier til dem at du heller vil reise ett år enn å begynne å studere igjen med én gang, så er det virkelig de som burde gå en runde med/i seg selv, ikke du. De burde respektere dine valg siden du(så vidt jeg vet) er en fornuftig og voksen person
Myosotis Skrevet 20. august 2012 #8 Skrevet 20. august 2012 Jeg synes det er flott at du har valgt en stødig utdannelse hvor muligheten til å få seg jobb er stor. Smart valg! Og da skal du i hvertfall få lov til å unne deg et friår!
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #9 Skrevet 20. august 2012 Men føler det er litt dumt av meg å studere medisin når jeg ikke er spesielt interessert eller ivrig etter det. Blir jo bare for å få en bra jobb. Vet ikke om det gjør meg lykkelig. Skikkelig idiotisk luksuksproblem, I know. Men aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre med livet... Anonym poster: ab44c89fa34de7197778958ad6e86e69
Gjest test123 Skrevet 20. august 2012 #10 Skrevet 20. august 2012 (endret) Men føler det er litt dumt av meg å studere medisin når jeg ikke er spesielt interessert eller ivrig etter det. Blir jo bare for å få en bra jobb. Vet ikke om det gjør meg lykkelig. Skikkelig idiotisk luksuksproblem, I know. Men aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre med livet... Anonym poster: ab44c89fa34de7197778958ad6e86e69 Sjekk om du vil studere medisin neste år, I Norge kan alle får en godt betalt jobb uavhengig av om man er lege eller ikke. Men det kan godt hende at du bare må akseptere at du ikke brenner for noen yrker, og så lenge du faktisk trives med reising og slikt så er det vel ikke så farlig om det ikke er gjennom jobb du realiserer deg. Edit: Ellers er det vel ganske mange som studerer medisin pga penger/status, så du ville ikke vært den eneste som startet på utdanningen med slike motiver. Og tror mange får gnisten i løpet av studiet. Edit2: Ikke noe galt i å loffe rundt selv om du er 24 år, så lenge du betaler for deg selv så har ikke folk noe de skulle sagt, At du kommer litt senere ut i arbeidslivet har ikke noe å si for livskvaliteten din, Endret 20. august 2012 av test123 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #11 Skrevet 20. august 2012 Du er allerede 24 år. "Pauseår" er du ferdig med. Og du blir ikke akkurat yngre. Du er 30 år før du er ferdig i Ungarn. Så skal du ha turnustjeste spredt rundt om i landet, før du i det hele tatt kan begynne å tenke på å etablere deg, kjøpe bolig (husk egenkapitalkravene), få barn. Klokken tikker mot deg. Og på tide og slutte med all virringen. Det er du for gammel til. Anonym poster: 7343a0a3b4ba6a3ced563c77e246690a 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #12 Skrevet 20. august 2012 Beklager, men noen må bare si det til deg: Ikke begynn på medisinstudiet i Ungarn! Du kommer til å slite med å få jobb i Norge etter endt utdannelse (nye overgangsordninger, for mange leger ++), og du har ikke råd til å betjene studielånet med lønnen du får i f.eks. Ungarn. Virkelig, tenk deg om både fire og fem ganger før du drar ned dit og studerer medisin, særlig ettersom du ikke er 100% sikker på hva du vil en gang! En før her svarte at medisin er sikker utdannelse med garantert jobb - og det stemmer NÅ, men om en fire-fem år når alle utenlandsstudentene er ferdige og kommer tilbake til Norge, kommer det til å bli harde tider for nyutdannede leger, særlig de som har studert i typisk Ungarn, Polen, Tsjekkia. Reis et år og tenk litt! Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for master i psykologi. Det er faktisk temmelig stort marked for de med master i organisasjonspsykologi, f.eks. Anonym poster: f2e255ddda59e86f612bf4e1fd942f69 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #13 Skrevet 20. august 2012 Beklager, men noen må bare si det til deg: Ikke begynn på medisinstudiet i Ungarn! Du kommer til å slite med å få jobb i Norge etter endt utdannelse (nye overgangsordninger, for mange leger ++), og du har ikke råd til å betjene studielånet med lønnen du får i f.eks. Ungarn. Virkelig, tenk deg om både fire og fem ganger før du drar ned dit og studerer medisin, særlig ettersom du ikke er 100% sikker på hva du vil en gang! En før her svarte at medisin er sikker utdannelse med garantert jobb - og det stemmer NÅ, men om en fire-fem år når alle utenlandsstudentene er ferdige og kommer tilbake til Norge, kommer det til å bli harde tider for nyutdannede leger, særlig de som har studert i typisk Ungarn, Polen, Tsjekkia. Reis et år og tenk litt! Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for master i psykologi. Det er faktisk temmelig stort marked for de med master i organisasjonspsykologi, f.eks. Anonym poster: f2e255ddda59e86f612bf4e1fd942f69 TS her. Takk for svar! Har tenkt litt på dette jeg også, noe som gjør meg enda mer usikker. Har ikke tenkt å jobbe i Norge heller, og vil da sitte med et studielån på 600 000 kr som er veldig stort i forhold til lønnsnivået i det landet jeg vil leve. Men hva kan man egentlig gjøre med master i organisasjonspsykologi? Er livredd for å sitte med en utdannelse jeg ikke får brukt, og må jobbe i kassa på Rimi : / (har gjort det før og mistrivdes utrolig). Anonym poster: ab44c89fa34de7197778958ad6e86e69
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #14 Skrevet 20. august 2012 Er mange over 30 som driver med utdannelse da. Eller ombestemmer seg. Bedre å være student lenge enn å gå på nav, f.eks. Anonym poster: ab44c89fa34de7197778958ad6e86e69
ninuska_ Skrevet 20. august 2012 #15 Skrevet 20. august 2012 (endret) Men hva kan man egentlig gjøre med master i organisasjonspsykologi? Er livredd for å sitte med en utdannelse jeg ikke får brukt, og må jobbe i kassa på Rimi : / (har gjort det før og mistrivdes utrolig). Anonym poster: ab44c89fa34de7197778958ad6e86e69 Forsker, rådgiver, NAV (i arbeidsseksjonen - kan vel sies for alle bedrifter), saksbehandler, HR-konsulent, rekrutteringsansvarlig, personalansvarlig, HMS... Tja, det spørs hva du interesserer deg for! Les litt på de ulike masterene som tilbys. Uten å virke veldig negativ - Syns det er litt rart hvordan folk tar et studie uten å tenke over hva man kan bli i ettertid. Endret 20. august 2012 av ninuska_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå