Gå til innhold

13 åring helt ute av kurs interesserer seg veldig for Hasj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mor til en 13 år gammel gutt som alltid har vært "spesiell" Han er svært kreativ, men har fått mer og mer "sære" interesser synes jeg. Han ble tenåring "over natten" da han var ca 13 og ble da i veldig opposisjon til meg. Vi er skilt og har delt omsorg og de siste månedene har han bodd hos sin far som nok tolererer mer enn meg. (mot min vilje, men han må jo få bestemme litt mer selv nå...)

Problemet nå er at han har mistet alle venner (han har aldri hatt mange, mye på grunn av de spesielle interessene sine) . Jeg fikk han med meg på ferie såvidt, og oppdaget da at han er blitt veldig opptatt av Hasj, han leser mye om det på nett, og deltar i diskusjonsforum hvor han forsvarer hasj og mener det bør legaliseres. Jeg er sikker på at han selv ikke har prøvd enda, men er bekymret. I ferien var han også sammen med andre ungdommer som varslet meg om at han snakket veldig mye om temaet, og at de syns det var ubehaglig at han sitter å messer om alt det positive, for han har jo ikke peiling i en alder av 13. Jeg tok da en skikkelig oppvask med han, men da ringer han bare sin far som gir han full støtte!

Jeg føler meg fullstendig overkjørt av far, og er redd for den videre utviklingen. Det hører også med at han for 2 år siden ble utredet hos PP tjenesten, som anbefalte en vurdering hos BUP (Barne og ungdomspsykiatrisk) , jeg syns det hadde vært en god ide men far (og sønn) er imot det, og begge beskylder meg for å bare bruke det som en trussel de gangene jeg tar det opp.

Jeg føler meg helt på sidelinjen, og ber om råd!

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hm, det høres ikke ut som det er hasjen som er problemet her..

Jeg synes det høres ut som sønnen din kanskje har litt sosiale vansker, at han kanskje har litt kortere antenner enn oss andre.

La oss si at han interesserte seg for en sunn aktivitet, som fotografi eller fotball, hvis han KUN snakket om/leste om disse aktivitetene, ville jo det også blitt et problem for vennene hans, som gjerne vil snakke om varierte ting.

Når det kommer til selve hasjen, synes jeg faktisk ikke det er noe farlig at han setter seg inn i fordeler og ulemper i en såpass ung alder. Hvis du tar ham i å røyke, er dette noe du bør ta tak i, selvfølgelig. Men jeg har flere venner osm begynte å røyke hasj i tolv-trettenårsalderen, og de er også kreative mennesker som er intressert i omverdenen. Stort sett musikere, kunstnere og tenkere, som har kontroll på liv, økonomi og utdannelse. Så det trenger ikke bli helt krisesituasjon altså :)

Skrevet

Takk for svar! Joda det er nok riktig at han har et sosialt problem, men jeg føler det blir feil at han markedsfører hasj ovenfor andre barn, han har også en lillebror som ikke liker det. Og jeg mener han er alt for ung til å egentlig ta et sånt standpunkt. Men det er nok mer hele situasjonen med veldig sære og smale interesser som bekymrer meg + at far totalt overser mine meninger og bekymring!

Skrevet (endret)

Det at han i ung alder gidder å lese om cannabis, skadevirkninger og politikken og i tillegg diskuterer rundt emnet anser jeg som ganske så positivt, det at han også tar opp diskusjoner venner, uavhengig emne er da et tegn på at han bryr seg om politikk og samfunn.

Videre så er det at bedre at han tar initiativ til å lese selv om emnet i stedet for å bare høre på den som oftest elendige og feilaktige skremselsprogandaen og indoktrineringen som føres i skolen, når jeg og andre elever kan påpeke et antall faktafeil som ikke kan telles på en hånd gjennom en skoletime på bakgrunn av utsagn fra lærer så er det noe galt.

Samtidig når cannabis opptar 50-70% av undervisningen innen skolen til tross for at alkohol og inhalasjonsmisbruk er veldig mye vanligere blant ungdom så er det noe riv ruskende galt, dette fører igjen til flere dødsfall og uopprettelige skader hos ungdom hvert eneste år. I motsetning så er det ingen dokumenterte tilfeller av dødsfall gjennom cannabisbruk. Er dog slik det har blitt når skolen som instans har vært brukt i flere tiår til å spre feilaktig informasjon om narkotika, særlig cannabis.

Du vil nok ikke kunne begrense lesningen hans uansett, men noe du kan gjøre er å lære han god kildekritikk, slik at han ikke tar opp feilaktig informasjon som naturligvis kan være ganske så uheldig.

Jeg har vært for legalisering siden jeg var rundt 13 vil jeg anslå, etter å ha lest en god del om det på den tiden, som et resultat av denne lesningen så leste jeg også en del om andre rusmidler, inkludert alkohol og tobakk. Denne informasjonen er i stor grad grunnen til at jeg er nesten fullstendig avholds når det gjelder rusmidler per i dag, dette inkludert alkohol. Har heller aldri prøvd ulovlige rusmidler i en alder av 16, til tross for mye lesning og interesse rundt narkotika og narkotikapolitikk i ganske ung alder.

Det at han har fattet et standpunkt for legalisering anser jeg da som en indikator på at han har lest en del om det og har litt peiling, argumentasjonen er overveldende, just saying.

Endret av meh
  • Liker 1
Skrevet

Du bestemmer, ta kontakt med fast lege som kan henvise bup for videre utredning, ser ut som det trengs spesiell tilrettelegging og aktivisering.

Stimuler til positive sosiale relasjoner, det må være noe han liker. Ikke legg deg opp i diskuskusjoner om hasj så lenge, følg med på videre utvikling.

Skrevet

Ja det er jo min plikt å gjøre noe når jeg er bekymret, men syns det er veldig dårlig gjort av far å ha fått det til å bli en slags trussel/straff, jeg kan jo ikke slepe en ilter tenåring til fastlege mot gutt og fars vilje heller, og som skrevet - så har han valgt å bo der nå, for der er det ingen motstand. Vurderer bekymringmelding, men syns det blir litt heftig foreløpig. Nå begynner han på ungdomsskolen så det er bare å håpe at han får sunne interesser og venner, men jeg er redd at han skyver de fra seg ved å misjonere om hasj :-o

Gjest Purple Haze
Skrevet

Du og far bør ta en time på familievernkontoret. Da kan dere få snakket skikkelig sammen, og få en objektiv part til å hjelpe dere med å bli enig om kjørereglene dere skal ha i forhold til sønnen deres. Når man er skilt, har man gjerne forskjellige måter å gjøre ting på, men de store, viktige tingene bør man stå sammen om. Far opptrer uansvarlig, slik du framstiller det.

Jeg ville også prøvd å få time for gutten hos BUP. Han er i en alder hvor personlighet og interesser formes veldig, og trenger tydeligvis støtte i hverdagen.

Skrevet

Hva med å søke hjelp om MST?

-Det er for tidlig, MST blir brukt ved avorlig adferdsforstyrrelse, virker ikke som han er der.

Skrevet

Ja det er jo min plikt å gjøre noe når jeg er bekymret, men syns det er veldig dårlig gjort av far å ha fått det til å bli en slags trussel/straff, jeg kan jo ikke slepe en ilter tenåring til fastlege mot gutt og fars vilje heller, og som skrevet - så har han valgt å bo der nå, for der er det ingen motstand. Vurderer bekymringmelding, men syns det blir litt heftig foreløpig. Nå begynner han på ungdomsskolen så det er bare å håpe at han får sunne interesser og venner, men jeg er redd at han skyver de fra seg ved å misjonere om hasj :-o

Ja, det er dårlig gjort av far, men hev deg over han for han vet nemlig ikke bedre. Gutten din trenger ikke være med til fastlege, du kan ordne det selv.

Bare å følge det med, stå på sidelinje og vurder utviklingen fortløpende.

( Jeg tok med min sønn til ett rusbelastet område, vurderer det likevel som "trygt nok " fordi det er midt på lyse dag og polit tilstede ) lot han se virkeligheten selv, lot han se rusede mennesker som nesten ikke klarte og stå. ) Var veldig bevisst på at de hadde tatt "feile valg" og snakket deretter.

Jobber med barn, og skjermer de for det nødvendigste, men ikke det de kan og er moden nok til å takle.

Skrevet

Som tenåring selv ville jeg nok vært litt bekymret dersom det hadde vært min sønn. Det er ikke SÅ lenge siden jeg gikk på ungdomsskolen, og jeg har sett utviklingen. Det starter rundt 13-14årsalderen, og ender ofte med forbindelser i feil miljø, og gjerne rusmisbruk selv.

Gidder ikke å starte på noen hasjdiskusjon nå, men som sagt har jeg sett det med mine egne øye. Røyker litt hasj, er ikke så spennende lenger, prøver hardere stoffer, så er det gjort. Har en god del kompiser (tidligere kompiser) som nettopp dette skjedde med, NØYAKTIG slik du beskriver det.

Jeg ville overvåket han NØYE nå som han begynner på ungdomsskolen med nye mennesker.

Skrevet

Herregud, han har LEST om emnet, du har ikke særlig godt grunnlag for bekymringsmelding eller hjelp hos terapeut. Skjønner godt at han flytter til faren, som er den eneste som ser ut til å ha litt vett i behold.

• Liker 1
Skrevet

-Det er for tidlig, MST blir brukt ved avorlig adferdsforstyrrelse, virker ikke som han er der.

Kommer nok litt an på tjeneste fra tjeneste.

Noen bruker det ved hasjrøyking og dropputs fra ungdomsskolen

- andre benytter det ikke før ungdommen henger i en pendel mellom avrusning og fengsel. :)

Skrevet

meh - nå har du ikke lest godt nok sammenhengen tror jeg. Han er veldig fokusert på det, skriver innlegg på hasjblogger, "missjonerer" til andre barn/ungdommer om det, og har ikke andre interesser, og ingen venner... Jo, jeg er bekymret.

Skrevet

Jeg er mor til en 13 år gammel gutt som alltid har vært "spesiell" Han er svært kreativ, men har fått mer og mer "sære" interesser synes jeg. Han ble tenåring "over natten" da han var ca 13 og ble da i veldig opposisjon til meg. Vi er skilt og har delt omsorg og de siste månedene har han bodd hos sin far som nok tolererer mer enn meg. (mot min vilje, men han må jo få bestemme litt mer selv nå...)

Problemet nå er at han har mistet alle venner (han har aldri hatt mange, mye på grunn av de spesielle interessene sine) . Jeg fikk han med meg på ferie såvidt, og oppdaget da at han er blitt veldig opptatt av Hasj, han leser mye om det på nett, og deltar i diskusjonsforum hvor han forsvarer hasj og mener det bør legaliseres. Jeg er sikker på at han selv ikke har prøvd enda, men er bekymret. I ferien var han også sammen med andre ungdommer som varslet meg om at han snakket veldig mye om temaet, og at de syns det var ubehaglig at han sitter å messer om alt det positive, for han har jo ikke peiling i en alder av 13. Jeg tok da en skikkelig oppvask med han, men da ringer han bare sin far som gir han full støtte!

Jeg føler meg fullstendig overkjørt av far, og er redd for den videre utviklingen. Det hører også med at han for 2 år siden ble utredet hos PP tjenesten, som anbefalte en vurdering hos BUP (Barne og ungdomspsykiatrisk) , jeg syns det hadde vært en god ide men far (og sønn) er imot det, og begge beskylder meg for å bare bruke det som en trussel de gangene jeg tar det opp.

Jeg føler meg helt på sidelinjen, og ber om råd!

Kan det hende at dette er din sønn? http://www.ung.no/os...ping/81168.html

Skrevet

Det var sånn min tenåring begynte: han satte seg grundig inn i alt som hadde med hasj å gjøre (selvsagt nokså selektivt i forhold til hvilke nettsteder og hvilke holdninger), og han ønsket å argumentere oss sønderq og sammen. Det var som å samme til en vegg når vi forsøkte å komme med innspill. Det han gjorde, var jo at han brukte massevis av tid og ressurser på å rettferdiggjøre bruk av hasj, både overfor seg selv og andre. Han rett og slett bestemte seg for å begynne med det. I en alder av 15 år. Det gikk skikkelig galt avsted. Kort fortalt har han ikke fått orden på psyken sin og livet sitt før nå, nesten 10 år etterpå. Det har vært en lang og krevende vei. Jeg håper dere og sønnen deres slipper å gå den samme veien. Men da må far på banen, altså. Var jeg deg ville jeg koblet inn barnevernstjenesten for å få hjelp og støtte til å få far til å forstå at det dere og deres sønn trenger er adekvat hjelp og veiledning, og ikke en far som setter sin status hos sin sønn høyere enn hans framtid.<br /><br /> Anonym poster: 432fdca984aebf3e08ba26fc66c28beb

Skrevet (endret)

Han rett og slett bestemte seg for å begynne med det. I en alder av 15 år. Det gikk skikkelig galt avsted. Kort fortalt har han ikke fått orden på psyken sin og livet sitt før nå, nesten 10 år etterpå. Det har vært en lang og krevende vei. Jeg håper dere og sønnen deres slipper å gå den samme veien. Men da må far på banen, altså.

Akkurat som 70-80% av alle mindreårige, bare at det da gjelder et mye farligere rusmiddel, alkohol.

- En 15 åring drikker alkohol flere ganger i måneden, ses på som helt normalt og det å koble inn barnevern er helt utenkelig.

- En 15 åring som røyker cannabis en gang, eller bare leser og uttaler seg litt om hasj anses som en tikkende bombe med psykiske problemer, og det å koble inn barnevernet ses på som åpenbart.

Urimelig? Ja.

Endret av meh
Skrevet

Akkurat som 70-80% av alle mindreårige, bare at det da gjelder et mye farligere rusmiddel, alkohol.

- En 15 åring drikker alkohol flere ganger i måneden, ses på som helt normalt og det å koble inn barnevern er helt utenkelig.

- En 15 åring som røyker cannabis en gang, eller bare leser og uttaler seg litt om hasj anses som en tikkende bombe med psykiske problemer, og det å koble inn barnevernet ses på som åpenbart.

Urimelig? Ja.

Jeg har aldri sett på det som normalt at en 15-åring drikker alkohol flere ganger i måneden. Etter min mening må man fokusere mye mer på alkohol når man jobber forebyggende med ungdom, enn man gjør i dag. Hovedfokus er på narkotika, og da spesielt hasj, og farene ved dette. Jeg er helt enig i at alkohol, isolert sett, er mye farligere enn hasj. Imidlertid har en 13-åring, eller en 15, 16, 17-åring ingen forutsetninger for å håndtere bruk av rusmidler på en fornuftig måte - hverken hasj eller alkohol. Dessuten er det gs sånn at de aller fleste prøver hasj for første gang når de allerede er alkoholpåvirket.

Forebyggende arbeid og opplysningsarbeid generelt burde virkelig opprustes skikkelig.<br /><br /> Anonym poster: 432fdca984aebf3e08ba26fc66c28beb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...