snoker Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Min lille bichon frise tispe på 4 år fikk valper for 3 mnd siden og bodde på denne tiden hos min x som jeg nettopp hadde flyttet fra, dette er det menneske bortsett fra meg hun kjenner best og siden han ble boende der hun alltid hadde bod fant vi ut at det var tryggest for henne i denne perioden. Nå for to uker siden fikk jeg henne tilbake til meg, og etter en dag fant hun roen i min leilighet. Det har blitt mer farting på henne etter jeg fikk henne tilbake da min nye kjæreste bor litt unna og vi derfor må ta buss, det har også blitt overnatting hos han og barna hans. Hun har ikke oppført seg noe anderledes den første uken, annet enn at hun så klart ble sliten av å ha barn rundt seg over lengere tid og derfor søkte buret for fred, noe hun også får når hun ligger der. Sist mandag overnattet hun hos x-en min igjen en natt da hun skulle til frisøren på tirsdagen. Når jeg hentet hun på tirsdagen var hun tydelig endret i oppførselen, og virket nervøs på turer, og veldig overlykkelig for å se meg. Det roet seg litt igjen på onsdagen, og torsdagen. Men på fredagen og hele helgen har hun vært tydelig nervøs, engstelig, stresset og på vakt. Hun har virket trygg på min nye kjæreste fra starten av, men nå underkuer hun seg plutselig veldig til tider, selv om hun stadig søker kontakt fra han sin side. Hun stopper opp på turer og nekter å gå lengere, sitter og "spør om lov" for å bevege seg i hus og hage. Peser, sjelver og klør veldig over hele kroppen uten at vi kan finne noen grunn til hva det kan være... Jeg er rett og slett veldig bekymret, jeg har aldri sett henne sånn som dette og lurer på om noen av dere kan ha noen erfaringer, tanker eller meninger rundt dette. Burde jeg kontakte vetrinær om det, eller kan det være at det rett og slett har blitt for mye stress for henne med masse transport, to nye steder og nye mennesker å forholde seg til? Hun glimter til med sitt gamle jeg til tider, men der forsvinner fort igjen.
Gjest O___o Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 Jeg tror at hunden er lift preget av "skillsmissen". Hunder er eksperter på å samle flokker - og mange raser gjør det instinktivt. ( Bare se det, dersom dere er mange mennesker på tur - vil hunden løpe fram og tilbake og følge med at alle er med, og den vil sikkert begynne å vimse noe veldig - hvis et én eller fler i troppen stopper opp/senker farten) Kanskje hunden ikke forstår hvor matfar er - eller om han kommer/ikke kommer tilbake
snoker Skrevet 20. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2012 Jeg tror at hunden er lift preget av "skillsmissen". Hunder er eksperter på å samle flokker - og mange raser gjør det instinktivt. ( Bare se det, dersom dere er mange mennesker på tur - vil hunden løpe fram og tilbake og følge med at alle er med, og den vil sikkert begynne å vimse noe veldig - hvis et én eller fler i troppen stopper opp/senker farten) Kanskje hunden ikke forstår hvor matfar er - eller om han kommer/ikke kommer tilbake Ja du er nok inne på noe, hun ble ekstra rar når barna til kjæresten ikke var hjemme i helgen slik de var hele sist uke når hun var der, kanskje det også kan ha noe med det å gjøre?
Gjest O___o Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Det kan være. Eneste rådet jeg har å gi, er å skape en ro og stabilitet rundt hunden. Ikke så mange å måtte forholde seg til i nybegynnerfasen.
snoker Skrevet 20. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2012 Det kan være. Eneste rådet jeg har å gi, er å skape en ro og stabilitet rundt hunden. Ikke så mange å måtte forholde seg til i nybegynnerfasen. Takk for råd, har du noen råd til hvordan jeg kan "snappe" henne ut av stresset når hun kaver som værst? Altså når hun setter i gang med pesing, skjelving, ekstrem panisk kløe over alt og sirkle rundt seg selv og meg?
Sugerøret Skrevet 20. august 2012 #6 Skrevet 20. august 2012 avled når hun sirkler rundt.Det er stressadferd. Prøv med en rolig "leke" som kong med leverpostei,smøreost eller annet. En leke som hun kan ligge i ro med og sleike/spise innhold. Hold på rutiner,ikke start med noe ny trening,men vedlikehold alle gamle kommandoer. Vern hunden fra fremmede eller hypre unger (event.voksne) Kan være stresskløe ,men har dere skiftet for eller noe så kan det være grunnen.
snoker Skrevet 20. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2012 Jeg la også merke til i dag at hun har en del tannstein på de bakerste tennene, vet ikke om det kan ha noe å si på endret atferd? Hun spiser som vanlig.
Sugerøret Skrevet 20. august 2012 #8 Skrevet 20. august 2012 En sier jo at om hunden endrer adferd,burde den få en time hos vetrinær. Nå vet du sån ca hva som er grunn til noe av stresset,men en vetrinærtime er nok ikke dumt nei
snoker Skrevet 20. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 20. august 2012 Nei må nok bli en time hos vetrinæren igjen tror jeg, var der i slutten av mai og fikk sjekk og vaksine pga drektighet, men siden hun har endret seg slik tenker jeg det blir en tur til. Vi har endret for ja, gått over fra royal canin tl euconuba eller hva det heter. kanskje det kan ha noe å si også?
Sugerøret Skrevet 20. august 2012 #10 Skrevet 20. august 2012 Forskifte kan ha en del å si.Om hundens pels,avføring osv blir dårliger /hyppig og det ikke bedrer seg på en forsekk.Da ville jeg personlig gått forsiktig over til den som ble brukt før. Min tålte ikke eukanuba,det ble 6 store søppelsekker med møkk og tørre poter + pels. Men ingen hunder er like,så hva en blir syk av ,blir en annen frisk av. Men tenk litt på forskifte ja
Portvinpiken Skrevet 20. august 2012 #11 Skrevet 20. august 2012 Endret adferd er ofte tegn på at en først og fremst bør ta en tur til veterinær. Veldig ofte har jeg sett hunder som trenger å trekke en tann eller to har blitt "samme gamle" igjen etterpå. Dette er ikke så enkelt å finne ut av uten en ordentlig sjekk hos veterinær. For ro-aktiviteter vil jeg på det sterkeste anbefale å lære søksøvelser og ulike former for spor. Her kan hunden bruke hodet og ikke minst den velutviklede nesen og bli ordentlig sliten på litt naturlig aktivitet. Kjøp bøker om søk og meld på kurs. Det er utrolig flotte aktiviteter! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå