Gå til innhold

PCO/Insulinresistens og fertilitet..?

Gjest Madden

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen andre i forumet som lider av PCO har fått sjekket sin tilstand mht. insulinresistens!?

Leste nemlig nylig på British Medical Journal at kvinner som lider av PCO ofte lider av insulinresistens (og type II diabetes..kostholdsregulert) og at behandling med f-eks Metformin/Glucophage hadde god effekt med hensyn til både vektkontroll og fertilitet!

Har så lyst å gå til legen og få sjekket..men tør liksom ikke helt! aner ikke helt hvordan jeg skal legge det frem! :(

Noen erfaringer????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Vel, jeg tror insulinresistens er en del av symptombildet ved PCO. Søsteren min har det, og hun fikk, i en alder av 24, høre at hun aldri har hatt eggløsning. Hun lider også av insulinresistanse, og er kraftig overvektig. Men hun ble med i et prosjekt ved et av universitetssykehusene, og fikk gjennomført vellykket prøverørsbefruktning.

Hvis du har artikkelen du henviser til, burde du ta den med og vise til legen din. Samtidig burde du be om å bli utredet hos en hormonspesialist (heter den endokrinolog?) s du kan bli ordentlig utredet. En allmennpraktiserende lege har nok dessverre ikke nok innsikt på dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Klarte søsteren din å minske vekten under behandlingen?

Problemet med vikarlegene vi har her er at de er så utrolig vanskelige å få til å henvise videre! Blir ikke tatt så seriøst for å si det slik!

Skal bestille meg time, men tror nok ikke at jeg blir henvist uten at det foreligger gode grunner til å undersøke videre.. :roll: De brukte et halvt år på å få sendt henvisning til utredning for for barnløshet..enda de vet om at jeg lider av PCO og at vi har prøvd i 2 år nå! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Søsteren min har nok til tider prøvd å følge kostholdsrådene hun fikk på sykehuset, men generelt er det der i huset potetgull, cola, sjokolade og fete sauser. :o

Til tross for at en diett ala den foreslått av Dr. Lindberg, med karbohydrater med LAV glykemisk indeks burde være ideell for henne.

Ellers burde du kanskje kontakte en privatpraktiserende lege, kanskje h*n kan hjelpe deg videre på veien? Slike ting er viktig å ta på alvor.

Hvor gammel er du? Har du blitt utredet på sykehus for PCO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26 år, og ja jeg har blitt utredet for PCO. Legen på sykehuset sa den gangen at når vi planla barn så skulle jeg komme tilbake dit så fort som mulig så kunne de hjelpe oss igang, da jeg ikke har eggløsning.

Er ikke kraftig overvektig, lever sunt og trimmer. Men har noen kilo for mye og har vansker med å kvitte meg med dem!

Har så lyst å få utredet det med insulinresistens og diabetes, tenk om behandling av en slik tilstand kunne medført at jeg slapp hele karusellen med hormonbehandling og kanskje prøverør!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...