Gjest bekymret Skrevet 17. februar 2004 #1 Skrevet 17. februar 2004 Jeg lurte på om noen her inne har lest om muligheten for nakkefoldsscanning som de tilbyr i København. Det sto en artikkel i avisen for en tid tilbake at Danmark tilbyr dette mens legene i Norge ikke gjør det (debatt)! Jeg kunne tenke meg å gjøre dette men lurer da på om jeg må reise til København og hvor starter jeg, er det noen andre som har gjort dette? Er det i det hele tatt mulig å få det til her hjemme (Oslo) eller finnes ikke apparatene? Hilsen en som er litt bekymret....
Gjest solstråle04(ulogget) Skrevet 18. februar 2004 #2 Skrevet 18. februar 2004 Her hjemme må du være over 38 år, eller ha komplikasjoner, evt. tidligere tilfeller av Downs Syndrome i familien for å få tatt fostervannsprøve (løper en risiko for .5% abort) MEN i Danmark kan du ringe og bestille time for UL hvor de tar nakkefoldsscanning og dette er helt ufarlig. Du må reise ned i uke 11- uke 13 +.... Dette er iallefall dette jeg har funnet ut!! Håper det kan hjelpe! Jeg har ikke vært men det har kanskje noen andre her inne???
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #3 Skrevet 18. februar 2004 Jeg tok denne formen for undersøkelse På Majorstua i 2000. Forstår det slik at dette tilbudet ikke lengre er tillatt gitt i Norge. Søk på nettet etter private klinikker i København eller forsøk www.barnimagen.com sine debattsider vedr. ultralyd i utlandet. der er det flere med erfaringer.
Gjest Rioja-ikke innlogget Skrevet 18. februar 2004 #4 Skrevet 18. februar 2004 Jeg fikk UL i uke 12 etter en kollisjon. Jeg spurte i den forbindelse om dette med Downs syndrom og nakkefold, da det hadde vært skrevet mye om dette i media i det siste. Legen svarte at han dessverre ikke hadde mulighet til å se etter dette! Men da undersøkelsen var ferdig og alt viste seg og være ok, blunket legen og sa at nakken på babyen så helt fin ut, og at vi ikke hadde noe å frykte... Det går jo an å lure seg til en UL ved å si at du f.eks, har hatt en blødning elller lignenede? Og så spørre når du er er på undersøkelsen... Tåpelig at det skal være så vanskelig, jeg blir så provosert!!! :evil: Lykke til!
la Flaca Skrevet 18. februar 2004 #5 Skrevet 18. februar 2004 Jeg skal på UL i morgen med henblikk på Downs. På en privat klinikk. (må betale 650.-) Jeg sa rett ut hva jeg var ute etter, og det var greit. De sjekker neseben og nakkefold, og dersom alt ser bra ut sier de det! Dersom de finner noe galt kan de ikke si det til oss, men heller ikke "lyve" - som hun sa. Om de fant noe som ikke stemte ville jeg bli henvist til videre undersøkelser! Det er helt klart et dilemma for legen, men jeg føler meg trygg på at jeg får greie på det dersom noe er galt. Om jeg spør: "er alt i orden?" og det IKKE er det vil ikke en lege påstå at alt er i orden, rett og slett!
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #6 Skrevet 18. februar 2004 det er ganske utrolig hvordan de kan være så "stae og bestemte" i dette landet.... hvorfor skal ikke de som ønsker å få vite og finne ut barnet har DS få gjøre dette uten enn masse regler og fordommer!!!!! Men i stedet måtte sette seg på flyet til f.eks. Danmark!! La hver enkelt få bestemme selv!! Åhhh.... jeg blir også så irritert!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men som La flaca skrev, ta en privat UL og spør rett ut, da kan jo ikke legen lyve akkurat heller...
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #7 Skrevet 18. februar 2004 Kanskje provoserende spørsmål, men - hvorfor vil dere dette? Uansett hva dere gjør, får dere jo aldri noen garanti for et sunt og friskt barn. Okei, så kanskje de utelukker Downs - men knøttet kan jo fortsatt ha f.eks. hjerneskade. Hvorfor sånt fokus på nakkefold?
Gjest Rioja-ikke lpgget inn Skrevet 19. februar 2004 #8 Skrevet 19. februar 2004 Kanskje provoserende spørsmål, men - hvorfor vil dere dette? Uansett hva dere gjør, får dere jo aldri noen garanti for et sunt og friskt barn. Okei, så kanskje de utelukker Downs - men knøttet kan jo fortsatt ha f.eks. hjerneskade. Hvorfor sånt fokus på nakkefold? Det kan jo være greit å være forberedt, når en faktisk har muligheten til det! Så det ikke kommer som et sjokk ved fødselen. Det er sikkert noen som velger å avbryte svangerskapet pga. dette, og da er det deres eget valg mener jeg. Og da er det ikke helt rettferdig at dette tilbys i andre land, men ikke her? At man aldri har noen garanti for om barnet er friskt eller ikke er vel alle klar over, men en har uansett et valg om visshet i dette tilfellet...
Gjest Sorella (ikke pålogget) Skrevet 19. februar 2004 #9 Skrevet 19. februar 2004 Jeg må si meg veldig enig med både "gjest" og Rioja her! Man må få velge selv, og som Rioja også sier så er det faktisk noen som ville velge å avbryte svangerskapet dersom de fant bevis på Downs Syndrome. Det må da være opp til enhver enkelt å få lov til å bestemme selv! Dumt å skulle måtte sette seg på flyet til Danmark eller England og betale en masse ekstra penger bare fordi Norge ikke vil gi dette tilbudet.... Jeg vet at de dessuten sjekker for hjerneskader og evt. andre misdannelser på klinikker der. Jeg er iallefall "for"! (som om det hjelper....)
blåveis Skrevet 19. februar 2004 #10 Skrevet 19. februar 2004 jeg vet at man aldri har noen garanti, men jeg ville da likevel velge å få vite mest mulig.. det at man aldri kan vite alt, er vel ikke et argument for å ikke finne ut det man kan få vite? jeg trenger ikke å "beskyttes" mot kunnskap, mange takk! :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 #11 Skrevet 19. februar 2004 Vil ikke beskytte noen, jeg - folk får passe på seg selv Men det kan da ikke være hva som er lov/forbudt/vanlig/akseptert i andre land som skal avgjøre hvordan vi velger å gjøre det her i Norge? Ord som 'urettferdig' får meg til å hoppe litt i stolen. Hvorfor i all verden er det 'urettferdig' at noen har det sånn i andre land, mens vi har det slik her i landet? I USA er det standard å omskjære guttebabyer (overtro ang. hygiene). Er det 'urettferdig' at vi ikke har det sånn her? Noen land har mammografiscreening, andre ikke - det handler om hvor stor effekt man antar at det har, sett i forhold til ressursene man bruker. Alt dette er VALG som politikere tar. Og det er VI som velger politikerne, ut fra hvordan de sier de vil bruke ressursene. Og når det gjelder urettferdig - hvis det finnes rettferdighet etter døden, tror jeg vi i Vesten ligger syltynt an, sånn som vi bruker alle ressurser og holder alt for oss selv (inkludert vitenskapelige nyvinninger og medisiner mot AIDS). For kvinner i andre deler av verden gjelder spenningen i om hun kommer til å overleve fødselen - ikke i om hun får en Down-baby eller ikke. Dere faller vel over meg nå, men jeg blir skikkelig provosert av dette her, kjenner jeg.
Rioja Skrevet 19. februar 2004 #12 Skrevet 19. februar 2004 Takk og lov for at jeg bor i et land hvor jeg har et valg! En velger da om barnet sitt skal omskjæres eller ikke, dette er da mulig i Norge også? Du slipper å reise til USA for å få dette gjort? Mammografiscreening er jo også et valg en tar. En har full rett til å leve i uvitenhet! Vedr. kvinner i andre deler av verden, her synes jeg det blir for dumt å sammenligne! Jeg bor i Norge jeg... Rioja
Mistyen Skrevet 19. februar 2004 #13 Skrevet 19. februar 2004 For kvinner i andre deler av verden gjelder spenningen i om hun kommer til å overleve fødselen - ikke i om hun får en Down-baby eller ikke. Vi som har så mange muligheter , er kanskje ikke flinke nok til å sette ting i perspektiv heller? Personlig ville jeg aldri valgt bort barnet selv om det skulle være født med Downs feks, derfor ser jeg ikke helt poenegte med å vite det før fødselen. Er ikke noe for sånn "utskillelse" av mennesker jeg. Men det er jo mitt personlige syn på saken, og så kan andre ha egne meninger som jeg selvfølgelig respekterer
la Flaca Skrevet 19. februar 2004 #14 Skrevet 19. februar 2004 Noen land har mammografiscreening' date=' andre ikke - det handler om hvor stor effekt man antar at det har, sett i forhold til ressursene man bruker.[/quote'] Det har ingenting med tanker om hensiktsmessighet eller bruk av ressurser å gjøre når man forbyr leger ved private klinikker (der kundene betaler fra egen lommebok) å utføre slike undersøkelser! Det er fordi man hevder at et samfunn som bevisst velger bort barn med avvik ikke er ønsket her i Norge! Dette er et overgrep mot norske foreldre som angivelig lever i et demokrati etter min mening. Det er også et paradoks at det er så veldig lite tilrettelagt for barn som krever mer omsorg her i landet. Man pålegger foreldrene å føde barn med kromosomfeil, men har ikke et hjelpeapparat å tilby i etterkant. Da kan vi begynne å snakke om ressurser: Vi har nemlig ikke ressurser til å hjelpe alle disse barna.! Jeg tror ikke denne loven kommer til å eksistere særlig lenge...
VesleBråka Skrevet 19. februar 2004 #15 Skrevet 19. februar 2004 Hvis denne loven skal bort, er det norske kvinner som må fortelle politikerne at dette finner de seg ikke i. Dette er et Krf-påfunn. Norske kvinner fikk igjennom abort også, og kan få igjennom valgfrihet omkring dette. På tide å aksjonere? 8.mars er ikke langt unna..
Gjest Sorella (ikke pålogget) Skrevet 19. februar 2004 #16 Skrevet 19. februar 2004 :enig_animasjon: Jeg kunne ikke vært mer enig! Du har veldig mange gode poenger La Flaca! Ta en titt på dette de av dere som ikke har lest det og er int.: http://www.dagbladet.no/kultur/2004/02/19/391300.html (For å være litt kynisk så er det jo ikke rart at Dagfinn Høybråten med sine sterke meninger er en mann.... )
la Flaca Skrevet 20. februar 2004 #17 Skrevet 20. februar 2004 Vil gjerne fortelle at UL-undersøkelsen på privatklinikk forløp uten problemer i går (alt vel), og både nakkefold og neseben ble målt og funnet normale. Vedkommende som undersøkte meg arbeider med UL ved sykehuset på dagtid, og fortalte at de ikke kunne gjennomføre 12ukers-undersøkelsen der, men at man ikke har den samme kontrollen ved private klinikker. Der håndheves ikke loven i praksis! Så til alle dere som vurderer å reise utenlands - det er faktisk ikke nødvendig! :-)
Gjest Sorella (ikke pålogget) Skrevet 20. februar 2004 #18 Skrevet 20. februar 2004 Kunne du fortelle oss hvor du går La Flaca? Jeg spurte nemlig gynekologen på Volvat og han var ikke noe særlig fornøyd med å gjennomføre det fordi han sa dte var vanskelig å måle.... Gikk du når du var 12 uker på vei? Til jordmor eller gynekolog?
la Flaca Skrevet 20. februar 2004 #19 Skrevet 20. februar 2004 Kunne du fortelle oss hvor du går La Flaca? Jeg spurte nemlig gynekologen på Volvat og han var ikke noe særlig fornøyd med å gjennomføre det fordi han sa dte var vanskelig å måle.... Gikk du når du var 12 uker på vei? Til jordmor eller gynekolog? Jeg går til Fertilitetsklinikken "Medicus" i Trondheim. Da jeg bestilte timen ble jeg satt opp den datoen de trodde det var lettest å måle nakkefolden - 12+4 i går! Det var en gynekolog som gjorde undersøkelsen, og kunne måle med stor nøyaktighet uten problemer. På sykehuset har de litt dårligere utstyr, men også der kan de gjøre slike undersøkelser - så kanskje lå det noe annet bak motviljen til gynekologen på Volvat?
Gjest Sorella (ikke pålogget) Skrevet 20. februar 2004 #20 Skrevet 20. februar 2004 Takk for svar La Flaca! Hvis jeg ikke finner noe sted her i Oslo kan jeg evt. ta turen til Trondheim. Men det må jo finnes her i byen også... Noen som vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå