Vela Skrevet 18. august 2012 #1 Skrevet 18. august 2012 Hei! Jeg og min samboer har tenkt å starte prøving. Vi kan ha en lang vei å gå, og da er det dumt å vente for lenge. Ve er begge 27, og har fått beskjed at han har testikkelkreft. Han opereres til uka. Det er 95% sjans for at alt går bra, men vi vet ikke om han må ha cellegift enda. Det får vi vite 6 uker etter operasjon. Vi er da inneforstått med at han må vente 1år, kanskje mer, pga hvordan cellegift påvirker arvematerialet. Han har levert sæd til frysing på riksen, og fikk da også vite at han hadde lite produksjon fra før. (De sa de fikk 6 strå?) Han skal levere 2 ganger til før operasjon. Så det kan da kanskje gjøre det vanskelig å bli gravid på normale måten. Vi ønsker naturlig nok å prøve på "normale måten" først, sett han ikke trenger cellegift. Er det noe jeg kan gjøre, ta av kosttilskudd? kosthold ect for å øke sjansene? Jeg har gått på p-piller lenge, og dette kan også virke inn. Jeg har tatt siste pille på brettet nå, og venter menstasjon. Etter dette tenker jeg da å ikke begynne på nytt brett. Noen råd til en som er helt fersk prøver? Utrolig hvordan prioriteringer i hverdagen endrer seg når den du er mest glad i blir syk, og veien til barn - som vi har sett for oss om noen år - plutselig kan være urealistisk/umulig. Mvh Vela
Sweetfrombergen Skrevet 18. august 2012 #2 Skrevet 18. august 2012 kan ikke si mye om kosthold for er jo ikke en ekspert på det, men fikk et godt råd fra en bruker her om å redusere( evt kutte ut) koffein inntaket),har noe med eggløsning å gjøre. eventulet kjøp masse billig tester på nett ( Eggløsningstester) for å finne ut når har dere bedre sjanse å bli gravide. Etter p pille slutt de fleste opplever uregelmessige sikluser og da hjelper det å ha kontrol over eggløsning hva slags p piller gikk du på?
Vela Skrevet 18. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2012 Hei! Takk for svar Jeg gikk på loette 28.
Sweetfrombergen Skrevet 18. august 2012 #4 Skrevet 18. august 2012 hehehe,jeg ble gravid mens eg gikk på de med minstemannen min :D Og da kunne ikke tenke meg det, bare hadde ikke hatt mens på lenge ( før eg hadde en Mirena spiral,men begynte på p piller av medisinske årsaker) og tenkte at det funker ikke for meg heller så gikk eg til lege for å snakke om sprøyte evt. der de tok blodprøve og det visste seg at eg var nesten 3 måneder på vei :D
Athene Skrevet 18. august 2012 #5 Skrevet 18. august 2012 Så tøft å få en slik beskjed, og at man må ta stilling til prøving og eventuell graviditet i en slik situasjon. Samtidig kan det jo være en positiv ting at dere får dette å tenke på oppe i det hele. Det er relativt lite man selv kan gjøre for å lette det å bli gravid. Husk at veldig mange blir gravide akkurat ved p-pilleslutt, da kroppen blir litt hyperaktiv med eggproduksjonen. Det aller, aller viktigste du og partneren gjør er å ikke røyke. Deretter bør dere være litt forsiktige med alkohol. Begge bør også begrense mengden koffein til 1-2 kopper kaffe dagen. Røyk+alkohol+koffein er det eneste som har bevist og vesentlig effekt på fruktbarheten. Utover det er det alltid positivt å spise og leve sunt, det vil si grønt og grovt kosthold uten for mye raske karbohydrater og usunt fett, og regelmessig trening. Hva de mener med lite produksjon vet jeg ikke. Det er mulig de kun viser til mengden, denne varierer mye fra person til person, og fra utløsning til utløsning. Jeg vet ikke om det skjer noen "vasking" av spermen eller lignende i den forbindelsen det her er snakk om. Jeg hadde spurt dem hva de mente med lite produksjon, slik at dere vet hva dere har å forholde dere til. I og med at dere skal begynne å prøve bør du begynne å ta folat så snart som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå