Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal begynne på folkehøgskole om ett par uker, og lurte på hvordan systemet med støtte fra lånekassen fungerer?

Jeg har de siste årene fått borteboerstipend da jeg gikk på videregående, vil jeg fremdeles få det, med tanke på at jeg reiser langt vekk?

Jeg skal betale ett bestemt beløp til skolen hver måned, men disse pengene vil jeg ikke låne i banken for så å måtte betale de tilbake når fhs-året er over. Er det mulig å kun få stipend fra lånekassen, uten å måtte ta opp lån?

Håper noen forstår hva jeg mener, og som vet hvordan dette fungerer :)

Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

Etter videregående, vil du ikke lenger få stipend nok til å kunne leve av (Mener jeg på at det er...)

Jeg går på høyskole, og får kun noen 100lapper i mnd i stipend. Er borteboer

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan reglene på bortebostipend er, men du kan få låne penger av lånekassen til å betale fhs, så lenge den er godkjent av lånekassen. Men de må betales tilbake når du ikke går på skolen. Begynner du på høgskole/universitet etter fhs så kan du ta opp mer lån og stipend, lånet betaler du ikke før du er ferdig på skolen (eller går delitd).

Anonym poster: 354516a3249ba041437860be43efa98b

Skrevet

Du kan søke om bare stipend ja. Dette blir utbetalt som lån, men når skoleåret ditt er godkjent (dvs du ikke har for mye fravær og du fullfører året) blir det omgjort til stipend. Og stipendet (som først er lån) er på noen tusenlapper i mnd, ikke noen hundrelapper som noen prøver å påstå. ;)

Det er ikke borteboerstipend du søker (det er for vgs), men vanlig stipend og lån for høyere utdanning.

Skrevet

Du kan søke om bare stipend ja. Dette blir utbetalt som lån, men når skoleåret ditt er godkjent (dvs du ikke har for mye fravær og du fullfører året) blir det omgjort til stipend. Og stipendet (som først er lån) er på noen tusenlapper i mnd, ikke noen hundrelapper som noen prøver å påstå. ;)

Det er ikke borteboerstipend du søker (det er for vgs), men vanlig stipend og lån for høyere utdanning.

Tusen takk for svar! Så dette lånet som blir omgjort til stipend trenger jeg da altså ikke å betale tilbake når året er omme? :)

Skrevet

Lånet som blir omgjort til stipend skal ikke betales tilbake, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...