Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg og samboeren har vært prøvere i noen måneder nå. Vi vil virkelig bli gravide og har gledet oss lenge til å bli prøvere. For en liten tid tilbake søkte jeg på en butikkleder-stilling i klesbutikk og fikk jobben. Begynner i midten av september. Jeg er forresten 23 år.

Nå er jeg redd vi må stoppe prøvingen, slik at jeg ikke mister jobben. Har jo mest sannsynlig en prøvetid på 6 måneder, og det er vel ikke så populært og komme med en slik nyhet i løpet av den tiden.

Noen synspunkter om dette?

Anonym poster: 5d3dc801797c8f63ee7c73d72a64229a

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk.Franzen
Skrevet

De har ikke lov å gi deg sparken pga en graviditet. Vet ikke hvordan det er med prøvetid, men tror de må ha en gyldig grunn uansett for at de evt ikke beholder deg etter at den er utgått.

• Liker 2
Skrevet

Hei, og takk for svar :)

Synes du det er "frekt" av meg og bli gravid så tidlig i ny jobb? Vil ikke skape dårlig stemning heller. Men synes det er trist og måtte slutte og prøve. Vet jo aldri når det klaffer. Kan jo skje fort, men kan jo også ta lang tid.

Skrevet

Jeg synes det er ganske frekt av deg å forsøke å bli gravid når du er helt ny i jobben.

Anonym poster: c4faf205aac1a6fbac3384971ac9ccda

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke ulovlig, men jeg synes det er ganske frekt. Nå kommer det til å være mange her inne som bare sier at det er bare å kjøre på.

Anonym poster: 42d2b3679b50ba34bd07389bb3455f1f

Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Nja, frekt er det jo ikke. Heller litt ubeleilig kanskje for arbeidsgiveren. Selv begynte jeg i ny jobb i slutten av januar og i mars merket jeg at jeg var gravid. Fortalte det etter fem-seks uker og det gikk helt greit. Hadde også en vikarjobb nå i sommer som ikke fikk høre at jeg vr gravid før jeg var 17 uker på vei. De reagerte faktisk enda bedre enn min ordentlige arbeidsgiver. Gratulerte og sa det var null stress. Tror det kommer veldig an på hvordan sjefen er, men går stort sett bra unsett vil jeg tro. :)

Skrevet

TS her! Hvor lenge bør jeg vente med å bli gravid da? Skjønner at det ikke er noe fasitsvar på det, men hvor lenge synes du det er passende?

Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Syns dere bare skal fortsette å prøve. Dere har jo trossalt prøvd i noen måneder alt, og det er jo ikke sikkert det kommer til å klaffe med det første. Jobben har du jo fått uansett.

• Liker 2
Skrevet

TS her! Hvor lenge bør jeg vente med å bli gravid da? Skjønner at det ikke er noe fasitsvar på det, men hvor lenge synes du det er passende?

Jeg syns ikke det er frekt å prøve å bli gravid når man har ny jobb. Man vet jo aldri hvor lang tid det kan ta før man blir gravid. Dette er noe du bør føle på selv. Men på en annen side kan det være greit for din egen del komme litt "inn" i jobben før du blir gravid, med tanke på at du kan få diverse svangerskapsplager. Er bedre å være på topp når man er ny i en jobb.

Klart det vil være ubeleilig for arbeidsgiver at man blir gravid, men det vil det bli uansett tidspunkt du ville blitt det på. Ansetter man kvinner i fertil alder, må man regne med at de kan bli gravide...

• Liker 2
Skrevet

Jeg skaffet meg jobben jeg har nå, med graviditet i bakhodet. Måtte ha noe mer "fast" enn hva jeg hadde før vi prøvde for fult.

Det er nok kjedelig for en del arbeidsgivere, men det er ikke deres sak når deres arbeidstakere velger å starte familie. Dere er jo i "riktig" alder, så derfor er det noe man må ta høyde for når man ansetter kvinner.

Skrevet

En arbeidsgiver vet at når denne ansetter kvinner i alderen 16 - 40 og menn i alderen 16 - 60, så vil man måtte regne med fravær grunnet fødselspermisjon. Når dette fraværet kommer, spiller liten rolle. De vil jo uansett måtte ha inn vikar i fraværsperioden.

Så kjør på. Ingenting er mer gledelig enn etterlengtede svangerskap. :)

• Liker 3
Skrevet

Ååå, godt å høre at jeg ikke trenger å gi opp prøvingen. Men tenker at jeg kommer til å vente en liten stund slik at jeg kommer godt i gang med jobben. Blir jo mye nytt og forholde seg til :)

Har hørt historier der de har latt være å ansette personen etter at prøvetiden er over, med begrunnelse i noe annet, selv om det ikke har vært noen problemer underveis. Det er det jeg er redd for. Vet jo at de ikke kan si meg opp pga en eventuell graviditet. Men de kan jo finne andre grunner. Vanskelig dette..

- TS

Skrevet

Mtp. at du er så ung (hvis kjæresten din også er ung?) synes jeg du bør vente litt, til du selv føler at du mestrer jobben. Jeg synes ikke det er frekt å bli gravid, men når man ikke har hastverk er det bare greit å bruke litt fornuft også. En ny jobb kan være krevende, og de ansatte kan faktisk bli ganske irriterte hvis den nye sjefen så vidt viser seg før hun blir sykmeldt pga svangerskapsplager. Det er ikke den beste starten man kan ha, for å si det sånn!

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke enklere å si opp noen i prøvetid enn etterpå, heller tvert imot. Man har mulighet til å si opp noen grunnet faglig udyktighet, men da må man vise til at opplæring og veiledning er forsøkt nok. Om man blir sykemeldt i prøvetiden kan prøvetiden utvides.

For øvrig er det vel få bransjer som misbruker oppsigelse under prøvetid mer enn de som hører inn under hotell, restaurant og handel, så jeg anbefaler deg å melde deg inn i Handel og Kontor eller linkende, om du ikke allerede er medlem,

Skrevet

Når du er 23 år, ja - da er argumentet "dette kan jo ta lang tid" ikke helt holdbart eller relevant.

Jeg har utsatt prøving i noen år, og vi har bestemt oss for å ikke utsette det lengre fordi vi begge er i 30årene og jeg kan ha reelle problemer med å bli gravid.

Jeg synes det er helt rimelig av deg å vente en periode til du faktisk mestrer jobben fint, men når det er sagt så har de ikke lov å diskriminere deg pga graviditet.

Men igjen; det er kjipt å starte med dårlig stemning - spesielt når du faktisk er såpass ung og egentlig ikke har noen gode argumenter for å begynne akkurat NÅ.

Anonym poster: f1c5c3961c18641fec70f12a7e9b632d

• Liker 1
Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Når du er 23 år, ja - da er argumentet "dette kan jo ta lang tid" ikke helt holdbart eller relevant.

Hvorfor ikke? De kan da slite like mye som et par på 35. Det vil uansett være bedre å holde prøvingen kontinuerlig slik at de får prøvd et år i slengen. Har de enda ikke blitt gravid da, får de jo utredning. Men dette er jo i de sjeldne tilfeller da.

• Liker 2
Skrevet

TS igjen!

Jeg mente ikke at jeg har dårlig tid. Vi er begge 23 år, så vi har nok av tid. Men vi vil gjerne starte nå. Det jeg mente er at det ikke er sikkert vi blir gravide før det er gått flere måneder, og da er jo jeg godt igang med den nye jobben. Samtidig kan det jo klaffe ganske fort, så det beste vil vel være og vente en liten stund :)

Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon. Jeg har vært ansatt i ny jobb i 6 måneder og vi skal begynne på barn nr.2 i september. Jeg føler veldig på det at jeg kanskje blir satt i en litt kinkig situasjon, men samtidig føles det fullstendig rett å begynne prøvingen nå. Man får aldri takknemlige arbeidsgivere ved å annonsere en graviditet, men jeg merker jo at jeg gruer meg til å fortelle det når jeg først blir gravid (det er et veldig lite firma, så man vil merke det når jeg blir borte).

Til syvende og sist er det opp til dere og det har vi funnet ut nå også.

Håper dere finner ut av hva som kjennes riktig for dere og ikke bry dere om hva alle andre mener, for "alle andre" har en mening uansett hva dere gjør. :kose:

Skrevet

Eg skifta arbeidsplass medan me holdt på å prøve å få barn. Me hadde prøvd i 1.5-2 år da så det var ikkje aktuelt å pause prøvinga pga. jobbskifte. Da me endelig vart gravid hadde eg vore ansatt i ca. eit halvt år. Trur kanskje dei vart litt overraska, men fekk ikkje negative tilbakemeldinger pga. det. Dessverre gjekk graviditeten galt. Eg rekner dog med at firmaet ikkje vert overraska viss eg blir gravid igjen nå :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...