Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen en enkel oppskrift?

Har lett på nett, men det er så mye som må blandes inn, havregryn, linfrø, solsikkefrø, og masse mer forskjellig nøtter/frø.

Kunne tenkt meg noe mer "lett" til førstegang, hvis det er mulig! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som bare har mel+havregryn+linfrø+solsikkefrø er jo de enkleste. Slike frø koster nesten ingenting på Rema1000. Nøtter og så videre behøver man ikke. Uten noen frø blir det jo et slags flattbrød, og ikke noe knekkebrød.

Min grunnoppskrift er 4 deler mel (jeg bruker rugmel, men man kan bruke hvetemel, gjør det mindre sunt men det er jo en type mel man som regel har stående), 4 deler havregryn, 2 deler solsikkekjerner, 1 del linfrø og 1 del sesamfrø. Ut i fra dette varierer jeg mye. Erstatter kjerner/frø med rester av diverse nøtter og tørket frukt.

Så lenge du har i nok mel til at deigen binder seg sammen, og regulerer vannmengden riktig, kan du egentlig putte oppi det du vil av frø, kjerner og nøtter.

Skrevet

Jeg bruker den fra Wenches kjøkken. Er den del frø og sånn i den også, men det er jo veldig enkelt. Det eneste som krever litt er vel å handle inn alle sortene, men når du først har gjort det, så varer de til noen runder med knekkebrød. Utenom det er det veldig enkelt å lage. Bare å røre sammen og smøre utover ett brett. Tror aldri jeg har sett noen hjemmelagde knekkebrød som det ikke har vært mye frø i.

Skrevet

Men husk å steke de MYE lenger enn det står i de fleste oppskrifter. Ellers blir de ikke sprø. Steker mine i ca. 2 timer, selv om det står 40 min i oppskriften.

Bruker denne http://www.dinmat.no...knekkebrød Men uten mel, tar bare mer havregryn og frø så jeg får den samme mengden.

Det kommer helt ann på den enkelte oppskrift, den enkelte ovn og hvor mye vann man har i. Man må prøve seg frem litt, og bli kjent med sin ovn.

Jeg steker i 15+30+30 som de fleste oppskrifter ber om, og får alltid sprø og fine knekkebrød. Den forrige ovnen hadde ikke like god varmluftfunksjon, da måtte jeg steke i 15+40+40 på litt lavere temperatur for å få knekkebrødene sprø og jevnt stekt.

Skrevet (endret)

Skal aldri kjøpe knekkebrød igjen :hoppendeglad:

Stekte 10+30+30. Nam!!

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...