Gå til innhold

Hagehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg et hus i skogen, med stor tomt. Det er mye gress, blåbærbusker og trær. Tenkte å plante noe pent rundt huset og rydde tomta så det ser litt bedre ut her.

Er det noen planter med friske farger, ev. busker som egner seg godt i skogsområde?

Kan jeg plante noe nå?

Det er kystklima og ikke veldig kaldt om vinteren, men kan likevel komme snø, og bli noen minus.

Anonym poster: 02d356b37f870eda57bd4f04a83422e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.. i kystklima burde det funke bra med rhododendron. De får flotte blomster. Blomstringstiden varierer mye med hvilken sort du velger.

Du er nok nødt til å vente til våren med å plante, som vanlig er. Det går fint an å plante rhododendron ett solrikt sted, bare den får nok vann. Spesielt på våren er det viktig å vanne den godt. Siden det er endel skog der også, og dermed skyggefulle plasser, vil jeg tro rhododendron passer enda bedre. :)

Se litt her.

Skrevet

Hm.. i kystklima burde det funke bra med rhododendron. De får flotte blomster. Blomstringstiden varierer mye med hvilken sort du velger.

Du er nok nødt til å vente til våren med å plante, som vanlig er. Det går fint an å plante rhododendron ett solrikt sted, bare den får nok vann. Spesielt på våren er det viktig å vanne den godt. Siden det er endel skog der også, og dermed skyggefulle plasser, vil jeg tro rhododendron passer enda bedre. :)

Se litt her.

Takk for svar.

Skal se på linken du la ved :tommelopp:

Anonym poster: 02d356b37f870eda57bd4f04a83422e6

Skrevet

Det er nok for sent å plante nå, ja. Men da kan det være lurt å sette seg inn i hvilke planter som passer til klima og vekstforhold, kikke i hagebøker, blogger, se hva som finnes på hagesentre og hva andre har i hagene sine. Da blir det lettere for deg å planlegge hvordan hagen skal bli, i stedet for å kjøpe masse fine blomster på måfå (og som kanskje ikke var helt ideelle for din hage).

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Hva med en fin vannfontene?

Endret av Niennas
Skrevet

Tråden ryddet for reklame.

Niennas, mod.

Skrevet

Det går helt fint å plante nå, så lenge du ikke bor så langt nord at det er ventet frost eller snø når som helst. Høsten er en ypperlig tid til å plante på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...