AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 Hører alle si at hjemmelaget karbonade eller hamburger er best. Hvorfor? Vet ikke om det er så mye forskjellige, men de jeg har smakt hjemme og hos slektninger synes jeg ikke er like god som de man kjøper, formen er heller ikke noe særlig, de er små, bulkete. Smaken er jo grei egentlig. Anonym poster: 6e106282cc4c00db1b9fea3be3fe57a0 2
Gjest Violetta Skrevet 17. august 2012 #2 Skrevet 17. august 2012 Helt enig. Ferdige burgere er best. 4
Nektarin Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 Dere er kanskje av typene som synes at en burger på restaurant (ikke gatekjøkken!) også smaker feil? En burger er jo så mye bedre om det er løk, sylteagurk og worchestershiresaus og masse krydder i den. Bare kjøtt med grillkrydder er kjedelig. 4
Gjest EryMax Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Når jeg lager burger, så tar jeg å ruller kjøttet til en ball å legger det på ei langpanne med bakepapir. Så kommer det et nytt lag med bakepapir oppå kjøttet, før du tar en annen langpanne å presser kjøttet flatt.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #5 Skrevet 17. august 2012 Når jeg lager burger, så tar jeg å ruller kjøttet til en ball å legger det på ei langpanne med bakepapir. Så kommer det et nytt lag med bakepapir oppå kjøttet, før du tar en annen langpanne å presser kjøttet flatt. Haha, hva hadde det med saken å gjøre?..rar Anonym poster: e915215ad16ce7872001f9a18e3054da 7
Athene Skrevet 17. august 2012 #6 Skrevet 17. august 2012 Hjemmelagde er mye bedre. Du kan selv regulere type kjøtt og mengden fett (jeg kverner kjøttdeigen selv), og selv om man bruker ferdig karbonadedeig blir det mye bedre. Man tilsetter løk, hvitløk, chili, urter, krydder, pickles, sauser...... alt etter hva man føler for. Binder det sammen med egg, melk og litt mel, og kjører det i kjøkkenmaskinen. Bearbeider man for hand får man ofte en deig som faller litt fra hverandre, og en merkelig konsistens (har smakt dette hos venner innimellom). Deretter ruller man de til en ball, og presser de flate med handflaten. Da får de perfekt rund form. Kjøpeburgere kommer aldir inn i dette huset. De er full av fett og salt, og som regel konserveringsmidler og tilsetningsstoffer. 10
Brunhilde Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 Jeg liker hjemmelaget burger veldig mye bedre enn de flate greiene man finner i frysedisken. Når jeg lager selv kan jeg krydre som jeg vil, jeg slipper at det blir for salt, og jeg vet akkurat hva som er tilsatt karbonadedeigen. Jeg baker forresten hamburgerbrød også selv, blir mye bedre enn de kjøpte. 5
Gjest Badebuksa Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 (endret) Fordi det er grovere, det synes jeg. Er ikke like mye fett i det heller. (Det smaker i allefall ikke like fett hvis man bruker kjøttdeig!) Liker den grove teksturen i maten. Og at man kan ha på det man vil. For all del, liker burgere fra McDonalds og Burgerking osv, men synes hjemmelaget er best. Endret 17. august 2012 av Badebuksa
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Få oppskrift på disse fantastiske burgerne deres plis! Anonym poster: e592c8a7ee85502c7a87afcc022f1add
Gjest Badebuksa Skrevet 17. august 2012 #10 Skrevet 17. august 2012 Kjøttdeig, salt og pepper! Og ha på tilbehøret du selv vil (f. eks en/flere av disse: Salat, hamburgerdressing, sylteagurk, løk, ketchup, tomater, ost, bacon, sennep osv) Bare fantasien setter grenser!
Guadaloupe Skrevet 17. august 2012 #11 Skrevet 17. august 2012 Hjemmelaget er klart best, da kan du kontrollere hva som blandes i kjøttet. Det du kjøper er sikkert fullt av konserveringsmidler, e-stoffer og salt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #12 Skrevet 17. august 2012 Hjemmelagde er mye bedre. Du kan selv regulere type kjøtt og mengden fett (jeg kverner kjøttdeigen selv), og selv om man bruker ferdig karbonadedeig blir det mye bedre. Man tilsetter løk, hvitløk, chili, urter, krydder, pickles, sauser...... alt etter hva man føler for. Binder det sammen med egg, melk og litt mel, og kjører det i kjøkkenmaskinen. Bearbeider man for hand får man ofte en deig som faller litt fra hverandre, og en merkelig konsistens (har smakt dette hos venner innimellom). Deretter ruller man de til en ball, og presser de flate med handflaten. Da får de perfekt rund form. Kjøpeburgere kommer aldir inn i dette huset. De er full av fett og salt, og som regel konserveringsmidler og tilsetningsstoffer. ...og ikke minst harde ekle bruskklomper.. <br /><br /> Anonym poster: 0889132ba77569ce055cba70d7bc3b53 1
Anglofil Skrevet 17. august 2012 #13 Skrevet 17. august 2012 (endret) Jeg synes i grunn begge deler er like godt, på hver sin måte. Statoil-burgeren der hvor foreldrene mine bor er rett og slett fantastisk god. Den er like god som pappas gode og hjemmelagede burgere, men de smaker forsåvidt forskjellig, mest pga krydderet osv. Uansett, hjemmelagede brugere er ikke nødvendigvis best nei, men jo, jeg synes det er godt. Jeg tenker hvert til sitt bruk. Skal jeg være litt sunnere velger jeg hjemmelagede burgere, men skal jeg fråtse og skeie ut litt så velger gjerne en Statoil-burger. Er ikke så glad i slike man kjøper i butikken egentlig da, det skal sies. Mvh Yvonne Endret 17. august 2012 av Yvonne
Gjest Uanonymbruker Skrevet 17. august 2012 #14 Skrevet 17. august 2012 heller hjemmelaget enn de man kjøper i frysedisken eller cafè, men heller gatekjøkken enn hjemmelaget. 2
Gjest EryMax Skrevet 17. august 2012 #15 Skrevet 17. august 2012 Haha, hva hadde det med saken å gjøre?..rar Anonym poster: e915215ad16ce7872001f9a18e3054da For å få dem til å bli større og bedre formet enn de som ser ut som hockeypucker 3
Gjest Skogmann Skrevet 17. august 2012 #16 Skrevet 17. august 2012 (endret) Enig med Athene..Once you go natural, you never go back..Kjøpeburgerne smaker råttent kjøtt. Det du må gjøre er å bruke kjøttdeig (ikke den hysteriske karbonadedeigen). Så må du blande inn MASSE pepper (ei hel kvern, slapp av, det blir aldri så veldig sterkt), litt chili, masse løk, kanskje ingefær, koriander om du liker det, fersk basilikum. Så tar du oppi 2 egg til 400gram kjøttdeig, strør oppi litt sånn der strø-greier, ruller passe baller som du slår flate med håndflaten eller noe. Så kommer det viktigste..SMØR. De skal steke i MASSE SMØR. Ikke margarin, ikke olje, men SMØR. SMØR SMØR SMØR, på HØY varme. Om de steker på lav varme så blir de kokt, og all smaken renner ut. Så steiker du noen remser med bacon, kliner oppå litt ost på burgerne, mekker sammen en aioli (kesam og majonese og hvitløk), legger colaen i frysern og fyrer opp noen stekte potetbåter. Selv gourmetresturantburgere kan ikke måle seg med disse. Endret 17. august 2012 av Skogmann 8
Gjest alille Skrevet 17. august 2012 #17 Skrevet 17. august 2012 Hjemmelaget burger har rett og slett mye SMAK i seg. Mmmmm...!!! Anbefaler Kjetils Bøse Burgerlab for de som ennå ikke har oppdaget det fantastiske med hjemmelagede burgere. Jeg ble helt frelst. 1
Athene Skrevet 18. august 2012 #18 Skrevet 18. august 2012 Min grunnoppskrift, i og med at noen spurte og jeg er glad i å dele: Karbonade- eller kjøttdeig, (svin, storfe eller kylling). Finhakket gulløk, finhakket hvitløk, litt finhakket chili (eller chilifrø), litt hakket basilikum eller oregano (tørr eller fersk), salt og pepper. (Så kan man eventuelt tilsette pickles, litt bacon, parmasan og mye annet godt som andre har nevnt over). Røres sammen i kjøkkenmaskinen. Tilsett ett egg, en skvett melk og litt mel. Rulles sammen til passende størrelse (her i huset har vi slider-dilla for tiden), og presses flate. Stekes på høy temperatur på hver side, før de legges inn i ovnen til de er gjennomstekte. Burgerbrød - her sverger jeg til Trines oppskrift. Man må heve og heve og heve, så blir de veldig luftige. Jeg pleier å lage opp en del innimellom slik at jeg alltid har burgerbrød i fryseren. Chips - Melne poteter kokes til de er halvferdige. Deretter skjeres de i båter, vendes i en god olje, litt urter eller chili, salt og pepper. Stekes på varmluft til de er lysebrune og sprø. Man kan gjøre det samme med søtpoteter. Innimellom bruker jeg også frityrsteker til å lage chips. Aioli - to eggeplommer, to dl solsikkeolje, ett fedd hvitløk, litt sitron, dijonsennep, salt, pepper kjøres i stavmikseren. Tilbehør er akkurat det man føler for av salat og grønt. Innimellom lager jeg bakte løk (olje+sukker+krydder i aliminiumsfolie i ovnen), løkringer, confittomater eller annet snacks til å ha på. Elsker hjemmelagde burgere med en bedre øl til. 2
Gjest chariot Skrevet 19. august 2012 #19 Skrevet 19. august 2012 Enig med Athene..Once you go natural, you never go back..Kjøpeburgerne smaker råttent kjøtt. Det du må gjøre er å bruke kjøttdeig (ikke den hysteriske karbonadedeigen). Så må du blande inn MASSE pepper (ei hel kvern, slapp av, det blir aldri så veldig sterkt), litt chili, masse løk, kanskje ingefær, koriander om du liker det, fersk basilikum. Så tar du oppi 2 egg til 400gram kjøttdeig, strør oppi litt sånn der strø-greier, ruller passe baller som du slår flate med håndflaten eller noe. Så kommer det viktigste..SMØR. De skal steke i MASSE SMØR. Ikke margarin, ikke olje, men SMØR. SMØR SMØR SMØR, på HØY varme. Om de steker på lav varme så blir de kokt, og all smaken renner ut. Så steiker du noen remser med bacon, kliner oppå litt ost på burgerne, mekker sammen en aioli (kesam og majonese og hvitløk), legger colaen i frysern og fyrer opp noen stekte potetbåter. Selv gourmetresturantburgere kan ikke måle seg med disse. Må prøves Yum yum
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #20 Skrevet 24. august 2012 Synes litt synd i de som ikke har smakt min burger. Men, fortvil ikke, her kommer et lite hint om hva som skal være i, prøv dere frem. Kjøttdeig (masse) hvitløk salt grovkvernet pepper cayennepepper chilipulver hvitløkspulver fersk chili paprikapulver muskat dijonsennep chilisaus worchestershire egg dressing: seterrømme chilisaus dill salt pepper sitronsaft Dette ER verdens beste burger. Ergo kan jeg ikke legge ut nøyaktig oppskrift, den må bevares hemmelig. Anonym poster: e4d267f8e436e23ffcc9692732051efd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå