Gjest tiddeli Skrevet 17. februar 2004 #1 Del Skrevet 17. februar 2004 så lenge jeg kan huske har pappa drukket hver kveld. han skader ingen, forandrer ikke personlighet, blir ikke ekkel og slem. det går rett og slett ikke utover andre enn han selv... på overflaten! allikevel plager det meg enormt å se han sitte i sofaen med drammen sin kveld etter kveld og vite hva det gjør med kroppen hans gjør meg kvalm, og det var en lettelse å flytte ut for noen år siden og slippe å se det. kanskje en egoistisk tanke, men, men. nå har jeg det i alle fall mer på avstand. allikevel vet jeg at det gjentar seg kveld etter kveld. har snakket med mamma om det et par ganger ogogså tatt det opp med pappa, men det førte ingensteds. mamma har også tatt det opp med han flere ganger, men uten resultat. det er vanskelig å komme med gode motargumenter siden han ikke skader noen, og kroppen ikke har vist tegn på skader ennå. pappan min er 44 år, og jeg frykter han ikke lever i mer enn ti år til. jeg vil ikke ha det sånn, vil ikke at mamma skal sitte igjen alene. men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram. skal jeg gjøre helgene til et helvete hver gang jeg er hjemme ved å ta det opp på nytt og på nytt? jeg tror ikke mamma er sterk nok til å gå til drastiske løsninger for å nå fram. snakket med en venninne om problemet, og hun gav meg et syn på saken jeg aldri tidligere har tenkt på. hva vil det gjøre med hans livskvalitet å slutte å drikke?? vil han bli lykkeligere av det, vil han ha et godt liv da, og vil kroppen hans orke lenger allikevel, siden han allerede har drukket i så mange år? jeg er frustrert og vet ikke hva jeg skal gjøre, eller om jeg skal gjøre noe i det hele tatt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harvey Skrevet 17. februar 2004 #2 Del Skrevet 17. februar 2004 Drikker han store mengder, eller tar han seg bare en liten dram? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tiddeli Skrevet 17. februar 2004 #3 Del Skrevet 17. februar 2004 han drikker kanskje 4-6 drammer hver kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harvey Skrevet 17. februar 2004 #4 Del Skrevet 17. februar 2004 Men jeg stusset litt på det at han ikke virker påvirket av at han drikker om kveldene. Hvorfor er dere så bekymret? Har han sykdommer som følger av drikkingen hans? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tiddeli Skrevet 17. februar 2004 #5 Del Skrevet 17. februar 2004 han blir jo påvirket, men ikke den forstand at han blir full. han er bare rolig og vanlig. jeg er bekymret fordi alkohol skader kroppen hans! er det rar at jeg blir bekymret synes du? ingen tegn på skader ennå nei, men leveren hans kan umulig være i god stand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harvey Skrevet 17. februar 2004 #6 Del Skrevet 17. februar 2004 Vel, jeg vet ikke helt om det er mer skadelig å ta noen glass alkohol hver dag, enn det er å røyke lassevis hver dag? Dette vet jeg lite om altså, akkurat hva som skjer fysisk. Jeg kjenner flere som ofte tar seg noen glass, men dersom dette er noe han MÅ gjøre HVER dag, så ville jeg kanskje vært mer bekymret for den psykiske helsen hans? Jeg skjønner om du er bekymret altså, jeg mener ikke å ufarliggjøre at du er redd for ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marigull Skrevet 17. februar 2004 #7 Del Skrevet 17. februar 2004 Jeg skjønner at du er bekymret... huff.. jeg har desverre ingen gode råd til deg da, men det finnes sikkert noen AA foreninger som har gode råd til deg om hvordan du kan takle/håndtere din bekymring. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. februar 2004 #8 Del Skrevet 18. februar 2004 Men jeg stusset litt på det at han ikke virker påvirket av at han drikker om kveldene. Dette er vanlig hvis man drikker forholdsvis mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #9 Del Skrevet 18. februar 2004 Dette er vanlig hvis man drikker forholdsvis mye. Det var det jeg også skulle til å si,. Toleranse nivået er jo mye høyere. Det største problemet her er vel , at han ikke mener han har et problem selv og da er det vansklig og gjøre noe. Jeg synes 4-6 drammer om dagen er relativt mye, iverfall hvis han MÅ ha de for å fungere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harvey Skrevet 18. februar 2004 #10 Del Skrevet 18. februar 2004 Det var det jeg også skulle til å si,. Toleranse nivået er jo mye høyere. Det største problemet her er vel , at han ikke mener han har et problem selv og da er det vansklig og gjøre noe. Jeg synes 4-6 drammer om dagen er relativt mye, iverfall hvis han MÅ ha de for å fungere. Jo, klart, jeg formulerte meg klønete der - det jeg lurte på, var vel hvorfor de bekymret seg så veldig siden han ikke forandret oppførsel. Jeg skjønner at de er bekymret ang. fysiske skader. Forøvrig er jeg enig med GamleAlex' siste setning - at det vel er det psykiske her som er mest problematisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest datter Skrevet 19. februar 2004 #11 Del Skrevet 19. februar 2004 Når pappa drikker og mamma fornekter det - kunne jeg satt som tittel om jeg hadde skrevet hovedinnlegget. Min pappa drakk alltid vin om kveldene. Hver kveld. Som oftest satt han nede på kjellerkontoret sitt og jobbet med regnskapene sine og drakk vin. Korrigering: De siste årene satt han i kjelleren, for da var jeg blitt voksen og hadde begynt å påpeke det at han drakk. Han var aldri synlig beruset - for et utrent øye. Men jeg så det jo på han, jeg som kjente han. Mitt beste råd til deg er at du slutter å bekymre deg. Din mamma velger sitt liv selv, vil hun sitte og se på at pappa drikker så gjør hun det. Poenget mitt er at du må tenke på deg selv og din egen framtid, ganske enkelt være egoistisk. Dine foreldre er jo egoistiske, ikke sant, de tenker kun på seg selv; faren din som drikker, det er kun for sin egen nytelse, moren din velger å være passiv, vil ikke ha noen konfrontasjoner - de tenker begge kun på seg selv. Jeg leste en bok som hjalp meg veldig. Tror den het "Helseskadelige foreldre" eller noe sånt. Jeg fant den på biblioteket den gangen - og livet mitt ble bedre etter å ha lest den, fordi jeg da skjønte at jeg selv har valget; å tenke på mitt eget beste og dermed løsrive meg fra mine foreldres problemer. Du kan kanskje også trenge å snakke med noen, kanskje en pårørende-gruppe - kanskje du skulle gå til fastlegen din og be om henvisning til psykolog/samtaleterapi, for din egen del, siden du bekymrer deg så mye. Til slutt kan jeg si at min pappa ble sytti år uten å minske eller øke alkoholforbruket sitt, og uten at dette var noen direkte årsak til at han døde. Mamma nekter fortsatt på at han hadde et drikkeproblem, men søsknene mine er enig i at det er ikke normalt å drikke så mye hver kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reloktu Skrevet 19. februar 2004 #12 Del Skrevet 19. februar 2004 Kjenner meg godt igjen her jeg.Jeg hadde en far under oppveksten som drakk veldig mye.Han gjorde aldrig oss barna noe men det sleit veldig på min mor.Det som er forferdelig synd i slike saker er at det må som regel skje noe alvorlig før man virkelig våkner.GRIP INN før det er forsent.Min mor orket ikke mere og tok sitt eget liv.Det er for mange som sitter rundt og tenker "det er ikke mitt ansvar".Min far er i dag tillgitt,livet er for kort.Så mitt råd må vere til deg:hjelp din mor ut av det før det er forseint.Din far kan du stille opp for den dagen han kommer og innser at han har et problem,fram til da er det ingen ting dere kan gjøre for ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 19. februar 2004 #13 Del Skrevet 19. februar 2004 Jeg ville sett på dette som et problem og kontaktet BlåKors. De hjelper andre folk enn "de alkoholikerne man ser på gata" også, ei heller tvinger de folk til å slutte å drikke, men hjelper folk til å innse at de har et drikkemønster som må endres. RIng Blå Kors Senter i Oslo, og be om å få snakke med en behandler, eller terapaut, og luft problemet ditt! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå