Gå til innhold

Samvær ,hvem er ansvarlig for at barnet har nok klær og utstyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er hovedomsorgsforelderen pliktig til å sende med barnet klær og utstyr tilpasset samværets lengde`?

Hvor skal man evt henvende seg for å få disse tingene på plass ?

Hovedomsorgsforelderen nekter å sende med barnet klær og utstyr ...sist jeg hentet i barnehagen hadde h*n kun det h*n sto og gikk i...... og skal være hos meg i nesten en uke....

Betaler bidrag og følger opp 100% men blir tilstadighet møtt av nye triks... må legge til at vi har samværet fastsatt av tingretten..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bidraget skal brukes til dette slik at dere i praksis har spleiset på klær og utstyr. Da må du få med barnets ting på samvær, og være nøye med å levere tilbake alt og rent.

Det er nok mye triksing rundt dette.. foreldre bedriver jævelskap mot hverandre ved å holde igjen klær og utstyr på hver sin kant, påtvinger den andre foreldren ekstra utgifter. Jeg hadde kontaktet NAV og bedt om evt å avkorte bidrag, og om de kunne varsle mor at dette er mulig konsekvens. Men først snakk med mor og si du vil ha barnets ting du har vært med og kjøpt.

• Liker 5
Skrevet

Syns egentlig barnet burde ha klær hos begge foreldre og det må da den enkelte forelder betale for. Da slipper man å høre "Har du ikke tatt med den hjem igjen??? Da får du reise opp hit med det ASAP!" og lignende...

Nå vet ikke jeg hvor gammel ungen er og hva som menes med utstyr, men bleier og lignende må den enkelte forelder stå for. Eldre barn som har feks. sykkel spørs det jo litt på, å ta med en sykkel (ell no lignende) frem og tilbake hver helg blir jo litt slitsomt og om den ene ikke har plass i bilen blir det jo enda verre!

Også litt OT: Hva er vitsen med å skrive h*n i hovedinnlegget? Blir bare slitsomt å lese og jeg tviler på at noen gjenkjenner deg pga. det =P

• Liker 1
Skrevet

Unødvendig at barn skal ha dobbelt av alle uteklær fordi foreldrene er vanskelige...

• Liker 8
Skrevet

(...), og om de kunne varsle mor at dette er mulig konsekvens. Men først snakk med mor og si du vil ha barnets ting du har vært med og kjøpt.

Det sto ingenting i teksten om at det var mor som hadde hovedomsorgen ;)

Anonym poster: 1fbbb13777b381fcb90351a6a705283a

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Barnets klær er da barnets, og ikke foreldrenes. Den som har hovedansvaret sørger for klær. Dersom samværet et 50/50 deler man på innkjøp, men klærne følger fremdeles barnet.

• Liker 1
Skrevet

Om det er mor eller far som har hovedomsorg utgjør ingen praktisk forskjell for mitt svar ;)

Skrevet

Hei igjen ...vi bor 100 meter fra hverandre og jeg har purret gjentatte ganger på hovedomsorgsforelderen for å få mer klær og utstyr...men nei....det nytter ikke...
Skrevet

Det burde ikke være noe problem at det finnes klær på hver sin kant.

Jeg og min eks fant ut at han skulle ha noen skift med klær hos seg + yttertøy da det kunne bli en liten krise dersom regntøyet og vinterdressen ble gjenglemt hos far som bodde 30 mil unna( noe som skjedde innimellom) dersom du har samvær ca 30-40% av tiden, burde det slett ikke være et problem å bruke f.eks en tredjedel så mye som bostedsforelder gjør på klær.

Man får kjøpt gode vinterdresser som er kåret til best i test for under 500 kr, bukser og gensere koster ofte mellom 99 til 299 osv. Du kan lett skaffe et par skift samt yttertøy og støvler for under 3000 som barnet kan bruke i over et år. Sko som er tilpasset årstiden har jo som oftest barnet på føttene likevel når det blir hentet.

Skrevet

Det burde ikke være noe problem at det finnes klær på hver sin kant.

Jeg og min eks fant ut at han skulle ha noen skift med klær hos seg + yttertøy da det kunne bli en liten krise dersom regntøyet og vinterdressen ble gjenglemt hos far som bodde 30 mil unna( noe som skjedde innimellom) dersom du har samvær ca 30-40% av tiden, burde det slett ikke være et problem å bruke f.eks en tredjedel så mye som bostedsforelder gjør på klær.

Man får kjøpt gode vinterdresser som er kåret til best i test for under 500 kr, bukser og gensere koster ofte mellom 99 til 299 osv. Du kan lett skaffe et par skift samt yttertøy og støvler for under 3000 som barnet kan bruke i over et år. Sko som er tilpasset årstiden har jo som oftest barnet på føttene likevel når det blir hentet.

Jeg har tilbudt hovedomsorgsforelderen at vi heretter har delt omsorg og at vi da kan dele alle utgifter 50/50.....dette forslaget ble blankt avvist.

Noen foreldre er eksperter på rettighetene sine men når det kommer til pliktene sine så skorter det litt på viljen .............

Skrevet

Du er også en forelder og kan dermed gå på butikken selv og ha noen skift hjemme hos deg. Jeg kan ikke forstå at det skulle være et problem å skaffe klær selv, da deler dere jo utgiftene. Det er ikke vits i å krangle om små fjolleting når hovedtanken bør være at barnet har det som trengs hvor enn det er. Om du føler at forelder som har hovedomsorgen er vrang, så må du sørge for å være klokere og begrense skaden det gjør (direkte eller indirekte) når foreldre er smålige og kranglevorne.

• Liker 4
Skrevet

Du er også en forelder og kan dermed gå på butikken selv og ha noen skift hjemme hos deg. Jeg kan ikke forstå at det skulle være et problem å skaffe klær selv, da deler dere jo utgiftene. Det er ikke vits i å krangle om små fjolleting når hovedtanken bør være at barnet har det som trengs hvor enn det er. Om du føler at forelder som har hovedomsorgen er vrang, så må du sørge for å være klokere og begrense skaden det gjør (direkte eller indirekte) når foreldre er smålige og kranglevorne.

Spørsmålet er ...hvem har ansvaret ... og hvor man evt kan henvende seg slik at den som har ansvaret må ta det ansvaret................ ikke hvem som er vrang eller hva som er lurt å gjøre...

Skrevet

Spørsmålet er ...hvem har ansvaret ... og hvor man evt kan henvende seg slik at den som har ansvaret må ta det ansvaret................ ikke hvem som er vrang eller hva som er lurt å gjøre...

Så du er en sånn prinsipprytter, altså?

Anonym poster: e85bdeb561cc68c12e8c8181f43a83a1

• Liker 1
Skrevet

Begge er foreldre og begge har ansvar. Dersom Forelder med hovedomsorgen ikke er med på at dere sender klær som vedkommende har kjøpt frem og tilbake, så er det ditt ansvar å sørge for at barnet har litt klær når det er hos deg fordi du skal være en ansvarlig forelder som tar vare på barnet sitt. Du tar altså din del av barnets klesutgifter ved å kjøpe klær til barnet som du har hjemme hos deg! - dette burde virkelig ikke være noe å lage stort vesen av! Når man betaler bidrag betaler man tross alt mindre, jo mer man har barnet - dette betyr at det er meningen at du bruker de pengene du ikke betaler til den andre forelderen for kostnader som angår barnet, går direkte fra deg til barnet i den tiden barnet er hos deg.

• Liker 5
Skrevet

Så du er en sånn prinsipprytter, altså?

Er ikke det ,men i dette tilfellet ønsker jeg fakta. Har kjøpt omtrent alt av utstyr.masse klær ,sko og støvler og blir derfor litt oppgitt når man blir møtt med den holdningen av den andre forelderen. Er helt enig at man skal tenke barnets beste og være litt lur innimellom og prøve å ha et godt samarbeid...men når man har slukt kameler til den store gullmedalje så må man ta tyren ved hornene tilslutt....

Skrevet

Eksen min har basicklær til datteren vår hjemme hos seg. Dvs pysjer, truser, sokker bukser osv. Yttertøy følger barnet, likedan sykkel og ski. Skal hun i selskap eller noe spesielt så gir han meg beskjed og kommer innom og henter finkjole og sko. Vi har 50/50, ei uke hos hver, men han betaler bidrag da han har dobbelt så høy inntekt som meg (jeg tjener nesten 400 000 og han 750 000).

I begynnelsen så sendte jeg med en bag med klær hver uke, men det ble bare rot og tull. Og det var utrolig irriterende at klærne sjeldent kom tilbake igjen, og det var iallefall surt å få igjen en bag med møkkete klær. Etter endel styr så kom vi frem til den ordningen vi har nå. Og heldigvis så fikk hun en ok stemor som holder orden på klærne:-) All takk til henne!

Anonym poster: 7156e73ed334419201f793ab37a5ae9e

• Liker 2
Skrevet

Som svar på spørsmålet:

Ansvaret ligger hos den som har hovedomsorgen. Hun/han skal stå for klær og du betaler din del av klærne gjennom bidraget.

Om dette ikke fungerer er det ingen som kan hjelpe deg desverre.

Skrevet

Kjøpe litt klær til små barn er billig, og vel verdt pengene for å slippe enda en krangel med mor/far.

Yttertøy og sko ligger jo alt i barnehagen, så det kan du jo ta med derfra. Det eneste du da trenger å kjøpe er en 4-5 skift, og det skulle du klare billig om du handler på salg og ikke er avhengig av at barnet bruker merkeklær.

• Liker 2
Gjest janne89
Skrevet

Vi her hjemme har 40/70 delt og vi har tøy til henne her hjemme og hun har tøy hos moren også. Vi har alt vi trenger og moren har halt hun trenger. Så slipper vi det styret med at alt må bli sendt fram og tilbake hele tiden.

Skrevet

Vi her hjemme har 40/70 delt og vi har tøy til henne her hjemme og hun har tøy hos moren også. Vi har alt vi trenger og moren har halt hun trenger. Så slipper vi det styret med at alt må bli sendt fram og tilbake hele tiden.

40/70? Det går ikke an.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...