Merenwen Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Nå skal jeg ta fatt på det beryktede tredje semester ved Universitetet i Oslo. Er det noen som har erfaringer å dele? Hører om laange dager, tårer, parforhold som går i oppløsning, stryk på OSCE(stasjonseksamen) selv om man har lest _mye_. Er dette skremselspropaganda? Noen tips i forhold til pensum? Har hørt at kursene er viktig. Samtidig må jeg si at jeg gleder meg litt - tror vi lærer mye spennende!
Julibaby Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 Det er et semester man må lese en del og det er lurt å bruke mye tid på kollokvie og å se på preparater osv. Men det er litt skremselspropaganda også, jeg fikk meg kjæreste på starten av det semesteret jeg:) Lange dager og noen tårer ja, men det er da overkommelig, ikke det verste semesteret syns jeg hvertfall:) Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 Problemet med tredje semester for mange, er vel at man kommer fra forholdsvis rolige 1. og 2. semester med noen få forelesninger i uka og egentlig ganske begrenset pensum å konsentrere seg om. På 3. semester er det plutselig mange forelesninger, kurs, klinisk smågruppeundervisning osv og i stedet for bare lesing har man plutselig også en del praktiske ting man skal gjøre. På den ene siden er det (for noen) ganske tungt å plutselig være på universitetet og ha undervisning fra 8:30 til 19, og i tillegg ha en del pensum som må leses etterpå. For andre/noen, som knapt har gjort annet enn å sitte med nesen i boka i ungdomsårene sine, er det vanskelig når man skal begynne å gjøre praktiske prosedyrer. Grunnen til at folk stryker på OSCE er ofte at man knapt klarer å bruke et mikroskop (og langt mindre kjenne igjen en artefakt) eller ikke tar av nødvendige klær ved perkusjon, osv. Jeg tror mange kanskje har litt feil fokus og bruker for mye av tiden sin på å lese, og for lite på å oppøve praktiske ferdigheter. Den skriftlige eksamenen pleier vel å være nokså overkommelig og ha veldig lav strykprosent? Anonym poster: f0247e5cda9e654e5bf4ce4a16d193e7 2
Professor Orm Skrevet 8. januar 2013 #4 Skrevet 8. januar 2013 Jeg sitter her og synes forferdelig synd på meg selv som skal ha eksamen i 2. semester (ja, det synes jeg er lov sånn bare litt), og så kommer jeg på den derre stasjonseksamenen som (forhåpentligvis) venter 21. juni, og dermed er angsten dobbelt så ille. Lov meg å oppdatere når den er tatt! :cry:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå