Gå til innhold

Hva trenger man av barneutstyr for å bli dagmamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig så skjønner jeg ikke hvorfor jeg orker å forsvare meg mot mange av dere. Ingen er så perfekte at de aldri har gjort dumme ting.

Det er helt sant at vi alle har gjort dumme ting :)

Men les f.eks. innlegget foran deg. Masse fornuftig som kommer her :)

Anonym poster: 483334c999e699b80847a89c4c08502b

Skrevet (endret)

Uansett, dagmamma fulltid ser jeg ikke er forenlig med ufør-status. Foreldrene vil være avhengig av at du kan stille opp hver dag. Enten er dagmamma for mye for deg som ufør. Eller du kjemper mot ufør-status og kommer igang med noe som er bedre for kropp og sinn.

Endret av Sulosi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fullførte ikke videregående fordi jeg ble påkjørt og måtte opereres. Å så mistet jeg skoleretten min, å voksenopplæring i Bodø er bare å glemme. Du må ha jobbet i 5 år og være over 23 år gammel. Skolen mente jeg ikke kan søke videregående opplæring selvom at jeg kan skaffe legeerklæring på kneskaden. Skulle jeg sitte ny operert på skolen kanskje? Det tok 14 dager før jeg klarte å sitte oppreist i mer enn 5 min. Å da hadde jeg allerede hatt for mye fravær

Skrevet

Jeg synes det at kommet mange fornuftige råd til EryMax her, men noen av dem kommer i en nokså nedlatende tone. Unødvendig. Man snakker ikke til folk på den måten, selv om de er unge.

Ery, jeg har kikket litt i dagboka di her, og jeg oppfatter deg som ei veldig sosial, snill og koselig jente. Du har sikkert mye å tilby et barn som trenger pass mens foreldrene er på jobb. Imidlertid ser jeg at du har veldig liten plass hjemme i leiligheten din. Det kan bli en utfordring på lange, kalde eller regnfulle dager gjennom høst og vinter, når ungen(e) er lei av den lille tumleplassen.

Jeg må si meg enig med andre her, som råder deg til å søke jobb i f.eks barnehage isteden. Du får jobbe med barn, ha ordnede forhold med fast lønn, pensjonsordning osv. Du har erfaring med barn, og vil helt klart være en ressurs for en barnehage. Dessuten er du da på et sted hvor alt er tilrettelagt for både barn og ansatte, og hvor hovedansvaret ligger på andre enn deg. Og når du kommer hjem fra jobb har du lagt arbeidsplassen bak deg, isteden for å oppholde deg på den hele døgnet, som ville være tilfelle om du skulle ta dagbarn inn i leiligheten din. Tror fort man får følelsen av aldri å ha fri da. I en barnehage får du også kolleger, og gjennom dem et sosialt nettverk. Tenk hvor mye det kan bety for deg framover. Mange finner sine aller beste venner gjennom jobb. Kanskje kan også en jobb i barnehage være din mulighet til å slippe hyppige sykemeldinger pga det vonde kneet ditt? Og skulle du likevel være uheldig og ende opp med noen sykemeldinger nå og da, vil du i hvertfall være sikret økonomisk når du har en et ansettelsesforhold.

Ut ifra det du skriver oppfatter jeg at du trenger å komme deg ut, og at du også trenger å løsrive deg fra en noen hjemme som forsøker å styre altfor mye av livet ditt. Jeg tror at det å komme seg ut blant folk, i et arbeidsforhold, kan være første skrittet på veien til å få den selvstendigheten du åpenbart ønsker.

Også må jeg bare være ærlig helt til slutt, og si at jeg nok aldri ville valgt en 19 år gammel dagmamma i en trang toroms til mine unger. Men samme person til å se etter dem i en barnehage: mer enn gjerne! :)<br /><br /> Anonym poster: 87757959d1f65e091e9176c73dea9c6d

Utrolig bra innlegg, synd jeg bare får plusset deg en gang:)

Anonym poster: 154982ad1f62f4102303490ffa6aef2a

Skrevet

Jeg har nok insett at leiligheten min er for liten, men heldigvis så får jeg passe 3 unger hjemme hos dem. Å dem bor i enebolig med flott hage+ at jeg vokste opp i nærheten så det er store muligheter for å dra ut og utforske litt.

Skrevet

Jeg fullførte ikke videregående fordi jeg ble påkjørt og måtte opereres. Å så mistet jeg skoleretten min, å voksenopplæring i Bodø er bare å glemme. Du må ha jobbet i 5 år og være over 23 år gammel. Skolen mente jeg ikke kan søke videregående opplæring selvom at jeg kan skaffe legeerklæring på kneskaden. Skulle jeg sitte ny operert på skolen kanskje? Det tok 14 dager før jeg klarte å sitte oppreist i mer enn 5 min. Å da hadde jeg allerede hatt for mye fravær

Du kan jo ikke bare akseptere det! Du må klage!

Anonym poster: 3dd5f0307dc69a373336f8d9b8553152

• Liker 1
Skrevet

Jeg tør ikke å klage, Nav er helt på trynet uansett. De kommer ikke til å svare en gang. Hikken her inne ble lovet skoleplass på voksenopplæringa av Nav, men noen uker før skolestart forteller saksbehandleren at hun måtte søke selv og at hun neppe kom inn fordi hun ikke hadde jobbet i 5 år eller var over 23 år gammel

Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

Hvis du ble skadet da du gikk på vgs så er det ikke NAV som skal gi deg skoleplass. Jeg hadde tatt kontakt med fylket, for det er vel de som driver videregående skoler? Om du ikke klarte å fullføre året du begynte på pga skade så skal du jo kunne begynne året etter. Slik har det i hvert fall vært her hvor jeg bor. En sykemelding/legeerklæring skal være mer enn godt nok :) Kanskje dine foreldre kan hjelpe deg med en eventuell klage?

Et annet alternativ er å få vitnemål som privatist. Det koster litt, men kanskje det går an å få støtte?

Jeg ville prøvd å fullføre vgs. Man har så mange flere muligheter etterpå :) Det er mye man kan utdanne seg til med et skadet kne! :D

Endret av pysepusen
Skrevet

Jeg har ikke sagt at Nav skulle gi meg skoleplass, jeg har sagt at jeg mistet skoleretten min og skolen påstår det ikke duger med legeerklæring. Det var Hikken som ble lovet skoleplass av Nav.

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg har ikke sagt at Nav skulle gi meg skoleplass, jeg har sagt at jeg mistet skoleretten min og skolen påstår det ikke duger med legeerklæring. Det var Hikken som ble lovet skoleplass av Nav.

Beklager, da har jeg misforstått. Da hadde jeg tatt kontakt med fylket, forklart saken min og spurt hva jeg nå skulle gjøre.

Skrevet

Men dette er da virkelig langt utenfor temaet, folkens?

Skrevet

UFØRETRYGD?

........ du fikk uføretrygd av nav etter en stund på AAP, og du er bare 19år gammel med et skadet kne som med tid og stunder ( kanskje???) kan trenes opp igjen, eller?

Hva skal du med uføretrygd? Du er ung, du har livet foran deg, de kan ikke bare avfeie deg med uføretrygd, du har da krav på mer etterhvert! Du kan komme deg på skole, når du er over 25år kan du få voksenopplæring, du kan utdanne deg ved å jobbe i bedrift og ta fagbrev senere og få fast jobb, du kan gjøre MYE mer enn å sitte der med uføretrygd, kontakt nav og si at dette finner du deg ikke i, med mindre du vil ha den lusne trygda resten av livet..

Klem.

Anonym poster: 89756d625c0d2db886e77d18e3e4c3b1

Skrevet

Du kan få utvidet skolerett! Datteren min er 22, og har startet på videregående igjen nå. Hun søkte utvidet skolerett via behandlende lege, og fikk innvilget. Dette kan du få hjelp til via lege eller NAV. Ikke gi deg! :)

Skrevet

Man har vel ikke mistet rett til videregående utdanning når man bare er 19? :klo:<br /><br /> Anonym poster: 87757959d1f65e091e9176c73dea9c6d

• Liker 1
Skrevet

Når du er hvit dagmamma, så har du rett på sykepenger fra NAV. Å jeg tror jeg kan gå på NAV og jobbe som dagmamma, for hvis man har ung ufør så kan man tjene inntil 1G i året ekstra.

Og hvorfor skulle du få ung ufør? Grunnet det ødelagte kneet? Jeg kan isåfall love deg at du ikke vil klare å jobbe som dagmamma om kneet er så dårlig at du blir ufør grunnet et dårlig kne (ingen blir vel faktisk det). I en AAP-periode reduseres AAP ut fra antall arbeidstimer, uavhengig av størrelsen på inntekt, og man kan ikke jobbe mer enn 60% uten å miste hele AAP.

Skaff deg utdannelse og kontorjobb. Og frem til neste studieopptak bruker du tiden til enten å ta fag som privatist om du trenger det, fulltidsjobb for å legge deg opp noen ekstra kroner, eller en kombinasjon av disse. Som dagmamma vil du tjene svært lite, neppe nok til å klare deg. For med en så liten leilighet vil du ikke kunne ta inn mer enn ett, maks to barn, noe som knapt nok dekker husleien din. Jeg skjønner ikke argumentene dine for ikke å ville jobbe i barnehage. Det beste for barna vil være en forutsigbar hverdag, ikke fryktelig mye impulshandlinger. Det er nemlig rom til å gjøre mye på impuls innen allerede satte rammer. Og dersom kneet ditt tåler å jobbe som dagmamma, så tåler det også fint å jobbe i barnehage.

Anonym poster: 016390e5e26bcb831896d544b5cb5aa6

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Du har fortsatt rett til videregående utdanning. Ta kontakt med Opplæringskontoret du bor. De skal hjelpe og veilede, enten om det er utdanning eller hjelp til yrkespraksis du trenger. Vår tenåring fikk kjempegod hjelp der da han droppet ut av videregående og ikke visste verden veien videre skulle se ut. Du er altfor ung til kun å skulle forholde deg til NAV.

Opplæringskontoret der du or finner du lett via Google. Jeg fant det ved første forsøk. :)<br /><br /> Anonym poster: 87757959d1f65e091e9176c73dea9c6d

• Liker 1
Skrevet

Beklager, Oppfølgingstjenesten skulle det stå. OT. Finnes på hjemplassen din. :)<br /><br /> Anonym poster: 87757959d1f65e091e9176c73dea9c6d

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg tror du begynner i feil ende, TS. Du bør prøve å fullføre videregående, studere videre og få deg en utdanning. Da slipper du å ikke ha noe å gjøre om dagene, du slipper unna Nav, og du kan få en god jobb etter hvert.

Å være dagmamma er et mye større ansvar enn du tror. Jeg har vært det, men da var jeg voksen og hadde barn selv. Tro meg, det er ingen enkel jobb. Du tjener heller ikke spesielt godt på det. Dessuten tror jeg neppe en 19-åring med begrenset mobilitet er veldig ettertraktet som dagmamma. Jeg hadde hvert fall ikke overlatt mine til en uerfaren 19-åring, hadde ikke brukt dagmamma overhodet, om jeg kunne unngått det.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og persondebatt. Jeg registrerer at debatten har tatt en ny vending og velger å la en del stå så lenge det kan være til nytte for TS. Spørsmål omkring moderering kan tas på PM til meg.

Mvh Suloi, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...