Gå til innhold

Sikkerhetsforelesning, brannkurs og førstehjelp på NTNU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å komme seg unna dette? Føres det fravær?

Før noen kommer med krasse kommentarer; jeg har jobbet som ambulansesjåfør, er i Sivilforsvaret og Røde kors. Dessuten ligger sikkerhetsforelesningen på nett og vi må ta en test i ettertid.

Anonym poster: 6881faa974d7e27088c593ff50c137c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kommer ikke unna. Det føres fravær. Dessuten er det rettet mot laboratoriearbeid, i hvert fall var det slik da jeg måtte gjennom det. Slapp ikke inn på laben uten kurs, rett og slett!

Skrevet

Nei, du kommer ikke unna. Det føres fravær. Dessuten er det rettet mot laboratoriearbeid, i hvert fall var det slik da jeg måtte gjennom det. Slapp ikke inn på laben uten kurs, rett og slett!

Jeg ser den, men som sagt, sikkerhetsforelesningen ligger jo på nett. Og brannkurset er bare et vanlig brannkurs, slik jeg har forstått det. Vi er pliktet til å sette oss inn i databladene for stoffene vi skal holde på med, før vi kommer på lab. Der står både hva man skal gjøre om man får det på forskjellige kroppsdeler og brannfarer.

Forstår bare ikke hvor grundig lærdom jeg kan få av brannkurs/førstehjelp hvor vi er over 100 elever. Alle kan da ikke få prøve/øvd skikkelig, da tar det en evighet. Ikke får vi vite hvor på laben de forskjellige tingene ligger heller, og det er noe av det viktigste. Kan ikke begynne å lete når uhellet er ute.

Propanbeholder som går opp i flammer er gøy da, men jeg har sett det så maaaange ganger før.

Er så drittlei av å bli med på ting som er beregnet på uerfarne 18/19åringer. Realstart var noe av det mest poengløse jeg har vært med på, og jeg var bare på det jeg trodde jeg ikke kunne slippe unna.

Skrevet

Du høres en smule overlegen og sjølgod ut. Du skal tydeligvis ta en utdanning der dette sikkerhetsopplegget kreves, og i all sannsynlighet kan du ikke så mye som du tror du kan. Suck it up!

Anonym poster: 684bd6a57bf1087bafd89ead614312f4

• Liker 7
Skrevet

Ambulanse sjåfør er bare et annet ord for ufaglært vikar, det at du er i sivil forsvaret, kan bety noe så enkelt at du er vernepliktig til repp øvelser. Og røde kors.... vel skal ikke begynne der en gang.

Men jeg skjems over at du har så lite kunskap at du tror du er så god at du kan slippe unna en så viktig forelsning og alikevel tro du duger når det virkelig gjelder.

For alles sikkerhet på NTNU gå på forelesningen, det vil alderig skade å ha litt ekstra kunnskap om brann og sikkerhet. Og denne forelesningen er ikke myntet på 18/19 åringer som ikke vet bedre, den er ment for voksne personer som faktisk er nødt å bidra hvis det skal oppstå en alvorlig hendelse.

Og som du sikkert vet, på et labratorium er det ikke bare til å slukke brannen med vann, der må det taes hensyn til hvilken blanding som har vært gjort, hvilken slukke måte mann må foreta for å ikke gjøre ting værre og ikke minst, hvilken gass, som kan oppstå hvis det man blander ulike kjemikalier.

Så med mindre du er utdannet brannkonstabel, så gå på den forelesningen og bli et hakk smartere enn det du er i dag.

Anonym poster: 4f975308a9f011a0f9c03f8fb4f65fdd

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er med i Røde Kors så vet du at til og med kirurger og akuttleger må gjennom grunnkurs i førstehjelp der. Tror du ikke de synes det er kjedelig? Som regel kan de også langt mer enn kursholderne også... Enkelte ting slippet man ikke unna, og da hjelper det lite å oppføre seg som en blærete fjortis som har noe sååå mye viktigere å bruke tiden sin på;)

Skrevet

Du høres en smule overlegen og sjølgod ut. Du skal tydeligvis ta en utdanning der dette sikkerhetsopplegget kreves, og i all sannsynlighet kan du ikke så mye som du tror du kan. Suck it up!

Anonym poster: 684bd6a57bf1087bafd89ead614312f4

Jeg er ikke overlegen, jeg er realistisk. Fortell du meg hvor mye mer jeg lærer ved å møte opp, i forhold til å se det på nett?

Vet også best selv hva jeg har vært med på før, og at dette (brann/førstehjelp m/kjemikalier) er langt fra like omfattende.

Synes egentlig ikke det er noe godt opplegg, skulle vært mulighet for praksis. Teori er fint det, men det er øvelse som gjør at det går bra i en krisesituasjon.

Skrevet

Det er masse man syns er unødvendig som man må delta på. Dette er en av de tingene. Smil og vær glad, og tenk på at du er heldig som slipper å terpe kunnskapen før HMS-eksamen før labkursstart.

• Liker 2
Skrevet

Ambulanse sjåfør er bare et annet ord for ufaglært vikar, det at du er i sivil forsvaret, kan bety noe så enkelt at du er vernepliktig til repp øvelser. Og røde kors.... vel skal ikke begynne der en gang.

Men jeg skjems over at du har så lite kunskap at du tror du er så god at du kan slippe unna en så viktig forelsning og alikevel tro du duger når det virkelig gjelder.

For alles sikkerhet på NTNU gå på forelesningen, det vil alderig skade å ha litt ekstra kunnskap om brann og sikkerhet. Og denne forelesningen er ikke myntet på 18/19 åringer som ikke vet bedre, den er ment for voksne personer som faktisk er nødt å bidra hvis det skal oppstå en alvorlig hendelse.

Og som du sikkert vet, på et labratorium er det ikke bare til å slukke brannen med vann, der må det taes hensyn til hvilken blanding som har vært gjort, hvilken slukke måte mann må foreta for å ikke gjøre ting værre og ikke minst, hvilken gass, som kan oppstå hvis det man blander ulike kjemikalier.

Så med mindre du er utdannet brannkonstabel, så gå på den forelesningen og bli et hakk smartere enn det du er i dag.

For det første: ambulansearbeider er en beskyttet yrkestittel med fagbrev, har jobbet i Sivilforsvaret, dessuten går tjenestepliktige gjennom 3 ukers kurs (forelesning på NTNU er et par timer). Røde kors skal ikke jeg heller si noe om. Har også gått på NTNU før, samt jobbet i industri hvor vi har fått omfattende kursing mtp kjemikalier og ulykker med disse.

Har heller aldri sagt at jeg kommer til å duge når det virkelig gjelder, men det tror jeg virkelig ikke de andre kommer til å være klare for etter dette kurset. Klart de lærer litt, men det er forskjell på en i 30årene som har vært i utallige krisesituasjoner før (både med og uten kjemikalier), og en 18/19åring, som sannsynligvis ikke har vært i en eneste en.

Hvis du er med i Røde Kors så vet du at til og med kirurger og akuttleger må gjennom grunnkurs i førstehjelp der. Tror du ikke de synes det er kjedelig? Som regel kan de også langt mer enn kursholderne også... Enkelte ting slippet man ikke unna, og da hjelper det lite å oppføre seg som en blærete fjortis som har noe sååå mye viktigere å bruke tiden sin på ;)

Godt poeng. Får bare komme meg gjennom det, og håpe det beste. Kanskje det ikke er så ille som jeg tror. Er bare litt farget av en utrolig kjedelig realstart, som burde vært frivillig.

Ikke spesielt gøy å bli dratt med rundt på utallige omvisninger på gammelt studiested, sitte i timesvis å høre om studentweb o.l.

Skrevet

Det er masse man syns er unødvendig som man må delta på. Dette er en av de tingene. Smil og vær glad, og tenk på at du er heldig som slipper å terpe kunnskapen før HMS-eksamen før labkursstart.

Hehe, sant nok ;)

Skrevet

Siden du er så kjent med sånne ting fra før, så vet du vel også at det spiller en stor rolle at de som er ansvarlige for studentgruppen er helt sikker på at alle kan det de skal og har vært igjennom det før, dersom en ulykke skulle oppstå? Det handler ikke bare om å sikre deg, men også de rundt deg. Og ledelsen har et ansvar for at alle er tilstrekkelig opplært - den eneste måten de kan være 100% sikre på det på er at studentene stiller opp og tar kurset. Kjedelig, men sant.

• Liker 2
Skrevet

Siden du er så kjent med sånne ting fra før, så vet du vel også at det spiller en stor rolle at de som er ansvarlige for studentgruppen er helt sikker på at alle kan det de skal og har vært igjennom det før, dersom en ulykke skulle oppstå? Det handler ikke bare om å sikre deg, men også de rundt deg. Og ledelsen har et ansvar for at alle er tilstrekkelig opplært - den eneste måten de kan være 100% sikre på det på er at studentene stiller opp og tar kurset. Kjedelig, men sant.

Ja, det forstår jeg. Vi hadde ikke disse forelesningene før, det er nytt. Det kom i kjølvannet av en rapport og mediaoppslag. Kan være at jeg hadde fått fritak dersom jeg hadde søkt om dette, men jeg gidder ikke. Mer styr å finne frem/kopiere dokumentasjonen enn å gå, egentlig ;)

Lurte egentlig mest på om jeg kunne snike meg unna sikkerhetsforelesningen, siden den ligger på nett. Har allerede sett igjennom den (dum som jeg er, da blir det jo enda kjedeligere, hehe).

Som sagt, så skulle jeg egentlig ønske at det var mer. Slik det er nå, er det disse "overfladiske" forelesningene, så har hver enkelt ansvaret for å sette seg inn i databladene før hver lab. Skulle ønske det var muligheter for mer praksis. Merket selv at det var meget anderledes å bli fortalt om HLR, og å utføre det i 20min og få bestått/ikke bestått ;)

Håper i alle fall at første lab starter med å gå igjennom hvor sikkerhetsutstyr finnes. For det er vel så viktig.

• Liker 1
Skrevet

Du får vite hvor det er hen på laben. Da jeg hadde sikkerhetsforelesning viste de film hvor de demonstrerte hva som kunne gå galt, hvor sikkerhetsutstyret står hen og hvordan du skal bruke det. På brannkurset fikk vi ALLE prøve brannslukkingsutstyret. Tok litt tid, ja, men veldig nyttig. Suck it up.

• Liker 1
Skrevet

For det første: ambulansearbeider er en beskyttet yrkestittel med fagbrev, har jobbet i Sivilforsvaret, dessuten går tjenestepliktige gjennom 3 ukers kurs (forelesning på NTNU er et par timer). Røde kors skal ikke jeg heller si noe om. Har også gått på NTNU før, samt jobbet i industri hvor vi har fått omfattende kursing mtp kjemikalier og ulykker med disse.

Har heller aldri sagt at jeg kommer til å duge når det virkelig gjelder, men det tror jeg virkelig ikke de andre kommer til å være klare for etter dette kurset. Klart de lærer litt, men det er forskjell på en i 30årene som har vært i utallige krisesituasjoner før (både med og uten kjemikalier), og en 18/19åring, som sannsynligvis ikke har vært i en eneste en.

Godt poeng. Får bare komme meg gjennom det, og håpe det beste. Kanskje det ikke er så ille som jeg tror. Er bare litt farget av en utrolig kjedelig realstart, som burde vært frivillig.

Ikke spesielt gøy å bli dratt med rundt på utallige omvisninger på gammelt studiested, sitte i timesvis å høre om studentweb o.l.

Ambulanse arbeider er en beskyttet tittel med autorisasjon som ambulanse arbeider (fag brev er ikke nødvendig å ha for å inneha en autorisasjon som ambulanse arbeider) men du skrev i innlegget at du bare var ambulanse sjåfør, og det er en vesentlig forskjell på de to stillingene.

Hvis du har gått på NTNU før, så har du gjerne gått igjennom denne forelesningen før, og da kan du søke fritak, hvis ikke du har det, så suck it up. er bare noen timer, og litt repitasjon skader aldri.

Skrevet

Ambulanse arbeider er en beskyttet tittel med autorisasjon som ambulanse arbeider (fag brev er ikke nødvendig å ha for å inneha en autorisasjon som ambulanse arbeider) men du skrev i innlegget at du bare var ambulanse sjåfør, og det er en vesentlig forskjell på de to stillingene.

Hvis du har gått på NTNU før, så har du gjerne gått igjennom denne forelesningen før, og da kan du søke fritak, hvis ikke du har det, så suck it up. er bare noen timer, og litt repitasjon skader aldri.

Nei, jeg har ikke vært igjennom før. Som sagt kom dette opplegget i kjølvannet av mediaoppslag. Er en stund siden jeg gikk der, for å si det sånn. Snakket forresten med dem idag og fikk fritak. Merker faktisk at jeg har litt mer lyst til å gå nå som det er frivillig ;)

Skrevet

Du får vite hvor det er hen på laben. Da jeg hadde sikkerhetsforelesning viste de film hvor de demonstrerte hva som kunne gå galt, hvor sikkerhetsutstyret står hen og hvordan du skal bruke det. På brannkurset fikk vi ALLE prøve brannslukkingsutstyret. Tok litt tid, ja, men veldig nyttig. Suck it up.

Ja, men det er forskjell på å se noen bilder, og å faktisk øve på å bruke ting, samt vite hvor de er i det rommet du er i nå. At alle får prøve å slokke er jo kjempeflott. Synes også det er fint at de oppfordrer folk til å gå hjem og sjekke hybelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...