Gå til innhold

Hvorfor er det alltid kvinnene som skal gjøre mest når det kommer til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del venninner med barn under 5 år, og alltid er det de som gjør alt arbeidet rundt barna ( mating, legging, bytting av bleier osv).

Igår var jeg på besøk hos en av disse venninnene og for en gangs skyld var det faren til barnet som skulle legge ungen og venninna mi takket han noe voldsomt og fortalte han hvor snill han var som gjorde det. Jeg mener haaalo, er det ikke begge sitt barn? Merket jeg ble litt provosert..

Greit nok at kanskje far er på jobb på dagtid, men det er da mor også hvis hun skal ta seg av et lite barn hele dagen. På kveld/ettermiddag synes jeg det er begge to sin jobb å ta seg av barnet, og at far ikke bare skal slenge seg på sofaen å ligge der resten av kvelden og overlate alt til mor....

Hva er deres meninger om det? Bare jeg som mener dette eller?

Anonym poster: 664eb5c2add2946931c014381689c05d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en del venninner med barn under 5 år, og alltid er det de som gjør alt arbeidet rundt barna ( mating, legging, bytting av bleier osv).

Igår var jeg på besøk hos en av disse venninnene og for en gangs skyld var det faren til barnet som skulle legge ungen og venninna mi takket han noe voldsomt og fortalte han hvor snill han var som gjorde det. Jeg mener haaalo, er det ikke begge sitt barn? Merket jeg ble litt provosert..

Greit nok at kanskje far er på jobb på dagtid, men det er da mor også hvis hun skal ta seg av et lite barn hele dagen. På kveld/ettermiddag synes jeg det er begge to sin jobb å ta seg av barnet, og at far ikke bare skal slenge seg på sofaen å ligge der resten av kvelden og overlate alt til mor....

Hva er deres meninger om det? Bare jeg som mener dette eller?

Glemte å nevne husarbeidet som også mor må gjøre, men det er vel også en selvfølge.

Skrevet

Jeg mener vi er skapt forskjellige, menn og kvinner. Menn finner større glede i å jobbe og arbeide og burde være de som gjør det. Kvinner finner større glede i å vaske, rydde, holde orden og stelle med barna. Så enkelt.

Anbefaler deg å se hjernevask!

http://www.youtube.com/watch?v=zdvSc7WqEQM

Anonym poster: 26d313ccdc4cf4968c1d640bab114439

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke alltid sånn! Jeg er hjemme i permisjon med baby, så jeg har h*n på natten og dagen. Men når sambo kommer hjem fra jobb tar han over, mens jeg kan slappe av eller gjøre andre ting:) får også masse hjelp i helgene! Så det er ikke alle menn som tar slik avstand

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener vi er skapt forskjellige, menn og kvinner. Menn finner større glede i å jobbe og arbeide og burde være de som gjør det. Kvinner finner større glede i å vaske, rydde, holde orden og stelle med barna. Så enkelt.

Anbefaler deg å se hjernevask!

http://www.youtube.com/watch?v=zdvSc7WqEQM

Anonym poster: 26d313ccdc4cf4968c1d640bab114439

Snakk om generalisering! Forskjellen mellom kvinner og forskjellen mellom mann og kvinne er omtrent like stor. Jeg for eksempel finner ikke noen nevneverdig glede av å vaske hus, men jeg er veldig glad i å jobbe.

• Liker 7
Skrevet

Det trenger ikke være sånn, er man misfornøyd med fordelingen må man ta det opp med partner, i stedet for å skylde på at "samfunnet" er sånn.

Er begge foreldre i jobb, skal man selvsagt dele på både husarbeid, å ta seg av ungene og alt annet. Det er i hvert fall en selvfølge for min mann og jeg. Vi er begge like mye foreldre for våre barn.

Men en del kvinner graver sin egen grav ved å nekte menn å gjøre ting på sin egen måte, sier at mannen "sitter barnevakt" hvis han er hjemme alene med ungene og skryter av at han er flink til å "hjelpe til" med ungene. Det degraderer ham til en hjelper/assistent, og ikke en selvstendig forelder.

Anonym poster: 6403b9905df1d2096253faa2b40da3a2

• Liker 7
Skrevet

jeg vil mye heller vaske bil, skifte dekk, slå plen, luke ugress, måke snø, høytrykkspyle hus, snekre terasse eller spa sand enn å vaske klær og hus, skifte bleier eller lage middag! Og ja, jeg er faktisk en jente!! hvem skulle tro.. :hakeslepp:

• Liker 3
Skrevet

får også masse hjelp i helgene!

Jaja, kom bare ikke og klag om noen år over at mannen ikke tar ansvar og bare "hjelper til" ... Språk er makt!

• Liker 4
Skrevet

Greit nok at kanskje far er på jobb på dagtid, men det er da mor også hvis hun skal ta seg av et lite barn hele dagen.

Der har du grunnen, og det er vel greit nok. Hun får komme seg i arbeid selv og så kan han være hjemme, så får vi se hvordan det blir på kveldstid.

Skrevet

Glemte å nevne husarbeidet som også mor må gjøre, men det er vel også en selvfølge.

Noe må man vel ha å gjøre på mens mannen er på arbeid?

Skrevet

For vår del kom vi inn på en avtale rundt dette, så lenge han ikke tok noe initiativ til ting rundt hus, hjem og barn fikk han heller stå for initiativet til den intime delen - og jeg slapp dermed det ansvaret (og sa jatakk til intimiteten servert på ett fat....).<br /><br /> Anonym poster: 5fc2b0691651ba2ae12fa7d6d0baeff4

Skrevet

Det ligger i genene våre, menn er menn, de liker jakting, fysisk tung jobb og de har en annen hjerne enn oss kvinner. Vi kvinner er født til å føde og ta vare på avkommet. Avkommet trenger mat, stell og omsorg. Der er vi kvinner best.

Min mann har 3 brødre og 1 søster. Hvem tror dere hjelper foreldrene mest, brødrene?? Nei, den ene søsteren. Er også hun som tar seg av organisering ved juletreff. julegaver, innkjøp til bursdager osv. Brødrene tar seg av plenklipp og husmaling. Og ikke noe mer enn det. Jeg kjenner til en familie som bare har gutter, og der må den stakkars moren klare seg selv. De vet ikke hvordan de skal hjelpe henne, og hun er utslitt av å spørre om hjelp. Hjemmesykepleien hjelper heldigvis, men det er synd at ikke menn klarer å se selv hva som trengs i et hjem. De er over 30 alle da, men likevel.

Hos oss er det også meg som må gjøre mest av alt innendørs og ungene. Er jeg borte så har det rotet noe veldig, og gidder ikke rydde opp. Prøver hardt og få dem med på laget, men de er meget vanskelige og mener det er er jenters jobb å rydde, vaske osv. Jeg tror det er genene som gjør dem slik, de evner ikke å SE rotet og skitten som jeg ser.

Anonym poster: 5d5f8e94524b367539868ff68e586cd1

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at det er ulike årsaker til at folk fordeler arbeid med hus og barn som de gjør, men det overrasker meg når noen omtaler barnets far som barnevakt, og at det er unntaket når mannen gjør noe i huset eller er med på å bestemme/ta ansvar for det som har med hus og barn å gjøre.

Mitt inntrykk er at mange kvinner ønsker å bestemme hvordan ting gjøres med barn og hjem og vil ikke slippe til far/mann uten at det gjøres på hennes premisser. Et annet inntrykk er at noen menn melder seg helt ut. Kanskje er det ofte en kombinasjon, der man har lett for å gli inn i roller ? Ikke veit jeg.. Dette synes jeg er litt rart, siden jeg mener det er viktig å likestille begge foreldrene som omsorgspersoner og foreldre i praksis, kanskje spesielt med tanke på et mulig samlivsbrudd.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det er genene som gjør dem slik, de evner ikke å SE rotet og skitten som jeg ser.

Tullprat! De gidder ikke, for de trenger det ikke. Du rydder jo opp!

Gener i forhold til kjønn har nok lite med dette å gjøre, det har mer med hvordan vi er oppdratte og om vi er makelige eller arbeidsmaur, ergjerrige eller litt "slappe". For min egen del kan jeg si at livet føltes mye bedre når jeg begynte å gi blanke i hva svigermor eller andre kunne finne på å tenke viss de kom når det var sååå rotete. Med andre ord; jeg kasta ut husmoræra. Og til gjengjeld fikk jeg en svigermor som synes det er hyggelig å være her, og jeg slipper å stresse før besøk. ;-)

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at det er ulike årsaker til at folk fordeler arbeid med hus og barn som de gjør, men det overrasker meg når noen omtaler barnets far som barnevakt, og at det er unntaket når mannen gjør noe i huset eller er med på å bestemme/ta ansvar for det som har med hus og barn å gjøre.

Mitt inntrykk er at mange kvinner ønsker å bestemme hvordan ting gjøres med barn og hjem og vil ikke slippe til far/mann uten at det gjøres på hennes premisser. Et annet inntrykk er at noen menn melder seg helt ut. Kanskje er det ofte en kombinasjon, der man har lett for å gli inn i roller ? Ikke veit jeg.. Dette synes jeg er litt rart, siden jeg mener det er viktig å likestille begge foreldrene som omsorgspersoner og foreldre i praksis, kanskje spesielt med tanke på et mulig samlivsbrudd.

Jeg kan bare svare på hvorfor og hvordan jeg havnet i rollen som sjefen i hjemmet. Jeg ble rett og slett pålagt den av mannen, som syntes det var enklest for han! Greit nok, men etter litt tenketid kom jeg også frem til at hvis han ikke gidder vise iniativ/ansvar, så kan han heller ikke være med på å bestemme! Når han overlater alt til meg, så bestemmer jeg hva, når og hvordan! Jeg har også en hverdag som skal gå opp, det er faktisk av betydning at de oppgavene han skal gjøre blir gjort skikkelig innen en gitt tid. Jeg kan ikke vente i ubestemt tid på gulvvask, klesvaske eller at søppla skal blir tømt. Konsenkvensen er at jeg fremstår som superkontrollerende bitch og mannen er et stakkars offer... ja, jeg hadde mye heller hatt en mann som tok ansvar og iniativ, en fullverdig partner, men jeg tok feil og det ble ikke sånn i praksis. Spørsmålet nå er vel hvor lenge det vil vare........

Anonym poster: a90e60c493d19e0d142ac4b26ef5f863

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er kvinne, og føler meg langtfra født til å føde barn og stelle hjemme. Så kan vi vennligst legge vekk de vedtatte "sanhetene" og se på individer istedet!?

Uansett, slike problemer kan bare løses med kommunikasjon. Men det ser ut til å være vanskelig hos mange.

• Liker 11
Skrevet

Alltid morsomt med alle "mannekvinnene" i slike diskusjoner som skal flagge at de såvisst ikke gidder å ta all vaskinga..

Det er nok derfor menn rosablogger så mye... (hvis man ser bort fra han bonden på vestlandet..)

Generalisering.. dum di dum. Men alle er enige i det faktum at på det jevne sover menn godt hele natta, mens kvinner ligger på nåler og lytter etter ungene. :)

Skrevet

Jeg kjenner ingen menn som elsker interiør, som elsker å pynte til jul eller som elsker å lage til barnebursdager. Kjenner dere noen? Det er vel også kvinner som har interiørblogger og mammablogger. Kjenner ingen menn som liker husarbeid, eller som frivillig vasker i hjemmet. De blir mast på av sin kone/samboer.

Dette kunne vært greit for meg hvis jeg da slapp å jobbe utenfor hjemmet. Jeg kan gjerne gå hjemme jeg med full lønn og ta meg av alt Hjemmet A/S

Men slik er det jo ikke, for hvis menn ikke bidrar hjemme så er han en mannsjovenist og egoist, mens kvinner som jobber fullt og klarer hus og hjem er superkvinnen som klarer alt. Menn jobber utenfor hjemmet de og, og de tjener som oftest best. Hører vi om supermenn eller superpappaer?? Nei.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ingen menn som elsker interiør, som elsker å pynte til jul eller som elsker å lage til barnebursdager. Kjenner dere noen? Det er vel også kvinner som har interiørblogger og mammablogger. Kjenner ingen menn som liker husarbeid, eller som frivillig vasker i hjemmet. De blir mast på av sin kone/samboer.

Hva slags miljø vanker du i? Neandertaler-miljøet?

Anonym poster: 6403b9905df1d2096253faa2b40da3a2

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...