Gå til innhold

Litt karriereveiledning til en ung jente? Kjempe mot diskriminering og rasisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen høyere utdannelse, men kan så absolutt tenke meg å ta. Jeg har bare vært mye usikker på hva jeg vil i livet og jeg som alltid ha måtte funnet en grunn til å gjøre det jeg gjør har jeg vel sånn sett ligget litt på latsiden.

Men jeg har både meninger og hobbyer jeg brenner for.

Skulle gjerne ønske jeg kunne jobbe i direkte kontakt med mennesker (kan snakke med så å si alle type mennesker og er veldig glad i menneskelig kontakt) og at jeg gjennom den direkte kontakten kunne kjempe for mine brennende meninger når det gjelder rasisme og generelt diskriminering. Er ikke like positiv til spredning av religion, da jeg mener det allerede er mye diskriminering der, og det er viktig å ikke bare være naiv og tolerere intoleranse. Men mennesker er mennesker - uansett. Det er en viktig regel.

Handling, direkte kontakt med mennesker, prate med og foran mennesker, jobbe effektivt mot målene høres ut som noe for meg.

Noen som vet hvor man skal gå, hvor begynne? Noen tips/råd? Jeg er ikke dårlig på skolen, men er ikke akkurat skole-jente, men gjør jo det som skal til. Men jobbe seg oppover tror jeg også kunne ha vært noe. Det viktigste for meg er å jobbe et sted der jeg føler jeg gir noe, og det er en mening. <br /><br /> Anonym poster: 80b23acd1efadf3ed509ae39620bb5ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hentet dette fra Leger uten grenser sin nettside. Kan det være av interesse?

Vi trenger både medisinske og ikke-medisinske feltarbeidere

Leger Uten Grenser har løpende behov for både medisinsk og ikke-medisinsk personale til vårt medisinske nødhjelpsarbeid i rundt 70 land. Vi trenger blant annet leger, kirurger og anestesileger, sykepleiere, bioingeniører, jordmødre, farmasøyter, administratorer, økonomer og logistikkpersonell. Alle yrkesgrupper behøves for å få våre medisinske aktiviteter til å fungere. På en del prosjekter har vi også behov for psykologer og antropologer. Det er alltid et spesielt behov for feltarbeidere som har erfaring med å koordinere og organisere det medisinske nødhjelpsarbeidet.

Motivasjon står sentralt

Våre feltarbeidere jobber i humanitære kriser og katastrofer for å ta seg av mennesker rammet av kriger, konflikter og naturkatastrofer, og der folk mangler grunnleggende helsetjenester. Hvert år reiser internasjonale feltarbeidere på rundt 4000 oppdrag og samarbeider med over 22 000 lokalt ansatte for å sikre mennesker i nød medisinsk hjelp i mer enn 70 land.

Anonym poster: ace4a1012bf271d633d99c4a0a67d03a

Skrevet

Jeg hentet dette fra Leger uten grenser sin nettside. Kan det være av interesse?

Anonym poster: ace4a1012bf271d633d99c4a0a67d03a

Sosialantropologi var veldig interessant ;O Takk for svar.. Ts<br /><br /> Anonym poster: 80b23acd1efadf3ed509ae39620bb5ec

Skrevet

Husk at Leger uten grenser sjelden ansetter folk rett fra skolebenken. Velg derfor et yrke du tror du vil trives i på veien mot jobber som krever mye erfaring også. Sosialantropologi er nok ikke så dumt. Selv er jeg lærer, og jeg føler at det er veldig givende, men du vil kanskje løse konflikter på et litt høyere nivå enn det en skolegård byr på?

Skrevet

Og engasjer deg tidlig i frivillige organisasjoner. Å få en jobb i Leger uten grenser er vanskelig. Det er mange om beinet.

Jeg ville kanskje fokusert på å finne en utdanning som fokuserer på mennesker. Kanskje noe innen helse? Sykepleier (sykepleiere vil lettere få jobb i frivillige organisasjoner enn andre med mindre konkret utdanning, da sykepleiere gjør nytte for seg i felten). Pedagogikk? Psykologi?

Evt. kunne interkulturell forståelse, samfunnsgeografi eller noe i den duren være aktuelt, men der er det igjen vanskeligere å få relevant jobb.

Det viktigste er å få seg erfaring, men jeg ville også tenkt på at utdanningen bør være litt trygg, kunne gi jobb andre steder også, mens du er på vei mot drømmen.

Skrevet

Ta en titt på vernepleier, sosionom og barnevernspedagogutdanning. Mye direkte kontakt med mennesker, du er med på å gjøre en forskjell og kan kjempe mot diskriminering.

Anonym poster: 93c0406dd4fb9004074fa8d172875e4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...