Gå til innhold

Flere som er 20 + som skal begynne på VGS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner atter en gang på Vgs i morgen etter 5 år siden sist.Skal prøve å få tatt den berømte studiekompetansen etter å ha prøvd og feilet en del på dette området fordi jeg har slitt med bl.a sosial angst og derfor ikke har greid å fullføre noe skoleår.Men det føles i grunn litt feil pga alderen min (25) å ta fatt på Vgs igjen når jeg er blitt så 'gammel'.Noen flere som er i lignende situasjon?

Anonym poster: 1f4df73c7d2d2a62a06f3e5429b0c394

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

Jeg er 28 år og skal tilbake på vgs imorra! Jeg har studiekompetanse fra før, men skal tilbake og velge en annen retning. Skal ikke lyve og si at ikke jeg synes det blir skummelt selv...., men er overbevist om at når bare man kommer dit, så går det kjempebra! Jeg tror dessuten at jeg ikke er den eneste voksne som kommer til å være der, om ikke i min klasse, så ihvertfall på skolen:) Husker selv da jeg gikk videregående for 10 år siden at vi alltid hadde noen eldre i klassen. Og så lenge man er imøtekommende og hyggelig vil man fort glemme aldersforskjellen! Masse lykke til til deg, du kommer til å klare det superfint!!

Anonym poster: abea70c28de2e49dde6d529d334ef5ef

Skrevet

Skal du gå 3 år vanlig studiespesialisering, eller voksenopplæring?

Jeg gikk voksenopplæring året som var, hadde da bare norsk, matte, naturfag, engelsk, historie og samfunnslære.. Kom nå da inn på høgskolen via 23/5 regelen.. Men det er jo bare mulig om du har min 5 års praksis da..

Skrevet

Hei.

Droppet halveis ut av VGs selv. som følge av mye mobbing, sosial angst og andre problemer.

Har aldri hatt noe problemer faglig, eller intellektuelt bortsett fra i matte, og norsk skriftelig.

Under VGS så var jeg på ett Psykisk, og mentalt stadium i livet hvor jeg rett og slett ikke klarte å ta stilling til skole. Leste ikke til en eneste prøve, hadde vel 75% fravær eller mere. Og hatet alt som hadde med skolen å gjøre, og ikke minst måten skole-systemet var bygd opp.

For generell studie-kompetanse mangler jeg Bare å bestå norsk eksamen, og muligens P2 matte, mens for å få fult vitnemål så mangler jeg obligatorisk fremmedspråk, 4 valgfag, og norsk-matte.

Jeg for min del har for mye angst, og andre problemer til å kunne sitte i ett klasserom med masse umodene 16-19 åringer. Så jeg velger derfor å ta alle fag jeg mangler, og eventuelt de jeg ønsker å forbedre som privatist. Totalt må jeg ta 7-8 eksamener for å få fult vitnemål. Tenkte å ta 3-4 til juletider, og 4-5 til sommertider!

Ettersom att du er over 23 år så trenger du bare generell studie-kompetanse for å komme inn på de aller fleste høyere utdanninger. Normalt sett med generell studie-kompetanse så får man så vidt meg bekjent ikke alderspoeng før det året man fyller 24, mens de som har fult vitnemål får første alderspoeng det året de fyller 20.

Ønsker deg lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar :) Det er meningen at jeg skal gå et spesialløp over to år for å da å få generell studiekompetanse ved en Vgs som er tilrettelagt for mennesker som sliter psykisk og har falt utenfor vanlig Vgs.

Sliter en del med motivasjonen nå i forkant allerede pga livssituasjonen min akkurat nå,men skal i allefall gi det ett forsøk da jeg har veldig lyst å komme et steg videre i livet.Dere får ha lykke til dere også :)

Anonym poster: 1f4df73c7d2d2a62a06f3e5429b0c394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...