Gjest EryMax Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 Jeg har lyst å bli dagmamma, men jeg har ingen anelse på hva man trenger. Jeg har en ikke så alt for stor leilighet i sentrum men har plass til barneseng og barnestol. Jeg har plass til barnevogn i boden men jeg vet liksom ikke noe mer utover det. Så kan noen fortelle meg litt om barnesikring og slikt? Hadde dere ville hatt en 19 år gammel dagmamma? Liker dere at dagmamma tar med barnet ut på aktiviteter? Hva bruker dere å betale? Å hvordan gjør dere det med mat og bleier?
Marsipan Skrevet 17. august 2012 #2 Skrevet 17. august 2012 Hvorfor i all verden vil du bli dagmamma? Laaaange dager med dårlig lønn, ut i all slags vær og vind, synge, tørke snørr, lage mat og vaske gulv opptil flere ganger om dagen. Men for å svare på det du spør om: Dagmammaen jeg brukte hadde to barn på alder med mitt, og alle deres leker, ute og inne, samt barnestoler, lekegrind osv ble brukt av dagbarna. Vi måtte selv ha med klesskift, bleier, solkrem, vogn å sove i osv. Hvis du ikke har barn fra før ser jeg for meg at det fort blir dyrt for deg, med leker, utstyr og barnesikring av skuffer, skap, vinduer (hvis du bor langt over bakken) og stikkontakter, trappegrind hvis du har trapp, kopper og tallerkner som tåler håndtering av små barn -ja, kort sagt alle de tingene som finnes i et hjem der barn bor.
Gjest EryMax Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 Jeg har lyst fordi jeg er veldig glad i barn og har ingenting å gjøre på dagen. Stekovnsdøra er allerede barnesikret fra fabrikken samme med vaskemaskinen. Å vinduene mine er så godt som barnesikret, det ene har gitter foran og det andre vippes oppover. Å begynner jeg som dagmamma, så kommer jeg til å handle mye utstyr på Fretex og andre loppemarkeder å vaske det skikkelig med overflate desinfeksjon før bruk.
Britt Banditt Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Tror lønn ligger på rundt 5000,- per barn på fulltid (før skatt), kanskje litt mer. En del jobber jo selvfølgelig svart. Det er vel vanlig å ha rundt 3 barn? Så det er jo ikke spesielt godt betalt for MYE ansvar! Tror ikke jeg ville valgt en 19åring som ikke var mor selv som dagmamma. Kunne valgt noen som ikke var mor, men da burde de hatt utdannelse (fortrinnsvis førskolelærer). 5
Britt Banditt Skrevet 17. august 2012 #5 Skrevet 17. august 2012 Mat burde vel du stå for, men bleier står foreldrene for. Sånn er det i hvert fall i de fleste barnehager.
Gjest EryMax Skrevet 17. august 2012 #6 Skrevet 17. august 2012 Når jeg gikk i barnehage fikk vi varmmat på onsdag og fredag ellers fikk vi brød og pålegg der, i barnehagen til søsteren min måtte de ha med matpakke selv. Å hvis det teller så fester jeg aldri og rører ikke alkohol. Jeg er vokst opp med å passe fettere og kusiner.
Marsipan Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 Arrester meg hvis jeg tar feil, men utsagnet om at du ikke har noe å gjøre på dagen får meg til å tro at du tenker at dette er lettjente penger. Det er ikke det, altså! Lønna avhenger av etterspørsel og barnehagedekning. Maksprisen i barnehage er kr. 2.330,- med et eventuelt tillegg for kost (270,- i kommunen her) Er det full barnehagedekning der du bor minsker sjansen for at noen vil betale 5.000,- for å ha barnet sitt hos deg. Arbeidsdagen din blir lengre enn en "vanlig" arbeidsdag, fordi de foreldrene som jobber åtte timers dag må levere barnet før og hente det etter sin egen arbeidsdag. Du har dessuten jobben med å rydde og vaske etter at ungene har dratt. Det er en ensom jobb, ingen kollegaer å dele frustrasjon med. Du må også sette deg inn i litt skatteregler før du setter i gang: http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Skatteregler-ved-barnepass/?chapter=7302#kapitteltekst Vær også klar over at du må betale kvartalsvis forskuddskatt på grunnlag av estimert inntekt. Hvis motivasjonen er at du liker unger, og ikke har jobb, vil jeg anbefale deg å sette deg opp som vikar i kommunens barnehager, og eventuelt skolefritidsordningene. Det er alltid behov for vikarer! 1
Britt Banditt Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 Enig i at å jobbe som vikar i barnehage vil være bedre, mindre jobb, mindre å sette seg inn i, mindre ansvar, bedre betalt osv. Husk også at om du tar sjansen på å jobbe svart er det alltids en sjanse for at noen melder deg.
Marsipan Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Enig i at å jobbe som vikar i barnehage vil være bedre, mindre jobb, mindre å sette seg inn i, mindre ansvar, bedre betalt osv. Husk også at om du tar sjansen på å jobbe svart er det alltids en sjanse for at noen melder deg. -og konsekvensen er ikke bare at du må betale inn skatten. Du risikerer å miste alt av trygderettigheter i lang tid.
Dolly-Duck Skrevet 17. august 2012 #10 Skrevet 17. august 2012 Har ingenting å gjøre på dagene? hvordan overlever du? Ville mye heller fått meg en jobb i barnehage 1
Gjest Trøffel Skrevet 17. august 2012 #11 Skrevet 17. august 2012 19 år og ingenting å drive med på dagtid?? Blir trist jeg; det er jo denne tiden i livet ditt som burde være mest spennende! Dra et år på folkehøgskole eller inn i millitæret, dra til en storby for å studere og bli kjent med nye mennesker! Ikke tenk begrensninger; tenk muligheter! Tenk så mye mer du kan gi dine egne barn om noen år dersom du har opplevd litt av verden og utviklet deg selv først! Veldig mange unge voksne studerer mye, og du faller fort akterut i jobbmarkedet uten utdannelse. Om du jobber svart (som dagmamma) så får du i tillegg ingen ansiennitet eller pensjonspoeng opparbeidet. Invester i ditt liv og din fremtid! ps: dagmammaer har ofte lange dager og liten lønn. De fleste gjør dette for å selv kunne ha eget barn hjemme et ekstra år, og for at sitt eget barn skal ha en lekekamerat eller to. Om du ikke allerede er mamma, så blir det MYE å sette seg inn i, og MYE utstyr du kommer til å trenge. Det vil nok bli et stort tapsprosjekt 1
Gjest EryMax Skrevet 17. august 2012 #12 Skrevet 17. august 2012 Jeg prøvde å søke meg inn i forsvaret men jeg kom ikke inn. Å jeg vet ikke om jeg egentlig orker å kjempe mot NAV systemet heller.
rosahelikopter Skrevet 18. august 2012 #13 Skrevet 18. august 2012 Jeg har lyst å bli dagmamma, men jeg har ingen anelse på hva man trenger. Jeg har en ikke så alt for stor leilighet i sentrum men har plass til barneseng og barnestol. Jeg har plass til barnevogn i boden men jeg vet liksom ikke noe mer utover det. Så kan noen fortelle meg litt om barnesikring og slikt? Hadde dere ville hatt en 19 år gammel dagmamma? Liker dere at dagmamma tar med barnet ut på aktiviteter? Hva bruker dere å betale? Å hvordan gjør dere det med mat og bleier? For å si det slik er det mye å tenkte med tanke på å passe andres barn. Er under utdanning til å bli førskolelærer. Det er ikke bare noe man tenker på å bli over dagen. Skal du ut i by parken feks og du har tre 2 åringer å passe på, hvordan skal du trille alle på ei gang da? Det er sove rutiner, og mat tider. Det beste for at barna skal føle seg trygge er at det er faste rutiner i løpet av dagen. Forskjellige aktiviterer man må ordne i stand for at barna skal bli stimulert nok til å utvikle seg. Det beste er å jobbe hvitt, du får flere goder. Antall %skatt må betales, men du kan i tillegg trekke fra litt fra skatten pr unge pga slitasjer som skjer osv. Det er mye å sette seg inni. I allefall her er normal prisen for slik 3500 til 4000kr. En vanlig barnehage er oppe fra 7 til 1700 fem dager i uken. Tenk deg godt gjennom før du tar det endelige avgjørelsen på dette For å være ærlig hadde ikke jeg sendt min datter til en person som ikke hadde fagelig kunnskap om barn og praksis fra før av og helst pedagogisk utdannelse. Da disse årene tells mye for barns utvikling. Lykke til uansett
Sulosi Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Tråden er ryddet for persondebatt. Mvh Sulosi, mod. 1
Gjest Tekola Skrevet 25. august 2012 #15 Skrevet 25. august 2012 (endret) Jeg synes det er supert at TS spør om råd og slikt før hun setter i gang! Endret 26. august 2012 av Tekola Slettet sitat
Lucid Skrevet 25. august 2012 #16 Skrevet 25. august 2012 (endret) Herregud, mennesker, slutt å hakk nå. Det er veldig ofte en svært god grunn til at unge mennesker går på nav. Ikke alle unge er unnasluntrere i dag, selv om mange er det. Ery; Jeg ville ikke ha hatt en 19åring uten riktig utdannelse, eller erfaring med barn, som dagmamma. Derimot hadde jeg kunnet ha deg som barnevakt en gang i blant, hvis vi hadde tatt oss tid til å bli kjent. Mange bor slik til at de ikke har mulighet til å "sette vekk" ungen til familie hvis man har ærender å løpe, som kanskje ville ha vært for slitsomt for et lite barn. På den måten vil du jo opparbeide deg en del erfaring med barn, noe som både gjør seg godt på en CV hvis du skal jobbe med barn senere, og etter en viss tid så kan du også starte som dagmamma med den erfaringen. Uansett hva du ender opp med så ønsker jeg deg lykke til Endret 25. august 2012 av Lucid 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2012 #17 Skrevet 25. august 2012 Prisen for en dagmamma er vel makspris i barnehagen + kontantstøtte som foreldrene får. Anonym poster: 3be821cc91f61e0d58f3baa2f758b47f
Gjest ThaiChi Skrevet 25. august 2012 #18 Skrevet 25. august 2012 Jeg tror du kanskje kan få utfyllende info fra kommunen ang "hvit" dagmamma? Og du har jo en verdifull erfaring med barn via speideren? (Var det ikke der du hadde mye kontakt med barn?) Egentlig skal du ikke trenge så mye utstyr, men du må ha barnesikring på dører, vinduer og skap. Du må også flytte alle skadelige vaskemidler høyt opp. Det er også viktig at leiligheten er ren. Er det lekeplass like utenfor, eller en lekepark, så er det pluss, siden du da kan oppholde deg der med barna. Er det skog og natur i nærheten, så er også det ett pluss. Da kan ungene få uteaktiviteter som du allerede vet en del om? Kanskje du kan få en skriftlig attest fra speideren? Du kunne kanskje tenke på hvilken alder barna du skal passe må være. Det kan bli utfordrende dersom de er over flere år i aldersforskjell, da noen kanskje må sove og andre kanskje er aktive hele tiden? Lykke til 2
Gjest EryMax Skrevet 25. august 2012 #19 Skrevet 25. august 2012 Jeg tror du kanskje kan få utfyllende info fra kommunen ang "hvit" dagmamma? Og du har jo en verdifull erfaring med barn via speideren? (Var det ikke der du hadde mye kontakt med barn?) Egentlig skal du ikke trenge så mye utstyr, men du må ha barnesikring på dører, vinduer og skap. Du må også flytte alle skadelige vaskemidler høyt opp. Det er også viktig at leiligheten er ren. Er det lekeplass like utenfor, eller en lekepark, så er det pluss, siden du da kan oppholde deg der med barna. Er det skog og natur i nærheten, så er også det ett pluss. Da kan ungene få uteaktiviteter som du allerede vet en del om? Kanskje du kan få en skriftlig attest fra speideren? Du kunne kanskje tenke på hvilken alder barna du skal passe må være. Det kan bli utfordrende dersom de er over flere år i aldersforskjell, da noen kanskje må sove og andre kanskje er aktive hele tiden? Lykke til Det er skog og natur, i den avstanden at du kan gå dit eller ta buss om du er lat. I den skogen jeg tenker på, så er det lett å komme seg med barnevogn og de har gapahuk,bålplass,lekestativ osv. Vanlig lekeplass er jeg ikke så sikker på, da jeg var stor før vi flyttet såpass langt inni byen. Det skal finnes lekeplass i boligfeltene og kirken der jeg er speider i har åpen barnehage. Det er vel oftes de med barn under 2 år som trenger dagmamma, men mange av de som er så små sover jo i barnevogna. Jeg vurderer å skaffe meg ei billig sprinkelseng, som kan brukes på høsten og vinteren når været ofte er helt forferdelig her oppe. Jeg passet fetteren min når han var 2 å han sov som regel dupp i vogna. De bodde midt på landet, så da brukte vi å trille til postkassen og tilbake igjen.
Gjest EryMax Skrevet 25. august 2012 #20 Skrevet 25. august 2012 Jeg har allerede dyne, da en 2 åring helt sikkert kan bruke junior dyne. Den kan vaskes i maskin og jeg har litt sengetøy til den. Vinduene kommer ikke ungene seg ut av, jeg får ikke føttene mine gjennom gitteret på verandadøra, å vinduet på soverommet. Det tiltes oppover og ikke nedover som mange vanlige husmorvinduer. Stekovnen er allerede barneskiring på, noe som jeg av og til glemmer å står å prøver å åpne døren men heller løfter stekovnen. Vaskemaskinen har en egen knapp man må holde inne, så kommer barnesikringen på. Det jeg tenker jeg trenger er komfyrvern for at ungen ikke skal brenne seg på platene, noe som jeg gjorde når jeg var lita å det var veldig vondt. Å sikring på skapet under vasken, da kan jeg putte farlige ting inni der og ungene får ikke mulighet til å spise søpppel. Det andre skapet er ikke så farlig, da det for det meste er plastboller og springformer inni der. Burde nok ha barnesikring på bestikkskuffen, da unger er veldig flinke til å klatre på skuffeknotter og jeg oftes har skarpe kniver i den. Å så skal jeg kjøpe noen melamin tallerkener eller høre med mamma om vi fortsatt har de jeg hadde med pocahontas og løvenes konge. De funker bra til unger som kaster ting i gulvet og de går fint an å vaske i oppvaskmaskinen. Trenger egentlig bare barnesikring på gangdøra, da du må igjennom den for å komme til toalettet og ut. Ytterdøra vil være låst hele tiden, da sånne små utbryter konger ofte prøver å gå ut alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå