terri Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Jeg ønsker å spise mer sunt, og kankje eventuelt gå ned 4-5 kg frem til jul.. Vurderer å anskaffe meg en elipsemaskin og, er det bra trening? Problemet mitt er at jeg nesten ikke liker noe sunn mat... Jeg spiser alt av kjøtt, fugl, fisk og frukt men sliter med grønnsakene.. De grønnsakene jeg liker er: - Agurk - Kålrabi (men liker bare stappe/mos, og da blir det jo plutselig ikke sunt lenger) - Gulrot - Babymais - squash i begrensede megnder - Isebergsalat, crispisalat i begrensede megnder Jeg er veldig glad i fisk, men sliter med å kombinere de få grønnsakene jeg liker til måltidene.. Noen som kan hjelpe meg?? jeg er helt blank på området.
Athene Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 Det går fint ann å kombinere de grønnsakene du nevner med fisk. For eksempel: Fiskewok. Velg en fastere type fisk. Wok staver av gulrot, babymais delt i to og biter av squash raskt i en wokpanne. Stek fisken. Krydre med krydder du liker, litt soyasaus/fiskesaus. Fisk med råkost og pickles. Ovnsbak eller damp fisken. Riv opp gulrøtter på rivgjern. Skjær biter av agurk med ostehøvel, og la agurken ligge i en blanding av vann+eddik+sukker+salt+pepper i ca 20 minutter. Fiskesalat. Tilbered fisk på en måte du liker. Bland sammen isbergsalat og agurk, og vend dette i en blanding av olje+eddik+krydder. Legg fisken oppå salaten. Fiskepinner. Skjær fisk i passe stykker (jeg bruker som regel sei eller torsk), vend fisken i mel, dypp den deretter i et pisket egg, deretter i brødsmuler (jeg hakker opp en brødskvie med stavmikseren). Legg i en ildfast form og stek i ovnen i ca 20 minutter. Tilbehør kan være hva som helst av grønnsaksoppskriftene jeg nevner ellers, for eksempel en grønn salat. Fisk i form. Legg squash+babymais+gulrot i en ildfast form. Bland inn olje+ diverse krydder. Legg fisken på toppen og bak fisken i 20-30 minutter. (kan også tilberedes i aliminiumsfolie, du får da en saftigere rett). Tipset er egentlig å lære deg litt om smakstilsetninger. Urter, krydder, oljer og eddiker gir masse smak og ingen kalorier. Finner du en del krydder du liker, og variere tilbredningsmetoden, kan du variere fisk med de nevnte grønnsakene i det uendelige. I de rettene jeg nevner bruker jeg også ofte matfløte eller creme fraiche sammen med grønnsaker/fisk (i ovnen, en gryte eller suppe), det gir enda flere variasjonsmuligheter.
Gjest *Maja* Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 Man kan spise sunt uten grønnsaker. Jeg tåler ikke grønnsaker. Så lenge du spiser sunne Proteiner fra egg, kylling, karbonadedeig, fisk etc Trege karbs fra grønnsaker, fullkorn, brun ris/pasta Godt fett fra solsikkeolje, nøtter, avocado Frukt i stedet for sukker/godteri Kokt gulerot most med litt pepper er knallgodt tilbehør til det meste Til syvende og sist er det kalori inn/ut som avgjør om du går ned i vekt. Ellipse er er god treningsform: jogging er enda bedre om det er kardio du fokuserer på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå