Gå til innhold

Sykemeldt og dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt råd, vet ikke helt hva jeg skal gjøre- hva som lønner seg for meg. Jeg er gravid i 5. måned og har opparbeidet meg retten til foreldrepenger (har jobbet som tilkallingsvikar januar-juni og i 100% sommervikariat juni-august).

Sommervikariat-kontrakten min utgår i dag, og jeg hadde tenkt å søke om å gjenoppta dagpengene da jeg ikke lenger har faste vakter, men fortsatt står som tilkallingsvikar på samme arb. plass. Men på fredag ble jeg sykemeldt p.g.a. diverse plager i forbindelse med svangerskapet og er sykmeldt i en måned. Siden kontrakten min gikk ut tre dager etter sykemelding ble gitt får jeg bare lønn for de tre vaktene, og får ikke mer før de gjenstående 13 dagene som arb. giver må lønne meg er over. Etter da får jeg sykepenger fra NAV. Men hvis jeg søker dagpenger får jeg jo penger f.o.m neste uke, dog bare rundt 60 % av fjorårets lønn- og kan jeg i det hele tatt få dagpenger som sykemeldt?!

Spørsmålet mitt er da, bør jeg søke om dagpenger? Får jeg sa sykepenger fra NAV på lik linje som om jeg skulle fått sykepenger fra NAV igjennom arbeidsgiver?

Er helt rådvill og ønsker selvfølgelig løsningen som er best for meg økonomisk. Har ikke tjent så veldig bra som tilkallingsvikar, så om de to lønningene jeg fikk for 100% sommervikariat gir grunnlag for sykepenger, ønsker jeg jo selvfølgelig det! Mens dagpenger bli regnet på grunnlag av forårets lønning, og da hadde jeg mindre i mnd. inntekt.

Ble litt rotete forklart. Alt dette er litt rotete i hodet mitt og jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.

:sukk:

Anonym poster: baa9b464c3d6f04bdca985a3e3b0d26b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke søke dagpenger om du er sykemeldt og ikke reell arbeidssøker. Da må du på sykepenger fra nav og de regner litt forskjellig så du må nesten høre med de. Kommer litt ann på hva som lønner seg for deg.

Sykepengene fra nav får du på konto som om de er arbeidsgiver, men det er mange ukers behandlingstid (ihvertfall i Vestfold) så det er bare til å komme seg på kontoret mandag morgen å få levert alt. Du kan jo også blir videre sykemeldt etter den mnd også.

Skrevet

Takk for svar. Ja, var det jeg regnet med at jeg ikke gikk under arbeidssøker. Men jeg lurer også på, må jeg i det hele tatt kontakte NAV selv akkurat nå? Arbeidsgiver (der jeg har hatt vikariat og fortsatt står som tilkallingsvikar) leverer sykemeldingspapirene mine til NAV i denne omgang.

Anonym poster: baa9b464c3d6f04bdca985a3e3b0d26b

Skrevet

Ja,det må du. Du må også levere den arbeidsgiverdelen av sykemeldinga di til Nav, så vil nav ha lønnsgrunnlang fra arbeidsgiver og du må fylle ut et skjema på nav også.

Dra innom de i morra og få sjekket alt. For om du ikke leverer alt de vil ha så starter de bare ny behandlingstid fra siste ark er levert og da går ukene fort. Du vil jo få etterbetalt, men det er jo greit med jevn lønn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...