AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 Prøver å gå ned i vekt, skal vel ned 8-10 kg, og prøver derfor å ligge på ca 1200 kcal daglig. Er dette alt for lite? Prøver å spise så mye grønnsaker og bra mat, og lite søplemat. Anonym poster: 39e4130501cde456f70ef80a21f7de24
Ada123 Skrevet 17. august 2012 #2 Skrevet 17. august 2012 Gå inn på facebook/fitnessbloggen og skriv inn målene dine på deres "kalorikalkulator" eller hva den heter.. da får du jo en viss peiling på hvor mye du minst må spise om dagen
Gjest *Maja* Skrevet 18. august 2012 #3 Skrevet 18. august 2012 Hvor gammel er du, hvor høy er du og hva veier du?
Ultima Skrevet 18. august 2012 #4 Skrevet 18. august 2012 Får å kunne gi deg svar på det så trenger man litt mer info: alder, vekt, høyde og kjønn. Gjerne også en utredning av aktivitet pr 24 timer. MEN, man kommer langt bare med alder, vekt og kjønn.
Junine Skrevet 18. august 2012 #5 Skrevet 18. august 2012 (endret) 1300 kcal bør du prøve å få i deg:) det er det som er anbefalt for rask vektreduksjon. Spiser du mindre, er det fare for å gå i 'sparemodus' Endret 18. august 2012 av Milfen
Cherie Skrevet 18. august 2012 #6 Skrevet 18. august 2012 Jeg lå på 1200 i hele juli og meste av august. Holder på å trappe opp nå. Jeg gikk fjellturer på 7-9 timer med dette innabords og det gikk helt fint og jeg gikk ned en hel del. Kunne jeg gått ned mer dersom jeg hadde ligget høyere i kcal? God only knows. Jeg har fått masse kjeft for å ha ligget så lavt i kcal, primært her inne. Jeg er blitt beskyldt for å spiseforstyrrelse og det ene med det andre, men for meg har det fungert, selv når jeg trente to ganger daglig. Jeg holder på å trappe opp igjen nå sakte, men sikert fordi jeg er 1kg unna målet mitt og skal snart tilbake til en mer normal hverdag hva mat angår... Det skal være kontrolerte mengder da også og det skal være sunt, men jeg må spise mer enn jeg gjør nå om jeg ikke skal fortsette å gå ned. Gleder meg til å finne en balanse og til å slutte med å telle kalorier
Ultima Skrevet 19. august 2012 #7 Skrevet 19. august 2012 1300 kcal bør du prøve å få i deg:) det er det som er anbefalt for rask vektreduksjon. Spiser du mindre, er det fare for å gå i 'sparemodus' For hvem? Hvorfor? 1
Ultima Skrevet 19. august 2012 #8 Skrevet 19. august 2012 Jeg lå på 1200 i hele juli og meste av august. Holder på å trappe opp nå. Jeg gikk fjellturer på 7-9 timer med dette innabords og det gikk helt fint og jeg gikk ned en hel del. Kunne jeg gått ned mer dersom jeg hadde ligget høyere i kcal? God only knows. Jeg har fått masse kjeft for å ha ligget så lavt i kcal, primært her inne. Jeg er blitt beskyldt for å spiseforstyrrelse og det ene med det andre, men for meg har det fungert, selv når jeg trente to ganger daglig. Jeg holder på å trappe opp igjen nå sakte, men sikert fordi jeg er 1kg unna målet mitt og skal snart tilbake til en mer normal hverdag hva mat angår... Det skal være kontrolerte mengder da også og det skal være sunt, men jeg må spise mer enn jeg gjør nå om jeg ikke skal fortsette å gå ned. Gleder meg til å finne en balanse og til å slutte med å telle kalorier Nei, ned i vekt går du når du forbrenner mer en du inntar. Så jo mindre du spise jo mer går du ned i vekt, det er ingen magisk grense her og hadde det vært det så ville den vært individuell uansett. Det som gjerne skjer om du har feil næringsforhold på karoliinntaket, eventuelt om du spiser for lite kalorier er at kroppen setter på bremsene hva fettfrobrenning gjelder, og kvitter seg med muskelmasse i første omgang, hvilket er lite ideelt av åpenbare grunner. Tynnfeit er det noe som heter, og er litt typisk for de med spiseforstyrrelser.
Junine Skrevet 19. august 2012 #9 Skrevet 19. august 2012 Såklart vil du gå ned mer, ved mindre kcal inntak. Men det er aldri anbefalt å spise mindre enn 1300 daglig, uansett hvem du er. Det er viktig å gå ned på en sunn og fornuftig måte. Spiser du for lite, kan du miste mye muskelmasse og vann, istedenfor bare fett. Og når du da går tilbake til et 'normalt' inntak senere, kan du lett rase opp i vekt.
Ultima Skrevet 20. august 2012 #10 Skrevet 20. august 2012 Nettopp, og de samme reglene gjelder alle. Skulle kaloribehovet ditt være 1800kcal om dagen, så er du nødt til å ha 600kcal underskudd hver dag for å gå ned en halv kg i uka ca. Det er på ingen måte ekstremt, og en helt realistisk kasus. Hvem er det som kommer med disse anbefalingene? I en veknedgangsfase gjelder andre regler en for vedlikehold.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 20. august 2012 #11 Skrevet 20. august 2012 Det spørs jo litt, som folk sier over her. Hvis du har en aktiv jobb og en aktiv hverdag hvor du står, går, løper og beveger deg mye, kan du fort bli både svimmel, slapp og dårlig av 1200 kcal. Men hvis du er som mesteparten av oss, som jobber sittende, og bruker kvelden forran tven, kan 1200 kcal være helt i orden. Jeg har selv ligget på 1200, og synes det er en fin måte å øve seg i å spise sunt på. For på 1200 har du rett og slett ikke plass til en sjokolade eller en bolle, fordi du bruker så mange kcal at du ikke blir mett på øvrige måltider. Men husk at du kan gå ned i vekt med enda høyere kaloriinntak, for eksempel om du har et energibehov på 1800, kan du fint ligge på 1400 hver dag. Du er fortsatt i underskudd, men du får litt større slingringsmonn, og kan spise litt mer. Og husk at hvis du trener, skal du alltid spise mer enn 1200 kcal i løpet av dagen! Hvis jeg trener 300 kcal, spiser jeg 300 kcal ekstra den dagen!
WBNina Skrevet 20. august 2012 #12 Skrevet 20. august 2012 Som så mange andre her påpeker, er kaloribehovet ditt avhengig av alder, kjønn, høyde, vekt og aktivitetsnivå. Jo mer overvektig du er, jo større kaloriunderskudd takler kroppen å ligge i, og selvsagt omvent. Side du 'bare' skal ned 8-10 kg, ville jeg ikke hatt et større kaloriunderskudd enn rundt 500 kcal pr dag. Det vil gi en teoretisk vektnedgang på 0,5 kg i uken, noe som blir ansett som et sunt tempo. Du vil selvsagt også gå ned i vekt med et større underskudd, men for lite energi over lang tid vil kunne gå på bekostning av helsten, og det vil også gjøre det vanskeligere å vedlikeholde vekttapet når du når målet ditt. For å finne ut hvor mye du må redusere kaloriinntaket, må du først finne ut hva basalstoffskiftet ditt er (BMR), altså hvor mye kroppen forbrenner i inaktiv tilstand/hva kroppen trenger for å gjennomføre daglige lifsfunksjoner. Deretter legger du til aktivitetsnivå, og trekker fra 500 kcal. Dette kan du regne ut her: http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp. Vær oppmerksom på at dette er basert på formler basert på et gjennomsnitt. De faktiske verdiene kan variere fra person til person i forhold til muskelmasse, stoffskifte og andre genetiske faktorer. Eksempel: Jeg er 161 cm høy (lav...) og veide i vinter 60 kg. Mitt daglige kaloribehov var da 1288 kcal. Det ganget jeg med 1,4 (som tilsvarer mitt aktivitetsnivå) som gav 1803 kcal. Jeg trakk fra 500 kcal, og måtte da spise omtrent 1300 kcal for å kunne gå ned 0,5 kg i uken. Vanligvis går BMRen ned når kroppsvekten går ned, men fordi jeg har trent mye styrke siden januar, har BMRen min økt selv om jeg har gått ned 7 kg. Et lite tips der altså ;-). Når alt dette er sagt, vil jeg påpeke at baderomsvekten kanskje ikke er den beste indikatoren på å måle fremgang. Jeg synes det er bedre å forholde meg til centimetermål og kroppssammensetning (fettfrimasse og muskelmasse vs. fettmasse). PS: Synes det er viktig å få med at jeg ikke uttaler meg som fagperson, men som en som har lang erfaring med, og interesse for hva trening og kosthold har å si for helsen. Jeg har i flere år fått hjelp med kostholdet mitt av ernæringsfysiolog pga. migrene. Tenkte det var greit for deg å vite slik at du selv kan vurdere om du vil ta i mot mine råd eller ikke Lykke til! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå