Gå til innhold

Slutte å røyke, men fortsatt festrøyk. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sluttet å røyke, fordi det ikke var godt lenger.

Det var ikke lenger noe kos rundt det, det var ikke noe fint og rituelt slik det i begynnelsen var. Før kunne jeg sette verden på vent, fyre opp en sigarett og bare kose meg i de fem minuttene. Jeg koste meg på samme måte som jeg koser meg med god sjokolade og god mat.

Da den følelsen ga seg, ble det mer noe som bare måtte gjøres. Det ble et pes og det var ikke noe kos. Kroppen krevde giftstoffene, men det var ikke godt når kroppen fikk det. Litt sånn som å være kempesulten og spise havregrøt. Du blir mett, men det er ikke noe nytelse.

Dessuten ble jeg lei av nikotinsuget som meldte seg i tide og utide.

Så jeg sluttet å røyke, noe som ikke egentlig var så veldig vanskelig, siden jeg ikke koste meg med røyken i utgangspunktet.

Det som derimot kan bli vanskelig, er festrøykingen og ferierøykingen.

For det er jo sigaretter jeg faktisk koser meg med. Jeg er egentlig ikke villig til å gi dem opp, heller.

Er det egentlig så ille, å røyke på ferie og på fest? Å kjøpe en ti-pakkning før man skal på fest og kaste de genværende sigarettene dagen derpå? Eller å røyke en tyvepakkning på ferie.

Er det noen som har erfaring med dette?

Anonym poster: b9c8acce26be31a8b2836f642923fc71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke kjøpt 10-pakninger lenger.

Om du vil klare kun festrøyking er umulig å svare på. Personlig hadde jeg ikke klart det, for meg er det alt eller ingenting.

Skrevet

Jeg sprakk gjentatte ganger pga festrøyking og ferierøyking, hadde mange sluttforsøk. Det som funket for meg var å kutte helt. Første gangene kjente jeg skikkelig sug etter røyk når jeg var på fest, særlig når det var alkohol inn i bildet. Kunne og bli røyksugen hvis mannen og meg delte ei flaske vin.

Nå er det 3 år siden jeg sluttet tvert, og har ikke lengre lyst på røyk. Kan t.o.m sitte ute og holde venninner med selskap mens de røyker.

Så mitt råd er å ikke røyke i det hele tatt, hverken på fest eller i ferier.

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg greide å bare festrøyke, men det går ikke - da skal jeg "bare" røyke ferdig hele pakka dagen etter og så går det til helvette.

Skrevet

Har flere venner som "slutter" å røyke, men som tviholder på fest-og ferierøyking. Alle har sprukket før eller siden.

Jeg ville droppet røyken helt.

Gjest GetOverIt
Skrevet

Man får ikke kjøpt 10-pakninger lenger.

Er dette noe som har kommet nå nylig? Jeg kjøpte en 10 pakning for en uke siden.

Skrevet

Dette blir kanskje ikke relevant for deg, da jeg aldri har røyket fast. Derimot har jeg festrøyket/røyket i sosiale sammenhenger/på ferie i 3 år. Det skal sies at det ikke skjer hver gang(da hadde det blitt mye), kanskje 2 ganger i mnd. Jeg har ikke hatt noe problemer med dette, og føler ikke behov for røyk i hverdagen.

Anonym poster: c63096bb7c1c2f0af6c351b56b8ac8f5

Skrevet

Jeg sluttet å røyke av samme grunner som deg. Men jeg gikk over til følelsen av at jeg ikke var avhengig lenger så jeg slutta på dagen. Jeg festrøyker i blant, og det jeg som oftest gjør er å bomme av folk. Har aldri egen røykpakke, har kjøpt en pakke siden jeg slutta (1 år siden) og den hadde jeg over 4-5 mnd. Så jeg vil anbefale å bomme av folk, eller om du selvfølgelig klarer det, kjøp en 20 pakning og ha den liggende/spar til fest/ferie.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

jeg sluttet å røyke for ett år siden, så i sommer prøvde jeg meg på festrøyking, det ble fort til fastrøyking.

Skrevet

Ts her:

Jeg vet ikke om det har noe å si, men jeg har aldri røyket mye. På mitt værste røyket jeg 10 om dagen, men det er årevis siden. Det siste året før jeg sluttet røyket jeg max 5 om dagen.

Anonym poster: b9c8acce26be31a8b2836f642923fc71

Skrevet

Er dette noe som har kommet nå nylig? Jeg kjøpte en 10 pakning for en uke siden.

Og jeg kjøpte en 10-pakning igår.

Uansett, det er like greit å bare droppe røyken. Ja, snakker av erfaring..Jeg har slitt veldig med røykeslutt, og skal på mandag slutte for 4 gang... :( Å slutte er ikke så vanskelig i seg selv, det som er problemet er å ikke begynne igjen ;)

Første gangen jeg sluttet gikk det veldig bra. Jeg var inni min 7 mnd som røykfri, og havnet på fest. som vanlig satt folk og røykte rundt meg, og jeg tenkte at jeg kunne ta meg en røyk. Sånn hvorfor ikke, jeg er på fest. Så jeg gjorde det.

Jeg var fortsatt røykfri fremover et par mnd, men ble mer og mer festrøyking. Endte til slutt opp med at jeg måtte drikke fordi jeg da fikk røyke ;):( Ikke lurt med andre ord. Så jeg ble røyker igjen.

De siste 2 gangene jeg har sluttet har jeg ikke hatt samme motivasjonen som første gang, tror jeg mistet troen på meg selv rett og seltt. Er fortsatt utrolig skuffet over meg selv. så disse 2 gangene har jeg vært røykfri ca 2 mnd/gangen. Og selv uten festrøyking har jeg havnet tilbake igjen.

Fra mandag av har jeg bestemt meg. Og jeg skal unngå fest første mnd, fordi jeg vet at det er ganske lett å havne utpå. Spesielt da med alkohol i blodet, så er ikke dømmekraften den beste.

Anonym poster: fa0b2b36ab594cdad8926d05b802e7bb

Skrevet

Røyket fast i 7-8 år, opp mot 40 til dagen før jeg gikk over til snus. Var ikke spesielt vanskelig, men la på meg p.g.a. snoping. Fortsatte å festrøyke etter det, uten at det ga meg særlig lyst til å røyke utenom på fest (men snuser, som sagt). I dag festrøyker jeg ikke heller, uten at jeg har tatt noen avgjørelse angående det. Det har bare blitt sånn og nå har jeg ikke lyst på røyk lengre, syns ikke det smaker så godt. De eneste gangene jeg røyker nå er dersom jeg blander det med noe annet.

Savner dog det sosiale med å røyke. Traff masse kule mennesker på den måten, både på byen, på jobb og på skolen. Vanskeligere å komme i kontakt med nye mennesker nå og de jeg kommer i kontakt med er jevnt over ikke like kule som de jeg traff da jeg røykte.

Skrevet

Røyket fast i 7-8 år, opp mot 40 til dagen før jeg gikk over til snus. Var ikke spesielt vanskelig, men la på meg p.g.a. snoping. Fortsatte å festrøyke etter det, uten at det ga meg særlig lyst til å røyke utenom på fest (men snuser, som sagt). I dag festrøyker jeg ikke heller, uten at jeg har tatt noen avgjørelse angående det. Det har bare blitt sånn og nå har jeg ikke lyst på røyk lengre, syns ikke det smaker så godt. De eneste gangene jeg røyker nå er dersom jeg blander det med noe annet.

Savner dog det sosiale med å røyke. Traff masse kule mennesker på den måten, både på byen, på jobb og på skolen. Vanskeligere å komme i kontakt med nye mennesker nå og de jeg kommer i kontakt med er jevnt over ikke like kule som de jeg traff da jeg røykte.

Kule? Hva, er du fjorten?

Skrevet

Kule? Hva, er du fjorten?

Nei. Jeg er 30 og oppfatter fortsatt mennesker som mer eller mindre kule. Politisk korrekthet, A4 og helsefanatisme er eksempler på ting jeg oppfatter som "ukult". Røykere er ikke generelt kulere fordi de røyker, men fordi de generelt i livet gir litt mer f... og er derfor også mer interessante mennesker, mennesker man kan tenke seg å henge med.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg er 30 og oppfatter fortsatt mennesker som mer eller mindre kule. Politisk korrekthet, A4 og helsefanatisme er eksempler på ting jeg oppfatter som "ukult". Røykere er ikke generelt kulere fordi de røyker, men fordi de generelt i livet gir litt mer f... og er derfor også mer interessante mennesker, mennesker man kan tenke seg å henge med.

Og jeg er faktisk enig ;)

• Liker 1
Skrevet

Dæven døtte sykkelstøtte. Du har rett.

Slik har jeg aldri tenkt på det før, men du har rett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...