Gå til innhold

Steker mat daglig i meierismør - dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker: i og med at jeg steker mat daglig, bør jeg kanskje bytte over til en sunn olje? Brukte Melange før, men da jeg fant ut at denne var proppfull av transfett byttet jeg til meierismør som ikke inneholder dette. I tillegg synes jeg meierismøret gir kjøtt o.l. en veldig god smak. MEN, det er jo en del mettet fett i det. Skulle jeg heller ha gått over til olivenolje? Eller kan dere tipse meg om en annen sunn olje? Jeg synes det er vanskelig å vite hvilken olje jeg skal velge, fordi det sies så mye rart. Noen oljer er sunne, men skal ikke brukes til steking o.l.

På forhånd takk! :)

Anonym poster: 9687b008f4167af28734e530376e6b4c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk helst solsikke, raps eller (ikke vigin) olivenolje ja.

Anonym poster: 3aaf5e205c27156933115a8829e0f0ec

Skrevet

Bruk helst solsikke, raps eller (ikke vigin) olivenolje ja.

TS her. Takk for svar! Lurer bare på én ting: er det ikke virgin olivenolje man skal bruke, altså?

Anonym poster: 9687b008f4167af28734e530376e6b4c

Gjest Tinkerbell
Skrevet (endret)

Kaldpresset olivenolje skal være veldig sunt. Jeg kjøper en som er økologisk, den er veldig god, men kanskje litt dyr i forhold til andre matoljer.

Endret av Tinkerbell
Skrevet

Du kan bruke virgin (kaldpresset) olivenolje, men ikke bruk extra virgin olivenolje. Den tåler ikke varmebehandling så godt, samt at den avgir mye smak. Til baking spiller det ikke så stor rolle siden temperaturen ikke blir ekstremt høy.

Smør er nok noe av det beste du kan steke i. Smørfettet tåler høy temperatur, men smør består også av andre ting som brenner seg. Det er derfor lurt å klarne smøret før man bruker det til steking på høy temp.

Et annet alternativ er presset kokosolje uten smak. Varmestabilt og gunstig fettsyresammensetning.

Unngå fett med mye flerumettede fettsyrer. Det er Varmeustabilt og inneholder mye omega 6.

• Liker 1
Gjest Sjarmen
Skrevet

Jeg har brukt meierismør hver gang jeg skal steke noe lenge, ikke noen problemer av det, kos deg!

Gjest Tinkerbell
Skrevet (endret)

*redigert*

Endret av Tinkerbell
Skrevet

Mener jeg har stilt det spørsmålet her selv, men tror ikke det skal ha så stor betydning dersom du ikke teller kalorier for å ligge i underskudd. Det vil jo feste seg på maten slik at du får det i deg, så det kan være lurt å begrense mengden uansett.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk har fått det for seg at mettet fett ikke er bra. Smør er det beste til både steking og på brødskiva.

• Liker 1
Skrevet

Beklager, tenkte på extra virgin.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg liker å steke uten fett, jeg! Har en teflonpanne, og trenger ikke fett overhodet i den.

om jeg steker noe som blir litt tørt uten fett, brukr jeg litt kokosolje eller rapsolje.

Skrevet

Anbefaler kokosfett (jeg bruker Cocosa, men de har mange typer på iHerb f.eks) eller rapsolje. Olivenolje tåler ikke høy temperatur.

Skrevet

Anbefaler kokosfett (jeg bruker Cocosa, men de har mange typer på iHerb f.eks) eller rapsolje. Olivenolje tåler ikke høy temperatur.

Rapsolje og olivenolje har omtrent likt røykpunkt. Eneste forskjellen er at olivenolje ofte er litt kraftigere på smak.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...