Gjest Caroline Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 Det er noe jeg henger meg oppi i det siste.. Er det bare jeg som tenker at det er ordentlig kjipt å handle i Norge? Matvarebutikker har altfor få utvalg, det er altfor rotete, altfor dyrt, altfor ofte de er utsolgt for noe osv. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet reise fra butikk til butikk for å finne det jeg trenger. Også de store kjedene har dårlig utvalg til å være "store". Og ikke minst dyre. Jeg reiser ofte til Tyskland og England, da mine nærmeste slektninger bor der. Og der har de ikke det samme problemet. Selv i nærbutikkene finner man alt. Også er det shoppingssentrene i Oslo, (utenom byen), det er Tveita senter, Bryn senter, Stovner senter og Manglerud senter. Resterende som Oppsal senter og sånt regner jeg ikke som storsenter, i og med at det er altfor få butikker. STORsentrene er altså utenfor Oslo. Men i all verden!! Vi bor i Oslo men har ingen storsentre i nærheten!?? Utenfor bommen og ikke minst lang vei dit! Altså f.eks. kunne Strømmen storsenter veldig gjerne ha flyttet i nærheten! Dette irriterer meg totalt! Er jeg den eneste som tenker slik? Det er jo null glede å handle generelt. Jeg føler virkelig at det er helt annerledes i Tyskland og England...
Lutetium 71 Skrevet 17. august 2012 #2 Skrevet 17. august 2012 Dette vil nok bedre seg, så fort man avgiftsbelegger parkeringsplassene til kjøpesentrene.
Thalassos Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 Har du vært Storo og Lambertseter? Lambertseter er kanskje litt lite, men de har mange store, fine butikker, egentlig "alt på et sted". Storo har jo absolutt ALT.
Anglofil Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Jeg reiser også mye til England, spesielt London, men kan ikke si at jeg synes det er så kjipt her. Sånn egentlig. Da jeg bodde på østkanten i Oslo reiste vi uansett inn til sentrum for å handle, og nei, kan ikke si det var et stort savn. Det var noe av det som var gøy, å kunne reise inn til f.eks OsloCity, Byporten osv. Mvh Yvonne
Purple Basil Skrevet 17. august 2012 #5 Skrevet 17. august 2012 Tenker som deg, foretrekker å handle i utlandet. Heldigvis er det blitt bedre utvalg her de siste årene da:)
Medlem Skrevet 17. august 2012 #6 Skrevet 17. august 2012 (endret) Nei, du er absolutt ikke alene! Spesielt matbutikkene synes jeg er helt tragiske her i Norge. Utvalget er alt for snevert, hyllene er ofte tomme, og prisene er helt ut av en annen verden. Et av problemene er at småskalaprodusentene ikke får plass i de lokale butikkene, da de ikke har midler til å kjøpe seg inn hos de fire store matgrossistene/distributørene. Et annet problem er de høye tollsatsene på importert mat, som fører til ekstra smalt utvalg. Tenk om vi kunne få mer enn et par produsenter av melk, smør, ost, pølser, spekemat, kylling, pasta, m.m... Vi som har reist litt i utlandet har sett butikker der kun kjølerommet for melk, smør, ost og yoghurt er større enn den lokale Rema1000 eller Kiwi-butikken. Det sier litt. Endret 18. august 2012 av Medlem
mac84 Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 (endret) Det er noe jeg henger meg oppi i det siste.. Er det bare jeg som tenker at det er ordentlig kjipt å handle i Norge? Matvarebutikker har altfor få utvalg, det er altfor rotete, altfor dyrt, altfor ofte de er utsolgt for noe osv. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet reise fra butikk til butikk for å finne det jeg trenger. Også de store kjedene har dårlig utvalg til å være "store". Og ikke minst dyre. Jeg reiser ofte til Tyskland og England, da mine nærmeste slektninger bor der. Og der har de ikke det samme problemet. Selv i nærbutikkene finner man alt. Også er det shoppingssentrene i Oslo, (utenom byen), det er Tveita senter, Bryn senter, Stovner senter og Manglerud senter. Resterende som Oppsal senter og sånt regner jeg ikke som storsenter, i og med at det er altfor få butikker. STORsentrene er altså utenfor Oslo. Men i all verden!! Vi bor i Oslo men har ingen storsentre i nærheten!?? Utenfor bommen og ikke minst lang vei dit! Altså f.eks. kunne Strømmen storsenter veldig gjerne ha flyttet i nærheten! Dette irriterer meg totalt! Er jeg den eneste som tenker slik? Det er jo null glede å handle generelt. Jeg føler virkelig at det er helt annerledes i Tyskland og England... Hvor tenker du et STORsenter skal kunne bygges midt i Oslo by da? Kan da umulig være noe stort problem å ta toget til f.eks. Ski eller Sandvika? Og til sammen har jo Karl Johan og gatene rundt, Byporten og Oslo City et like stort utvalg som disse STORsentrene du prater om... Edit: Skulle gjerne hatt større kjøpesentre i nærheten, dog på størrelse med de man typisk finner i USA heller enn Tyskland, men ser ikke nødvendigheten av at et slikt må plasseres innenfor bomringen. Endret 17. august 2012 av mac84
Medlem Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 Også er det shoppingssentrene i Oslo, (utenom byen), det er Tveita senter, Bryn senter, Stovner senter og Manglerud senter. Resterende som Oppsal senter og sånt regner jeg ikke som storsenter, i og med at det er altfor få butikker. STORsentrene er altså utenfor Oslo. Men i all verden!! Vi bor i Oslo men har ingen storsentre i nærheten!?? Utenfor bommen og ikke minst lang vei dit! Altså f.eks. kunne Strømmen storsenter veldig gjerne ha flyttet i nærheten! Hva med Storo Storsenter? Det er Oslos største kjøpesenter. Større enn Strømmen Storsenter, som du nevner, både i antall butikker og kvadratmeter. Det ligger godt innenfor bomringen, og endatil innenfor Ring 3. Du snakker om lang vei. Det avhenger så klart av hvor man bor, og i Oslo bor 30% i indre by, mens hele 70% bor i ytre by.
mac84 Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Du snakker om lang vei. Det avhenger så klart av hvor man bor, og i Oslo bor 30% i indre by, mens hele 70% bor i ytre by. Sant, og det tar jo omtrent like lang tid å kjøre fra den ene siden av indre Oslo til den andre siden som det tar å kjøre fra en hvilken som helst del av indre Oslo til nærmeste "stor" senter... å måtte betale 25 kr i bompenger for den ene shoppingturen er jo heller ikke krise akkurat. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå