AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Hei. Jeg er fersk student og begynte med studiene allerede. Jeg går på forelesninger og ser at de fleste har med seg små og tynne datamaskiner. Jeg er utenlandsk og har vært student i utlandet og ikke vant i å bruke slike datamaskiner når jeg skal på forelesninger og ta notater. Kan noen forklare meg hva slags datamaskiner det er snakk om og hvorfor er de så gode at nesten alle har de? Jeg prøver å finne ut om jeg trenger å kjøpe meg en. Jeg er vant til å skrive manuelt på papir når jeg skal ta notater. Er det noe vesentlige fordeler med å bruke datamaskin? Holder batteriene så lang tid? Noen tips til hva slags datamaskiner som er mest vanlige? Takk. Anonym poster: f70c2ef254b9be03188e83ae40e6ed83
Nora90 Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 Typen maskin som de har er nok netbook eller ultrabook. Disse er lette å bære med seg og de har god batteritid. Bærbar data: + Lett å finne igjen notater + Lettere å lese dataskrevet tekst når man skal lese til eksamen + Greit å ha internett hvis man trenger info (de fleste studieplassene legger jo alt ut på internett nå) + Kan skrive på skolen hvis dere har innleveringer som leveres på nettet - Koster mer penger - Vanskelig å skrive formler, tankekart, tegninger ol. Penn og papir: + Lett å skrive ned alt man kan trenge i forelesninger + Lettere å bære på enn en bærbar pc - Vanskeligere å organisere - Vanskeligere å lese på til eksamen - På en liten studenthybel kan det ta masse plass hvis man skriver mye Jeg vil absolutt anbefale en ultrabook over netbook, for netbookene blir fort små. De mest kjente ultrabookene er Macbook Air og Asus Zenbook. Air begynner på 8290 (apple.no har 10% studentrabatt, mens Zenbook begynner på 5790 (på Dustin.no med studentrabatt).
Gjest alille Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 På mitt studie er det ganske få som bruker PC under forelesning. De 3-4 som gjør det er av typen som skriver ALT foreleser sier. De sitter jo nesten igjen med flere sider notater enn pensum! Selv foretrekker jeg å skrive for hånd, gjerne direkte på foreleserens notater som jeg skriver ut før forelesning. Så tar jeg heller, før eksamen, og skriver notatene strukturert inn på PC i ro og mak hjemme, i de fagene der det er lurt. Du må jo selv se an om du føler behovet for en PC på forelesning. Ikke bry deg om hva andre gjør - tenk over hva DU trenger. Vær obs på at med en PC på forelesning er det veeeldig lett å "bare" sjekke Facebook, ser at mange havner i den fella. Men i disse smarttelefon-tider havner man vel i den fella uansett.
Lutetium 71 Skrevet 19. august 2012 #4 Skrevet 19. august 2012 Nysgjerrig: Er det noen som bruker nettbrett isteden? Tenkte det kanskje er lettere å notere på en slik, siden arbeidsstillingen ligner mer på penn og papir?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå