AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 er det noen som forklare noe om dette? har lest at alle skal "lære" noe av det livet de lever og at vi selv har '"valgt" hva vi skal lære og at de med spesielt vanskelige liv har mest karmisk gjeld som de må gjøre opp. Synes dette høres så groteskt ut, hva med alle barn som sulter og har det vondt, er det liksom karmisk gjeld?? Anonym poster: 8061122bc1809234f5221813734058af
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 er det noen som forklare noe om dette? har lest at alle skal "lære" noe av det livet de lever og at vi selv har '"valgt" hva vi skal lære og at de med spesielt vanskelige liv har mest karmisk gjeld som de må gjøre opp. Synes dette høres så groteskt ut, hva med alle barn som sulter og har det vondt, er det liksom karmisk gjeld?? Anonym poster: 8061122bc1809234f5221813734058af Ja, men karma er hverken noe positivt eller negativt. Karma er bare der for at ting skal gå rundt slik det gjør. Men så skjer det også urettferdige ting + at vi alle mennesker har en felles karma. Men jeg har ikke helt korrekt svaret, men det er det jeg har lært av theologi som innebærer mye tro på karma og det å "nå" den virkelige verden<br /><br /> Anonym poster: 849ff0144cd26134d98e53af0c064531
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 ok, synes det er vanskelig å skjønne, pluss at jeg synes at menneskesynet blir litt forvrengt, ved at man skal se på mennesker som har det vondt og vanskelig som at de "fortjener" det på en måte, eller tar jeg feil nå? det er jo utvilsomt forskjell på hva slags liv folk lever og hva slags vansker de møter Anonym poster: 8061122bc1809234f5221813734058af
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #4 Skrevet 19. august 2012 flere som vet noe om dette? Anonym poster: 8061122bc1809234f5221813734058af
Lutetium 71 Skrevet 19. august 2012 #5 Skrevet 19. august 2012 Synes "karmisk gjeld" høres ut som lungesykdom, og også som ett oppkok av den gode gamle "har du det vondt, har du ikke vært sterk nok i troen". Hvorfor skal man pine og plage seg selv med overtro, i tillegg til vanskelighetene man har fra før? Jeg kommer aldri til å fatte og begripe den logikken. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #6 Skrevet 19. august 2012 Synes "karmisk gjeld" høres ut som lungesykdom, og også som ett oppkok av den gode gamle "har du det vondt, har du ikke vært sterk nok i troen". Hvorfor skal man pine og plage seg selv med overtro, i tillegg til vanskelighetene man har fra før? Jeg kommer aldri til å fatte og begripe den logikken. er enig at jeg synes dette virker som en byrde i livet, at man liksom skal betale for synder man ikke engang kan huske å ha begått Anonym poster: 8061122bc1809234f5221813734058af
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #7 Skrevet 19. august 2012 ok, synes det er vanskelig å skjønne, pluss at jeg synes at menneskesynet blir litt forvrengt, ved at man skal se på mennesker som har det vondt og vanskelig som at de "fortjener" det på en måte, eller tar jeg feil nå? det er jo utvilsomt forskjell på hva slags liv folk lever og hva slags vansker de møter Anonym poster: 8061122bc1809234f5221813734058af theosofi , mente jeg;) jeg syns egentlig det ikke er så vanskelig å skjønne, jeg. Jeg har stor tro på karma, men jeg ser like vel ikke på det på den måten. Det livet vi lever nå er det man må ta utgangspunkt i, og selvsagt er det synd på de som har det vondt. De har som alle oss andre fått en ny sjanse og et nytt liv til å lære og forbedre seg for å komme seg høyere opp. Bare at de som har det ekstremt hardt ikke klatret høyere opp i forrige liv ; tvert i mot, de handlet ondt og grådig. Tenk på de menneskene her på jorden som diskriminerer, torturerer, mobber og gjør konstant onde handlinger uten å ville endre tankegangen et gram. Tenk på rike mennesker som bare kaster pengene ut av vinduet uten å hjelpe et sulten barn et gram. Er ikke karma ganske greit, da? <br /><br /> Anonym poster: 849ff0144cd26134d98e53af0c064531
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #8 Skrevet 19. august 2012 er enig at jeg synes dette virker som en byrde i livet, at man liksom skal betale for synder man ikke engang kan huske å ha begått Anonym poster: 8061122bc1809234f5221813734058af Det er ikke sånn det er.. Jeg ser ikke karma som straffing.. Bare enkelt og greit ; what goes around, comes around. Det handler ikke bare om å betale for noen synder, men å "nå" ett nyere level. Innsikt på livet. Jeg selv er veldig i mot straffing, og skremme folk.. Jeg ser ikke karma på den måten, livet er uansett en gave. Lærdom. Man lærer av å ha det vondt å.<br /><br /> Anonym poster: 849ff0144cd26134d98e53af0c064531
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #9 Skrevet 19. august 2012 Synes "karmisk gjeld" høres ut som lungesykdom, og også som ett oppkok av den gode gamle "har du det vondt, har du ikke vært sterk nok i troen". Hvorfor skal man pine og plage seg selv med overtro, i tillegg til vanskelighetene man har fra før? Jeg kommer aldri til å fatte og begripe den logikken. Ikke pin dere selv med noe, nei. Hvis karma for dere bare gir dårlige vibber, så ikke tenk mer på det. Slik som jeg vil ikke pine meg selv med religion, bare fordi jeg f eks. Snakker stygt om lisa, blir det feil at jeg skal spise kjøttet hennes i helv**** ( tatt fra Islam) Bortsett fra det ser jeg karma som helt fint og greit. Jeg mener at hvis jeg snakker stygt om Lisa, så kanskje en gang snakker Karl stygt om meg og jeg da følte det jeg gav Lisa. Veldig enkelt forklart , men... Jaja<br /><br /> Anonym poster: 849ff0144cd26134d98e53af0c064531
Lutetium 71 Skrevet 19. august 2012 #10 Skrevet 19. august 2012 Ikke pin dere selv med noe, nei. Hvis karma for dere bare gir dårlige vibber, så ikke tenk mer på det. Slik som jeg vil ikke pine meg selv med religion, bare fordi jeg f eks. Snakker stygt om lisa, blir det feil at jeg skal spise kjøttet hennes i helv**** ( tatt fra Islam) Bortsett fra det ser jeg karma som helt fint og greit. Jeg mener at hvis jeg snakker stygt om Lisa, så kanskje en gang snakker Karl stygt om meg og jeg da følte det jeg gav Lisa. Veldig enkelt forklart , men... Jaja<br /><br /> Anonym poster: 849ff0144cd26134d98e53af0c064531 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #11 Skrevet 19. august 2012 Jeg prøvde å forklare hvorfor jeg ikke ser karma som noe pin og plage. Jeg syns karma er rettferdig, noe logisk. Gjør man noe galt, kommer det tilbake. Gjør man noe godt, kommer det tilbake. Før eller senere. Men skjønner jo at for dere som stiller for mye spørsmål ved det at det ikke er noe livssyn for dere. Jeg på en annen side stiller en god del spørsmål til "rettferdigheten" i religion. Alle må finne sin vei. <br /><br /> Anonym poster: 849ff0144cd26134d98e53af0c064531
sløyfe Skrevet 19. august 2012 #12 Skrevet 19. august 2012 Ser mer på det at hvis du er en person som ikke gjør annet enn å gå rundt å spre negativitet og gjøre onde handlinger, så vil du ikke få det særlig bra selv. Negativitet tiltrekker negativitet. Jeg tror fult og helt på Karma - what goes around, comes around. En fattig trøst dersom du blir behandlet dårlig av noen, og en god veiledning i livet for å holde deg på rett vei :-) 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #13 Skrevet 20. august 2012 for det er jo ikke akkurat sånn at de menneskene det går bra for og som har suksess, alltid er de hyggeligste og snilleste menneskene man møter akkurat? men ut ifra karmateorien er det jo sånn at de har fortjent det, mens de som er fattige og kanskje kjempegode mennesker, allikvel har de "fortjent" fattigdommen? Anonym poster: 8061122bc1809234f5221813734058af
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #14 Skrevet 20. august 2012 Enig med AB over. Jeg synes karmateorien er direkte stygg, som gjerne kan få en til å tolke at man har fortjent den ulykke som kommer over en (eller enda verre: At andre som opplever smerte, kanskje fortjener sin ulykke). Og hvor godt menneske er man egentlig hvis man gjør gode gjerninger i den tro at det vil føre til belønning? Det minner alt for mye om religiøs tankegang. Det er heller ikke en god ting å tenke at den urettferdighet man opplever en dag vil rettferdiggjøres av universet... Rettferdighet er noe som må kjempes for, hardt. Det er noe man må legge all sin vilje til for å i det hele tatt kunne forsøke å oppnå. Det er ikke sånn at universet automatisk korrigerer urettferdighet, for dette er en kamp vi mennesker må sørge for å kjempe. Anonym poster: 0ad45fe8994b5c180ef082946fab3c63 1
Lutetium 71 Skrevet 20. august 2012 #15 Skrevet 20. august 2012 Enig med AB over. Jeg synes karmateorien er direkte stygg, som gjerne kan få en til å tolke at man har fortjent den ulykke som kommer over en (eller enda verre: At andre som opplever smerte, kanskje fortjener sin ulykke). Og hvor godt menneske er man egentlig hvis man gjør gode gjerninger i den tro at det vil føre til belønning? Det minner alt for mye om religiøs tankegang. Det er heller ikke en god ting å tenke at den urettferdighet man opplever en dag vil rettferdiggjøres av universet... Rettferdighet er noe som må kjempes for, hardt. Det er noe man må legge all sin vilje til for å i det hele tatt kunne forsøke å oppnå. Det er ikke sånn at universet automatisk korrigerer urettferdighet, for dette er en kamp vi mennesker må sørge for å kjempe. Anonym poster: 0ad45fe8994b5c180ef082946fab3c63 og pluss i boka. Comic relief.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #16 Skrevet 20. august 2012 Enig med AB over. Jeg synes karmateorien er direkte stygg, som gjerne kan få en til å tolke at man har fortjent den ulykke som kommer over en (eller enda verre: At andre som opplever smerte, kanskje fortjener sin ulykke). Og hvor godt menneske er man egentlig hvis man gjør gode gjerninger i den tro at det vil føre til belønning? Det minner alt for mye om religiøs tankegang. Det er heller ikke en god ting å tenke at den urettferdighet man opplever en dag vil rettferdiggjøres av universet... Rettferdighet er noe som må kjempes for, hardt. Det er noe man må legge all sin vilje til for å i det hele tatt kunne forsøke å oppnå. Det er ikke sånn at universet automatisk korrigerer urettferdighet, for dette er en kamp vi mennesker må sørge for å kjempe. Anonym poster: 0ad45fe8994b5c180ef082946fab3c63 Karma handler ikke om belønning og straff. Det handler om større innsikt på livet og seg selv. Hvis man gjør noe for belønningens skyld og sitt ego, så tilsier jo ikke akkurat det en god karma? men hvis dere er interessert, les dette : http://teosofi.info/download/NokkelenTilTeosofi.pdf Scroll ned til spørsmålene ved karma. Men sånn sett, karma er ikke noe farlig. Dere skal ikke alle brenne I helv... Hvis dere ikke tror på det. Tro på det som er rettferdig for dere;)<br /><br /> Anonym poster: 849ff0144cd26134d98e53af0c064531
Lutetium 71 Skrevet 20. august 2012 #17 Skrevet 20. august 2012 Karma minner mest av alt om "The Secret", noe som ikke akkurat hjelper på.
Gjest Filleproletiet Skrevet 21. august 2012 #18 Skrevet 21. august 2012 theosofi , mente jeg;) jeg syns egentlig det ikke er så vanskelig å skjønne, jeg. Jeg har stor tro på karma, men jeg ser like vel ikke på det på den måten. Det livet vi lever nå er det man må ta utgangspunkt i, og selvsagt er det synd på de som har det vondt. De har som alle oss andre fått en ny sjanse og et nytt liv til å lære og forbedre seg for å komme seg høyere opp. Bare at de som har det ekstremt hardt ikke klatret høyere opp i forrige liv ; tvert i mot, de handlet ondt og grådig. Tenk på de menneskene her på jorden som diskriminerer, torturerer, mobber og gjør konstant onde handlinger uten å ville endre tankegangen et gram. Tenk på rike mennesker som bare kaster pengene ut av vinduet uten å hjelpe et sulten barn et gram. Er ikke karma ganske greit, da? <br /><br /> Anonym poster: 849ff0144cd26134d98e53af0c064531 Det er noe av det sjukeste jeg har lest. Så fattige uskyldige barn i afrika kan vi egentlig bare slutte å bry oss om fordi de har levd dårlige liv tidligere og dermed blitt gjenfødt som fattige, sultne barn? Slik tankegang er farlig og på grensen til sinnsykdom. 2
Gjest Filleproletiet Skrevet 21. august 2012 #19 Skrevet 21. august 2012 for det er jo ikke akkurat sånn at de menneskene det går bra for og som har suksess, alltid er de hyggeligste og snilleste menneskene man møter akkurat? men ut ifra karmateorien er det jo sånn at de har fortjent det, mens de som er fattige og kanskje kjempegode mennesker, allikvel har de "fortjent" fattigdommen? Anonym poster: 8061122bc1809234f5221813734058af Nettop. Det er egentlig det eneste beviset man trenger for å motbevise at det finnes noe som heter karma. Hvis man seriøst mener at sultne små barn har fortjent det, så er man ikke frisk i hodet.
Mann 42 Skrevet 22. august 2012 #20 Skrevet 22. august 2012 ok, synes det er vanskelig å skjønne, pluss at jeg synes at menneskesynet blir litt forvrengt, ved at man skal se på mennesker som har det vondt og vanskelig som at de "fortjener" det på en måte, eller tar jeg feil nå? det er jo utvilsomt forskjell på hva slags liv folk lever og hva slags vansker de møter Anonym poster: 8061122bc1809234f5221813734058af Læren om karma, gjenfødelse og karmisk gjeld sementerer status quo. Som enhver god religion skal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå