MsPaddington Skrevet 18. august 2012 #1 Skrevet 18. august 2012 Har ønsket meg en kenwood i såå mange år, og ble så glad da jeg fikk en kenwood major til bursdagen min! Jeg bakte tidligere mye brød for hånd, men syntes det var altfor tungt arbeid, og gledet meg derfor ufattelig til å prøve ut brødbakst med den nye maskinen. Men jeg er så skuffa!! Eltekroken duger ikke i det hele tatt og jeg aner ikke hva jeg gjør feil! Den graver bare et hull i deigen og fortsetter og surre og gå nedi hullet, uten å få med seg, og faktisk elte, deigen som ligger på sidene. Utrolig irriterende! Det hjelper heller ikke å dytte deigen inn mot midten. Jeg har forsøkt å stille inn eltekrokken slik at det går litt lavere, uten at det har funket. Jeg er stygt redd for at det kanskje kan være at den kun takler lette bolledeiger, og ikke tyngre grovere deiger...? Blir uendelig takknemlig om noen kan hjelpe meg!
Cata Skrevet 18. august 2012 #2 Skrevet 18. august 2012 Joda, den gjør det etterhvert. Men det er et lite triks der. Den må ha en deig å elte, altså ikke bare melblanding og væske. Jeg hadde akkurat samme problem som deg og begynte å røre sammen deigen sånn noenlunde med den der andre....greia. Ikke vispen, men det der litt mer robuste røreverktøyet som ser ut nesten som en sirkel med noen tverrstenger inni. (Herregud for en forklaring, men jeg fant ikke noe bilde av den ) Vel, uansett, den greia bruker jeg til å røre sammen mel og væske til deig, Det tar bare noen sekunder. Deretter bytter jeg ut "røregreia" med eltekroken og lar maskinen elte deigen. Jeg betrakter deigen som ferdig når den begynner å bli så seig at den "dras" oppover langs eltekroken. Jeg bruker denne metoden og klarer å bake 3 grovbrød (i form) av deigen jeg får.
MsPaddington Skrevet 18. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. august 2012 Supert! Da prøver jeg det neste gang! Men skal sies at deigen blir blandet altså, det er mest etterpå egentlig at den graver seg et hull.... Fikk et annet tips om å tilsette olje i deigen, da skal visste deigen slippe bollen og "følge med" eltekroken bedre. Håper at en av delene funker!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #5 Skrevet 18. august 2012 Aldri hatt det problemet. Jeg har alt i bollen, setter kroken på....resten gjør seg selv Anonym poster: 3a7044b1222c23df265b8ba37f8cf244
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå