AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #1 Skrevet 18. august 2012 Hei! Som ung ufør - vil jeg kunne få støtte til å ta en etterutdanning? Det er snakk om rundt 20.000,- og er ikke mer enn to kvelder én gang i mnd over en stund (Målet er jo å en dag bli frisk... Men den dagen er trolig flere år fram i tid, hvis den noen sinne skulle komme.) Jeg ønsker å heve kompetansen min i eget fagområde, gjøre meg mer "ettertraktet" den dagen jeg skal tilbake til arbeidslivet, ikke "miste identiteten min", møte mennesker (...som ikke er sykepleiere og leger som behandler meg som pasient...) og ha noe annet i tankene enn sykdom 24/7 x 52 weeks a year. Legen min mener det er en lur investering.<br /><br /> Anonym poster: 659f635b25d5288674b1da8435187331
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #2 Skrevet 18. august 2012 Slik jeg kjenner nav-systemet så tror jeg du vil slite med å få støtte til det. Delvis fordi en etterutdanning tyder på at du fortsatt har mulighet til å bruke grunnutdanningen din, og det igjen tyder på at du egentlig ikke trenger mer utdanning. Støtte til utdanning - slik jeg har forstått det - er et virkemiddel nav bruker for dem som må omskolere seg fordi de er for syke til å ha sitt gamle yrke. I tillegg vil det nok være litt vanskelig å få nav med på å la deg ta en utdannelse nå som du kanskje vil få bruk for om flere år. Innen du eventuelt kommer deg i arbeid igjen vil kanskje videreutdannelsen også være utdatert. Av samme grunn ville nok jeg også for egen del ventet med videreutdanningen. Synd om man skal bruke tid og krefter på noe som man kanskje ikke får direkte nytte av senere likevel. Men for all del, snakk med nav og hør om det er mulig dersom det er noe du ønsker sterkt. For å få tankene vekk fra sykdommen og gjøre noe annet kan jeg anbefale deg å være frivillig i f.eks. Røde Kors. Da kan du møte andre mennesker, du kan være den som hjelper noen andre, og siden du da ikke er i lønnet arbeid kan du være herre over egen tid og derfor tilpasse aktiviteten til ditt funksjonsnivå. Anonym poster: a305f55d3b9655bda06f3ee35fdfc23d
Gjest O___o Skrevet 18. august 2012 #3 Skrevet 18. august 2012 Når folk både får vedtak på billappen og dekt vgs, høgskoleutdanning og skolematriell igjennom NAVs AAP-ordninger, så synes jeg ikke dette hørtes ut som et enormt beløp, selv om det er en vesentlig forskjell på AAP og det å være ufør. Og har du egentlig noe som helst å tape på å ta den utdanningen? Hvis ikke - go for it!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2012 #4 Skrevet 18. august 2012 Når folk både får vedtak på billappen og dekt vgs, høgskoleutdanning og skolematriell igjennom NAVs AAP-ordninger, så synes jeg ikke dette hørtes ut som et enormt beløp, selv om det er en vesentlig forskjell på AAP og det å være ufør. Og har du egentlig noe som helst å tape på å ta den utdanningen? Hvis ikke - go for it! Poenget er ikke prisen, men nytten. VGS har jo stor betydning når man skal søke jobb. For mange er også billappen en vei inn på jobbmarkedet, og skolemateriell har man krav på om NAV først har fattet vedtak om at de godkjenner "aktiviteten" din! TS, kan godt hende du får støtte, men ville ikke satset på det. Røde kors eller andre frivillige organisasjoner er et veldig godt tips Anonym poster: 8b1651788a0db1617e642329abc1af30 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå