Lisette80 Skrevet 18. august 2012 #1 Del Skrevet 18. august 2012 Jeg har begynt på sykepleierstudie deltid, men står på bare 2 plass på venteliste heltid.. Begynner å bli i tvil hva jeg skal svare om jeg får tilbud på heltid.. Sånn i forhold til jobb vedsiden av osv.. Jeg er alene med 2 barn også.. Så lurte på om noen har erfaringer fra heltid vs deltid, og noen råd å komme med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 18. august 2012 #2 Del Skrevet 18. august 2012 Jeg tror det vil bli vanskelig å studere fulltid, jobbe ved siden av og ta vare på to barn samtidig. Jeg har ikke prøvd det så jeg kan bare synse. Ta det for hva det er. Fulltidsstudier regnes gjerne som rundt 40-45 timer i uken. Det tilsvarer altså en full jobb. Studiemessig er det fullt mulig å jobbe for eksempel 20% ved siden av og de fleste vil nok klare dette, men om du i tillegg skal ha tid til barna, venner og familie og ikke minst deg selv blir det nok tungt for dere alle. Jeg vet dog ikke hva slags støtteapparat du har rundt deg som kan avlaste når det gjelder barna og hva du selv synes er forsvarlig overfor dem. Jeg vil i alle fall sterkt anbefale deg å sette opp en tidsplan med utgangspunkt i 40 timer i uken for studier som gjennomsnitt (mer i perioder), 8 timer til jobb, samt X antall timer til alt det andre som hverdagen din består i. Tidsplanlegging er viktig som student og enda viktigere når du har familie du må sette av tid til. Få ned på papir hvordan hverdagen deres vil bli de neste 3 årene. Det kan jo også være at du klarer deg med 30 timer i uken, men det kan kanskje være lurt å se hvordan et «worst case scenario» vil se ut. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest test123 Skrevet 18. august 2012 #3 Del Skrevet 18. august 2012 Fulltidsstudier regnes gjerne som rundt 40-45 timer i uken. . Det må i såfall være regnestykket til studentorganisasjonene når de ber om mer stipend. Sikkert noen studier som er så ekstreme, og noen studenter som legger så mye arbeid i studiene, men det er ikke det som er vanlig. Hva som kreves på sykepleierstudiet vet jeg ikke. Når det gjelder jobb så bør TS også sjekke hvor lange sommer og juleferiene er her kan man på de fleste studier jobbe inn en del penger slik at man kan jobbe mindre i studietiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 18. august 2012 #4 Del Skrevet 18. august 2012 Det må i såfall være regnestykket til studentorganisasjonene når de ber om mer stipend. Sikkert noen studier som er så ekstreme, og noen studenter som legger så mye arbeid i studiene, men det er ikke det som er vanlig. Nei, det er regnestykket til høyskolene i Norge. Jeg bestrider forøvrig din påstand om at det ikke er vanlig at høyskolestudentene legger ned 40 timer i uken. Det er det absolutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #5 Del Skrevet 18. august 2012 Jeg går sykepleien deltid, siden jeg har barn og jobb ved siden av. Jeg er veldig fornøyd med det, da har jeg litt tid til meg selv også. Merker med en gang hvor utrolig slitsomt det blir når vi har praksis (som er 100%) i tillegg til oppgaveskriving og mye nytt å sette seg inn i, da blir det ikke så mye tid til jobb og familie. Høgskolen jeg går på regner 40 timers uke ved fulltid. 30 timer på skolen og 10 timer med lesing og skriving hjemme. Anonym poster: 26efe1802e0255f424bb8b95f691c1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisette80 Skrevet 18. august 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 18. august 2012 Takk for svar Jeg MÅ ikke jobbe vedsiden av, og skal evt kun jobbe noen vakter innimellom tenkte jeg da, for å spe på litt økonomisk.. Jeg er 100% alene med barna, derfor tenkte jeg kanskje at deltid vil gjøre det lettere for meg å klare studie uten for mye "problemer".. Dilemma er jo at deltid tar 4 år kontra heltid tar bare 3 år.. Klarer ikke bestemme meg :/ nesten sikker på at jeg vil få tilbud om plass på heltid til tirsdag eller torsdag når di kjører oppfyllingsopptak, så bør jo bestemme meg rimelig raskt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 18. august 2012 #7 Del Skrevet 18. august 2012 Jeg ville tatt deltid. Det er bare et år ekstra, og jeg tror det er verdt den ekstra tiden siden du har barn og jobb i tillegg. Det er bedre å bruke litt lenger tid som student enn å bli fullstendig utkjørt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 19. august 2012 #8 Del Skrevet 19. august 2012 Jeg går vernepleien på heltid, jeg har unger og samboer samt en liten stilling i hjemmesykepleien. Hvis du ikke MÅ jobbe ved siden av så ville jeg tatt heltid. Jeg tror det vil bli skikkelig tøft med jobb ved siden hvis du studerer på heltid siden du er alene med ungene. Selv så synes jeg det går greit, men da har jeg en samboer som hjelper til en del. Jeg hadde ikke orket å jobbet ved siden av studiene hvis jeg hadde vært alene med ungene. Spesielt i praksisperiodene er det tøft å ha jobb ved siden av, er man da i tillegg alenemor så tror jeg det fort kan bli litt for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felixa Skrevet 19. august 2012 #9 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Jeg går deltid og synes det er verdt det fjerde året. Det er mye mindre hektisk og man får lengre tid til å lese pensum og man får også tid til å være sammen med familien siden man da kan lese på dagtid. Jeg har en helgestilling i tillegg og tar ekstra vakter i uka om det passer for meg. Endret 19. august 2012 av Felixa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå