Jeanine Skrevet 17. februar 2004 #1 Del Skrevet 17. februar 2004 Vi er i gang med vårt første boligkjøp og huset vi er veldig, veldig intressert i har ikke tilstandsrapport. Selgeren har tegnet eierskifteforsikring. Gjør vi det lurt å få en takstmann til å vurdere boligen før ett evt kjøp eller gjør en slikt etterpå slik at evt skjulte feil og mangler dekkes av eierskifteforsikringen. Hva om vi tar en slik tilstandsrapport før budgiving og det avdekkes mange feil og mangler, da har vi jo ingen rettigheter som sier at vi bør få huset billigere... men slik jeg har forstått det så skal en ikke stole å at slikt noe dekkes av en eierskifteforsikring heller. Hva koster det å få utført en tilstandsrapport og hvor henviser jeg meg for å få tak i en som kan utføre en slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #2 Del Skrevet 18. februar 2004 En tilstandsrapport koster fort 4-5000 kr, litt avhengig av hvilke priser takstmenn i ditt lokalområde opererer med. Du bør absolutt ta med en fagmann på visning - ring en takstmann og spør om han kan bli med, og hva han evt. tar for å være med å se sammen med dere, og om han kan gi dere noen hint og tips i forhold til hva dere bør være obs med på boligen. Jeg hadde sjekket dette før jeg la inn bud, evt. lagt inn bud med forbehold om at takstmann ikke oppdager noen vesentlige skjulte feil og mangler. Det å ha med fagmann på visning kan være et tveegget sverd, bare så du er klar over det. Dersom det skulle oppstå noe i ettertid, så er det vanskeligere å få dekt de krav du evt. har gjennom eierskifteforsikringen, fordi du har selv brukt en fagmann, og "burde sett, burde oppdaget osv osv..." Uansett synes jeg det er mye bedre å oppdage at det f.eks er fukt på badet før et evt. kjøp - da vet man jo hvor mye man må ut med for å rette feilene, og legger inn bud i forhold til dette. Du skriver at dere ser på et hus fra 1973... Husk at en brukt bolig ikke er noen ny bolig!!! Og at evt. feil og mangler vil bli vurdert ut fra hva man bør forvente av en såpass gammel bolig, og hvor lang levetid ymse ting forventes å ha. Kritiske punkter: Drenering - en evt. kjeller bør sjekkes for fukt!! Hvis betongen ikke er dekt med maling/panel eller noe i den retning, så se etter saltustlag på vegger i kjeller. Husker ikke levetid på drenering.. Litt avhengig av hva taket er tekket med, kan det være ting der - pappshingel varer absolutt ikke evig!! Er det taksten så TROR jeg takstmennene opererer med en levetid på 25-30 år. Badet: Vil anta at det er tapet på badet? Den har en levetid på 5 år... Respatexplater varer noen lenger, men det er så og si ingenting av overflatebehanlingen på et bad som har en levetid over 30 år. Så hvis dere ikke tar høyde for oppussing her, vil dere heller ikke komme langt med en evt. klage hvis dere oppdager fukt. Røropplegg.. Vanskelig å sjekke.. El. anlegg.. vanskelig å sjekke.. Spør om når siste periodiske kontroll av el anlegget var, og om det evt. er avdekket feil og manlger/pålegg om utbedring. Vinduer - sjekk om noen er punkterete - dette ser du på at det er litt "tåkete". Se på karmene, både innvendig og utvendig. Kjøkken - sjekk under oppvaskbenken om det kan være fuktig der. Hvis du vil ha en liten tommelfingerregel i forhold til hva du bør sjekke - så tenk VANN!! Vann gjør veldig mye skade på kort tid. Det er sikkert flere som har andre råd - lykke til, forresten!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 19. februar 2004 #3 Del Skrevet 19. februar 2004 Hvis du vil ha en liten tommelfingerregel i forhold til hva du bør sjekke - så tenk VANN!! Vann gjør veldig mye skade på kort tid.quote] Må så absolutt si meg enig i den uttalelsen !! Det verste man gjør er å kjøpe en bolig som har vannskade av noen art...for det som er med vann er at det kan finne på å renne i alle retninger...til og med oppover langs veggen hvis forholdene ligger til rette. Dere bør absolutt få en tilstandsrapport på et så gammelt hus !! Og en eierskifteforsikring er ikke positivt for den som skal kjøpe boligen, da det er noe som heter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå