Gå til innhold

Åpent kontorlandskap


Junebug

Anbefalte innlegg

Jobber dere i åpne kontorlandskap? Hvordan synes dere det fungerer? Har dere egne stille rom i tillegg? Hva foretrekker dere - eget kontor eller å dele med kollegene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i et åpent landskap sammen med mellom 4 og 10 andre (ikke alle er på kontoret hver dag). Synes at det er ganske fint å jobbe sånn, men det kan bli et ganske høyt støynivå når alle er til stede. Ikke alltid like lett å ha 100% fokus på det man driver med og man blir ofte avbrutt av andre midt i arbeidet.

Men jeg tror faktisk ikke at jeg ville byttet mot et eget kontor. Men enkelte kollegaer kunne jeg helt sikkert klart meg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg jobber på kontor, ikke åpent landskap. MEN, ikke EGET kontor da. Det er to kontorer i etasjen som deles... først satt jeg på det ene, nå sitter jeg på det andre. Der jeg satt først, det var greit nok, da delte jeg med ei som gjorde det samme som meg (og lærte meg opp) Nå deler jeg kontor med ei som gjør noe HELT annet enn meg, og ikke jobber mer enn ca 80%, derfor er hun der ikke alle dagene. Folk stikker inn hodet og forventer at jeg skal kunne gjøre det hun gjør.... det meste kan jeg ikke gjøre... og resten blir da ekstraarbeeide som slett ikke er noe jeg har noe med å gjøre.... bare fordi jeg sitter der...

Åpent er nok mer sosialt, dele kontor er også sosialt, men egentlig trur jeg at jeg ville like bedre EGET kontor. Da kunne jeg ha på den radiokanaeln jeg ville (hun jeg deler med kommer kvart over sju, så hun veger radio for oss ja... (hun velger forøvirig p4, helt greit det, men akkurat LITT for lavt for at jeg skal ha helt utbytte av det da...)) og ta av meg skoene om jeg ville (akkurat det gjør jeg når jeg jobber sent. Da sitter jeg mer i ro og får gjort ting også...)

Faren er at jeg hadde blitt litt for ukonsentrert kanskje... Mitt problem er også at jeg er så nysgjerrig, snur meg for å se alle mennesker, så i et kontorlandskap hadde jeg neppe fått gjort noe. Klarte ikke lese på lesesalen som student jeg, for jeg måtte se hvem det var ver gang noen kom eller gikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Husky, både fordeler og ulemper med begge dele. Rett etter at jeg flyttet i fra tremannskontor og til åpent kontorlandskap foretrakk jeg absolutt det gode og trygge tremannskontoret. Følte meg plutselig litt overvåket av å sitte sånn midt i blant "alle." Savnet litt å kunne snakke i telefonen uten at "alle" hørte på, slarve litt med kollegaene uten at "alle" hørte på etc. Siden den gang har jeg til dels skiftet mening, selv om jeg noen ganger fortsatt savner å kunne lukke igjen døra og sette på radioen. Men til gjengjeld får man også masse igen for å sitte i kontorlandskap. En av dem er uten tvil det sosiale og at man får et større kontaktnett. En av de største fordelene jeg har opplevd er at man er mer til nytte for hverandre. Noen stiller et spørsmål og så vet den ene litt om noe, en anne litt om noen annet og vips så er problemet løst! Men det er ikke alltid like lett å konsentere seg da, eller snakke i telefonen mens kollegaene snakker rundt en... Vi har forøvrig noen enkelte stille/snakkerom, men disse er som regel opptatt hvis man ikke booker dem lang tid i forveien.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i åpent landskap og DIGGER DET! Man utveklser kunnskap og ideer på en helt annen måte, og det er UTROLIG sosialt! Dersom jeg har oppgaver som krever 110% konsing, sitter jeg på stille rom eller hjemmekontor. Men da er jeg drittlei etter hvert, for meg er det sosiale en viktig trivselsfaktor. Så blir man også kjent med andre som man ellers ikke hadde hatt kontakt med.

Skrekken min er å bli dyttet inn på et kott langt borti gangen... :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Jeg har eget kontor og er kjempeglad for det! Kan sette litt personlig preg på omgivelsene mine og "gjøre hva jeg vil"! Jeg og kollegaene mine har kontorene på rekke ved siden av hverandre og det er en uskreven regel(?) at vi alltid har dørene oppe. (lukker vi igjen døren betyr det at vi har besøk og ikke skal forstyrres) Dermed har vi til enhver tid oversikt over de andre. Printeren er rett utenfor kontoret mitt, så hver gang noen går til den blir det til litt småsnakk. Vi går også ut og inn hos hverandre til stadighet, noe som er bra både faglig og sosialt. Føler på en måte at vi kombinerer og får det beste fra begge verdener på denne måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det er sånn vi har det på jobb også, stikker innom hverandre for å snakke, når vi lurer på noe, eller bare sosialt. Og lukkede dører betyr møte/besøk ja.

Som når min overordnede ba meg komme inn på kontoret hennes, og lukke døra bak meg. Da visste jeg det var noe mer enn bare som om jeg kunne gjøre noe, etc. (Det var da jeg fikk tilbud om forlenget kontrakt)

Synes vi har det greit sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...