Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, nærmer seg fagprøvetid nå.. Og har et lite spørsmål. :)

Når en skal regne ut trykk, er 1 bar det samme som 1 kg pr kg/cm2? slik at hvis det er et lokk på 1m2 som ligger på en tank, og i den tanken er det et trykk på 4 bar, vil det si at det da er et 400kg trykk på det? (4 bar * 100kg/cm3=400kg)

Må bare sjekke at jeg har forstått det riktig før fagprøven:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?:P

Skrevet (endret)

Med forbehold om at det er en stund siden jeg tok fysikk + at jeg har brukt Wikipedia som hovedkilde:

Jeg tror det er mest aktuelt å snakke om kraft fremfor kg her.

1 bar = 100 000 pascal. 1 pascal = 1 N/m2

N = newton, som er måleenheten for kraft. 1 N = 1 kg x m/s2.

Hvis det er 4 bar trykk i tanken, vil det være 4 bar x 100 000 pascal/bar = 400 000 pascal i tanken.

400 000 pascal = 400 000 N/m2

Hvis lokket er 1 m2, så vil jeg med andre ord tro det er 400 000 N eller 400 kilonewton med kraft på lokket.

Forresten så er 1 m2 = 10 000 cm2.

Endret av Aoede
Skrevet

Men hvis man ser for seg at dette lokket som ligger på tanken med 4 bars trykk er løst, så man må legge noe over for å unngå at det blåser av, da må man tenke i kilo;) slik at hvis 4 bar = 400 kg, må man ha minimum 400 kg oppå lokket.

Skrevet

Hmm, da må man legge på noe som balanserer kraften trykket forårsaker. 400 kg har ved havoverflaten en kraft som peker "ned", som følge av tyngdekraften. Denne tror jeg blir på 400 kg x 9,8 m/s2 = 3920 N, som ikke ser ut til å kunne balansere kraften trykket forårsaker. Men dette blir veldig teoretisk, har du lært noen regneregler for dette i lærlingtiden din?

Skrevet

Nei, er det jeg ikke har, men har hørt folk har fått dette spørsmålet av sensor. Altså hvor mange kilo som trengs for å holde lokket nede. Ble forklart denne utrengningsmåten av en tidligere lærling, men han var ikke hundre prosent sikker på om det var rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...