Panda1 Skrevet 18. august 2012 #1 Skrevet 18. august 2012 Hei alle dere vakre kvinner og menn på KG Er nå student i stavanger, og som sikker mange her vet, er det veldig dyrt for bo. Jeg regner med å få 6000 i borteboer stipend, hvorav 4500 av disse kronene går til leie, og jeg har 1500 igjen å trutte med. Saken er vell den at... Jeg har ikke lyst å leve på first price nudler resten av året. Jeg sier ikke jeg ønsker meg gourmet måltid hver dag, men i det minste noe som smaker. og er sunt ikke minst. Har dere noen erfaring når det kommer til dette punktet ? Del så mye dere orker. har ikke hvert veldig aktiv med å sjekke priser, men jeg har hvertfall notert meg at 1,75liter melk koster 24 kr på forhånd, takk
Mynona Skrevet 18. august 2012 #2 Skrevet 18. august 2012 Her har du 2 ukers middag for 25kr dagen http://www.klikk.no/mat/spise/article658574.ece
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #3 Skrevet 18. august 2012 Laksekoteletter koster ca 20 kr for 500g. Anonym poster: 364155a2784720f2dc29548e9cb27207
Gjest Fairydust Skrevet 18. august 2012 #4 Skrevet 18. august 2012 Jeg kan love deg at det godt går an å spise sunt på lavt budsjett, men 1500 kroner hørtes veldig lite ut. Men det er godt mulig at det går an. Nuvel, her er mine tips: - Om du skal kose deg ekstra med ekstra godt kjøtt, gå på en butikk med ferskvareutvalg og se om de har priset ned kjøtt som går ut på dato om 2-3 dager. Biffkjøtt f.eks. er jo relativt dyrt, men på 50% avslag er det jo fullt overkommelig. - Kjøp krydder, matolje og andre sånne spennende basisvarer på utenlandske matforretninger. De fleste byer har jo en eller annen asiatisk matforretning og der har de mye spennende til lave priser. - Kjøp frossen "lapskausblanding" som det heter på Rema 1000. Den er ganske billig, og inneholder terninger av potet, purreløk, gulrot og noen fler grønnsaker, og den smaker kjempegodt. Du kan bruke det til både pytt-i-panne, lapskaus, suppe og flere andre retter. Kjempepraktisk og den er veldig billig. - Ikke kast noe mat. Den minste lille rest kan brukes til noe annet. Rester etter pastasaus kan bli pizzasaus på pizzaen. Litt kjøtt etter middagen kan brukes i lapskaus, suppe, på pizza, i pastaretter, som pålegg. Har du masse rester i kjøleskapet etter grønnsaker og kjøtt/fisk, lag wok eller pytt-i-panne. - Spis masse egg. Egg er veldig mettende og billig. Kan brukes på mange måter.
JayGatsby Skrevet 18. august 2012 #5 Skrevet 18. august 2012 Hei alle dere vakre kvinner og menn på KG Er nå student i stavanger, og som sikker mange her vet, er det veldig dyrt for bo. Jeg regner med å få 6000 i borteboer stipend, hvorav 4500 av disse kronene går til leie, og jeg har 1500 igjen å trutte med. Da jeg var student så betalte jeg 3500 i husleie ca. og bodde litt utenfor sentrum av Trondheim(10 minutters busstur). Men av lånekassen får du 90.000 hvert år det vil si: 90.000/12=7500 kr. Prøv å spar en del penger når du får de store utbetalingen i august og januar. Bøker er det eneste ekstra du trenger og det er ca, 2000 max. Jeg brukte også å jobbe hele sommern og tjente ca. 50.000. Så jobb hele sommeren. Da har du 90k+50k=140k som er 11.500 i måneden. 11.500 og 4.500 i husleie, du har 7000 i penger hver måned om du jobber sommeren. Da bør du klare deg fint. Jeg pleide også å sykle hele året og spart mye penger på det. Jeg synes jeg hadde god økonomi som student, jeg bodde billig(3500) og jobbet hele sommeren (50.000 nesten skattefritt). Og kunne kjøpe meg det jeg ville. Så spar penger i august og januar når de store utbetalingene kommer. Jobb hele sommeren. (50.000 nesten skattefritt). Bruk sykkel. Smør matpakke og lag maten din selv istdenfor å kjøpe den. Reis hjem i feriene og spis gratis mat hos foreldrene dine (ca. 3 måneder i året). 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #6 Skrevet 18. august 2012 Havregryn til havregrøt funker fint til frokost, hvert fall! Anonym poster: 09de6995b3fc88d5b4d8ac7abf151716
Cherie Skrevet 18. august 2012 #7 Skrevet 18. august 2012 Bunnpris har jo billige middager daglig. Torskeloins, kyllingfilet, strimlet svinekjøtt. Resten av dagene er vel ikke så sunne, men mange av dem har porsjoner som gjør at du får flere middager ut av det. Har du muligheter til å fryse ned, er det bare å følge med i avisene når det er ulike tilbud Kjøp inn, frys ned i porsjonsposer. Hermetikk er heller ikke dyrt..
Fanta Exotic Skrevet 18. august 2012 #8 Skrevet 18. august 2012 Kjøp mye når det er billig og fyll opp fryseren. Ta eventuelt en ekstrajobb ved siden av studiene. Jeg jobber en dag i uken, og tjener rundt 3000,- i mnd. Det hjelper veldig i tillegg til stipend.
Gjest avocadoen Skrevet 18. august 2012 #9 Skrevet 18. august 2012 (endret) Jeg har kun 500 kroner å bruke på mat hver uke, og det går greit fordi stemoren min er kokk og jeg tar med meg masse mat og fryser ned når jeg er hjemme i helgene. Men så bor jo jeg bare noen timer hjemmefra og da. Jeg må si jeg likevel strever med å holde budsjettet. Jeg holder meg derfor unna alt utenom-ting om du skjønner som jeg ikke trenger. Kjøper kun brød,pålegg, og middag, og fryser ned alt jeg ikke spiser de første to dagene, slik at det holder seg. Om jeg kjøper et brød, fryser jeg ned halve. Vil og minne om at tannhelse er helse også. Husk å pusse tennene og bruke munnskyll+tanntråd, sånn at du ikke får hybeltenner som tannlegene kaller det. :gjeiper: Lykke til med hybellivet! Endret 18. august 2012 av avocadoen
girlie88 Skrevet 18. august 2012 #10 Skrevet 18. august 2012 Studenter har 9200kr i måneden. Spiser man sunt, unngår dyre utlegg som alkohol, røyk, snus, festing, bil og er smart nok til å søke tidlig nok til å få bolig hos en studentsamkipnad og i tillegg er kunnskapsrik nok til å velge riktige matvarer på butikken burde man til og med ha penger til gode hver måned. JUST SAYING, og jeg har nylig fått min bachelor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå