Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter som nå begynner i sjette kom til meg i dag og lurte på om hun kunne få lov til å begynne å barbere leggene, og jeg ble rett og slett litt rådvill.

Min første tanke var at hun er for ung til å begynne å "fikse" på kroppen sin på den måten, men hun er tydelig plaget av hårveksten sin og har vært det lenge. (Hun var ikke mer enn fire-fem år første gangen hun kommenterte hvor lange hår hun hadde på bena)

Hun har helt lyse hår, så de synes ikke godt, men samtidig har hun såpass sterk hårvekst (lange hår både på legger og armer) at jeg godt kan forstå at dette plager henne.

Hun er normalt utviklet for alderen, og sånn sett ikke noe "langt fremme" fysisk, men har altså en hårvekst på ben og armer som langt overgår min egen.

Spørsmålet er vel egentlig om det i det hele tatt er forsvarlig å utstyre en sjetteklassing med en barberhøvel, eventuelt maskin... Er hun for ung, eller må jeg bare innse at hun fort blir større enn hva jeg liker å tenke på?

Videoannonse
Annonse
Gjest avocadoen
Skrevet

Om hårene plager henne, ville jeg latt henne barbere leggene. Du bør lære henne hvordan man barberer leggene da. Kanskje du bør gjøre det for henne første gangen?

• Liker 3
Skrevet

Hår er veldig lite akseptert i dagens samfunn. Jeg mener du skal si ja.

Anonym poster: aed68ccc844f07a4245e7e5b45b64db0

• Liker 4
Skrevet

Synes definitivt du skal la henne barbere leggene

• Liker 2
Skrevet

Syns det er måte på hva foreldre skal styre over ungene. Om en vil barbere seg eller ikke er faktisk en privatsak - selv når en er 12 år gammel.

Anonym poster: ed35a4fdd6e0d0340524779048554ca0

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig må hun få lov til det,skulle bare mangle.

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar! Jeg heller nok mot å la henne gøre det. Som sagt, jeg skjønner jo at det plager henne, selv om hårene ikke syns så godt.

Skrevet

Nå er jeg ingen forelder, så erfaringen blir jo veldig enveis, men jeg prøver allikevel. Jeg begynte å låne min mors ladyshaver en gang rundt den alderen, muligens et års tid eldre. Jeg var litt tidlig utviklet sånn sett og fikk høre det fra de andre, så jeg lånte den uten å spørre mamma. Kan ikke si jeg har tatt skade av det, var litt hysterisk i et par år, det var en periode der alt hår på legger og under armer var helt krise, men den perioden vil jeg tro de fleste skal igjennom før eller siden allikevel.

Siden det er hennes egen initiativ så tenker jeg at det er helt ok. Om hun begynner et par år tidligere enn de andre så er jo ikke det så farlig, men kanskje greit å prøve å oppmuntre henne til å holde seg til legger, armhuler osv. så hun ikke begynner å ta "hele kroppen". Personlig er jeg veldig glad for at jeg brukte maskin til å begynne med, det er enkelt, tar kort tid, og er så og si umulig å skade seg på. Og jeg er også glad jeg begynte så tidlig, det sparte meg for mye erting..

Skrevet

Ingen barbering i mitt hus før barna er myndige! Har gud skapt dem med hår så skal de ha hår!

Skrevet

Syns det er måte på hva foreldre skal styre over ungene. Om en vil barbere seg eller ikke er faktisk en privatsak - selv når en er 12 år gammel.

Anonym poster: ed35a4fdd6e0d0340524779048554ca0

Nå har det seg faktisk sånn at hun ikke får kjøpt barberhøvler, nettopp pga alder (hun er 11, btw) Og det er mang en privatsak vi som foreldre er nødt til å legge oss opp i fordi ungene er vårt ansvar, og noe av det ansvaret er å stå for de kjipe avgjørelsene. Hva om en niåring hadde spurt? Er det fortsatt en privatsak?

Grunnen til at jeg spurte, var jo nettopp fordi jeg var i tvil. Og jeg er sjelden bastant uten å ha sett på alle sider av saken. Det handler ikke om å overstyre, men om å finne ballansegang i det minefeltet det er å skulle veilede noen som står med ett ben i småbarnas verden og det andre i ungdommens...

• Liker 2
Gjest CatMaru
Skrevet

Å, men la henne barbere bena.

Hvilken skade kan det gjøre, da?

Jeg var selv hårete på leggene i 5.te klasse (den gangen vi begynte da vi var 7 år.)og mine veninner begynte å mobbe meg og si at jeg var kvalm.

Ikke la døtrene deres gjennomgå det, bare fordi dere vil beholde englebarna deres små litt lenger.

Til dags dato hater jeg beina mine og føler at alle kan se svarte stubber, selv om jeg har nybarberte bein. Det tok mange år før jeg våget å vise meg i noe annet en langbukser om sommeren.

Selvtilliten er rett og slett mobbet ut av meg.

Så vær så snill å ikke la det gå prestisje i å nekte datteren å barbere leggene sine.For Guds skyld.

• Liker 1
Skrevet

Aldersgrense på barberhøvler? Har jeg aldri hørt om, er det vanlig?

Anonym poster: cb203e278c055e362f9ea0be8b1be5a2

Gjest CatMaru
Skrevet (endret)

Ingen barbering i mitt hus før barna er myndige! Har gud skapt dem med hår så skal de ha hår!

Si det til jentas veninner du, og innbild deg at de lytter...

Mobbing pga utseende er veldig vondt å oppleve. Spesielt når moren din ikke vil gi deg den friheten som kan få slutt på marerittet.

Svømmetimer feks, og dusjing etter gym. Der gikk jeg med noe de andre kalte "kratt" i bikinilinjen. Da var vi 12 år gamle.

Jeg HATET svømmetimer og løy på meg mensen uke etter uke.

Og leggene mine, som hadde mørke hår.

Tror dere de lot meg være i fred? Å, neida. Jeg hørte det faktisk i 1.ste gym. "Der er hun med fletter på leggene."

Da gråt jeg.

Unnskyld, men jeg må bare si det.

Forsøk i det minste å sette dere inn i hvordan dette er for ei jente i dagen utseendefikserte verden.

Endret av CatMaru
  • Liker 4
Skrevet

Kjøp høvel og barberskum og vis henne hvordan det skal gjøres:) Ser ingenting galt i å la henne få lov til dette så lenge hun selv ønsker det.

Gjest CatMaru
Skrevet (endret)

Min datter som nå begynner i sjette kom til meg i dag og lurte på om hun kunne få lov til å begynne å barbere leggene, og jeg ble rett og slett litt rådvill.

Min første tanke var at hun er for ung til å begynne å "fikse" på kroppen sin på den måten, men hun er tydelig plaget av hårveksten sin og har vært det lenge. (Hun var ikke mer enn fire-fem år første gangen hun kommenterte hvor lange hår hun hadde på bena)

Hun har helt lyse hår, så de synes ikke godt, men samtidig har hun såpass sterk hårvekst (lange hår både på legger og armer) at jeg godt kan forstå at dette plager henne.

Hun er normalt utviklet for alderen, og sånn sett ikke noe "langt fremme" fysisk, men har altså en hårvekst på ben og armer som langt overgår min egen.

Spørsmålet er vel egentlig om det i det hele tatt er forsvarlig å utstyre en sjetteklassing med en barberhøvel, eventuelt maskin... Er hun for ung, eller må jeg bare innse at hun fort blir større enn hva jeg liker å tenke på?

Hva med å la henne forsøke voksing? Det er en helt herlig opplevelse etterpå å gå fri for de forhatte hårene, selv om det gjør vondt når det utføres.

Det går feks an å begynne med å la henne bruke hjemmevoks på armene, så hun får forsøke hvordan det er.

Endret av CatMaru
  • Liker 1
Gjest Tinkerbell
Skrevet

Synes du har en flott jente som spurte deg om lov. Jeg barberte mine legger uten å spørre da jeg var 13 år.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å la henne forsøke voksing? Det er eh helt herlig opplevelse etterpå å gå fri for de forhatte hårene, selv om det gjør vondt når det utføres.

Helt enig i dette egentlig. Resultatet blir mye bedre og hårene som vokser ut blir ikke like strie. Bare gjør henne oppmerksom på at det vil gjøre vondt første gangen, men at det vil gjøre mindre og mindre vondt etterhvert:)

Skrevet

Aldersgrense på barberhøvler? Har jeg aldri hørt om, er det vanlig?

Anonym poster: cb203e278c055e362f9ea0be8b1be5a2

Det er ikke satt noen aldersgrense, men det brukes ofte skjønn. Et barn kan skade seg stygt på et barberblad. Min datter ser fortsatt ut som et barn, ingen ungdom, og hadde ikke fått kjøpt barberblader på matbutikken her.

Forsøk i det minste å sette dere inn i hvordan dette er for ei jente i dagen utseendefikserte verden.

Det er akkurat det jeg prøver i denne tråden ;)

Når det gjelder datteren min, har hun forøvrig ikke antydning til hårvekst andre steder enn på armene og leggene, så det er ikke pubertetsbehåring vi snakker om. Hun er bare "velsignet" med sterk hårvekst fra fødselen av, stakkars. Og det er nettopp dette som gjør meg i tvil, fordi hun er et barn på alle måter.

Og ang. voksing: Vi snakker om en unge som gråter hysterisk når ei flis skal fjernes, så jeg tror neppe voks er noe alternativ :fnise:

Gjest CatMaru
Skrevet (endret)

Og ang. voksing: Vi snakker om en unge som gråter hysterisk når ei flis skal fjernes, så jeg tror neppe voks er noe alternativ :fnise:

Det er utrolig hva man tolererer av smerte når det gjelder å bli kvitt hår som virkelig plager en.

Uansett synes jeg du kan la henne snakke med en lege om dette, for hårvekst kan dempes med hormoner, når man ennå er ung. Etterpå er det verre.

Men jeg støtter henne altså helhjertet i å forsøke seg på barbering. Dere kan bestille barberhøvel og blader fra Efi, som har et gitter over bladene som forhindrer kutt i huden.

I tilegg kan hun prøve en lotion fra Veet som hemmer veksten av hår etterpå. De kommer langsommere tilbake. Dessuten bør du lære henne å bruke såpevask og dusj, og mye fukt på huden etter barbering og peeling to ganger i uken.

Endret av CatMaru
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke satt noen aldersgrense, men det brukes ofte skjønn. Et barn kan skade seg stygt på et barberblad. Min datter ser fortsatt ut som et barn, ingen ungdom, og hadde ikke fått kjøpt barberblader på matbutikken her.

Det er akkurat det jeg prøver i denne tråden ;)

Når det gjelder datteren min, har hun forøvrig ikke antydning til hårvekst andre steder enn på armene og leggene, så det er ikke pubertetsbehåring vi snakker om. Hun er bare "velsignet" med sterk hårvekst fra fødselen av, stakkars. Og det er nettopp dette som gjør meg i tvil, fordi hun er et barn på alle måter.

Ok, så voksing er kanskje utelukket da;)

Jeg er også "velsignet" med mørk og kraftig hårvekst på bena. Etter år med voksing er det ikke så ille, men jeg skulle ønske mamma foreslo at jeg burde barbere bena lenge før hun faktisk gjorde det en fin sommerdag første året på ungdomsskolen. Jeg ble ikke mobbet eller noe, men allikevel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...