Gå til innhold

Mammaen til en mobbeoffer/ny stil på VGS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Logger ut for dette innlegget. Kort fortalt så er min datter et mobbeoffer og nå begynner hun på VGS. Mobbingen har gått på at hun ser stygg ut og lukter vondt. For to år siden la hun seg til det man vil kalle en emo-stil uten at mobbingen ble bedre av den grunn og hun farget håret, satte i endel løshår, begynte med hard sminke og mørke klær.

Nå skal hun begynne i en ny klasse og min brors samboer jobber i en svær litt eksklusiv klesbutikk og er også stylist. Hun har de tre siste ukene jobbet med datteren min og bla. tatt henne med til frisør. Etter tre besøk der har hun gått fra en utvasket sort/grå farge med slitt løshår til mellomlangt stripet hår og en meget kledelig pannelugg. Hun har lært seg naturlig make-up og helt nye hygieniske vaner. Nå er det dusj hver dag. Vi har også alle tre satt sammen en ny garderobe med skolevennlige klær, litt partyklær etc. Ikke mer nagler ol. Vi har kombinert litt dyrere ting som skikkelig jakke og noen jeans og kombinert med billigere ting fra Vero Moda, Bik Bok, Zara, Gina Tricot, H&M etc.

Problemet er min mann som synes at dette er manipulerende og tåpelig. Han mener at dette ikke løser noenting og at vi er teite.

Så spm. er, er vi teite?

Anonym poster: e4a3402ecf277badce40042c20af6f07

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, absolutt ikke!

Så lenge datteren din var selv med på det og likte resultatet så kan ikke jeg se hvorforvdette skulle være manipulerende og tåpelig.

• Liker 19
Skrevet

Så sant dette er noe jenta vil så synes jeg det er et bra tiltak og hvis jenta trives med den nye stilen så ser jeg jo ikke noe negativt med dette. Og hygieniske vaner er bra å lære seg uansett stil.

Men hvis dere har krevd dette av henne og hun føler seg ukomfortabel så blir det jo noe litt annet. Da tenker jeg mest på klærne og utseende.

Uasnett håper jeg hun slipper mobbingen, det er jo desverre ingen garanti selv om man skifter stil. Men jeg kjenner jo litt for lite til bakgrunnshistorien.

• Liker 9
Skrevet

Jeg har møtt flere som har klart å bli kvitt mobbeofferrollen ved overgangen til videregående, og mange av de på måten du beskriver; ny stil kombinert med ukjente mennesker. Det ser ut som dette kan ha pågått en stund, og at grunnen aldri var klesstil i seg selv? Da tror jeg muligheten til å treffe en annen kombinasjon mennesker vil gjøre mye av jobben, og kombinert med en god hygiene (som ikke støter bort nye bekjente) og en stil som kan skli inn i flere miljøer håper jeg for hennes del at mobbeårene er over.

Jeg synes det er utrolig godt av dere å hjelpe henne, og håper hun får tre fine år på videregående.

Anonym poster: 8ada55e966976153482ae30b2eef5ec0

• Liker 2
Skrevet

Hmm. Interessant. Nei dere er ikke teite. Og tiltaket er glimrende i den forstand at jenta lærer seg noen sosiale koder, på samme måte som jobbsøkere må når de skal i intervju.

Når det er sagt. Så er det sjeldent at mobbing dreier seg om ytre ting. De ytre tingene er kun vikarierende motiv, det dreier seg i virkeligheten om noe langt dypere i mennesket. Både hos mobber og mobbet. Først og fremst er det miljøet rundt som tillater folk å ha sine fordommer, holdninger, meninger og regime i fred uten konsekvens som smaker bittert.

Det er kjemi, gruppe, sosiale koder, lokale forhold osv.

Mobbere er ikke usikre folk med et dårlig liv og lite tro på seg selv. Det er en myte!

Men, det er fortsatt miljøet rundt som styrer hva folk får lov til å gjøre mot hverandre uforstyrret. Atlså hvilke konsekvenser det blir for den som med vitende og vilje utsetter sine medmennesker for mobbing.

I norsk skole er det samarbeidsmodeller og tomprat det har gått i. Og offeret har stort sett ofte sittet med ansvaret selv, "kari blir mobbet fordi hun...". Der mobberen burde fått utvisning og omplassering til annen skole med beskjed om at nedsatt ordenskarakter vil medføre stryk osv. Kort og godt. Til det å måtte gå et skoleår om igjen!

Jeg har mer tro på ditt tiltak ovenfor jenta enn noe annet i alle fall. I tillegg til å hjelpe henne å sette seg i respekt, kreve respekt fra andre. Og kjenne at hun inni seg ER akkurat like mye verdt som alle andre.

Noen å snakke med, noen som ser henne, noen som støtter henne når det røyner på. Også i den direkte situasjonen med/mot de som plager.

Skrevet

Jeg skulle ønske du var min mor da jeg ble mobbet på slutten av barneskolen og gjennom ungdomsskolen. Jeg ble også mobbet pga utseende, og hadde konstant dårlig selvbilde. Jeg var jo så ung og viste ikke hvordan jeg skulle pynte eller kle meg. Hadde et forferdelig brusete hår, var lubben og hadde bare gamle og "u-moderne" klær.

Men mamma mente bestandig at jeg var pen - og at jeg ikke trengte annen hårfrisyre eller bruke sminke. Mens jeg løp inn på badet og strigråt fordi jeg synes jeg var så stygg. Mobbingen som gikk på utseendet mitt sitter igjen den dag i dag, og jeg har alltid en liten frykt i meg for at folk skal dømme meg etter hvordan jeg ser ut.

Nå er jeg 24 år, og når jeg ser tilbake på bildene av meg selv fra den perioden så var jeg jo ikke akkurat en svane! Og jeg skulle sånn ønsket at noen kunne ha hjulpet meg å komme på rett kjør.

Så jeg tror du handler helt riktig. For hvis man vil unngå mobbing så må man nesten prøve å se så gjenomsnittlig som mulig ut. Det første en mobber går på er utseendet.

Når det er sagt så er det viktig at ikke alt blir FOR utseende-fokusert. Mobbing og problemer kan stikke dypere enn det. Så hold et øye og kontakt skolen med en gang det skulle skje noe....

Men så tror jeg også VGS elever er mye mer modne enn de var på ungdomsskolen. Jeg ble aldri mer plaget da jeg begynte på VGS. Det eneste som plaget meg var den konstant lave selvtillitten som hang igjen etter mobbingen årene før...

Anonym poster: 0d0d5d6567d28f671840672a3fc24474

• Liker 6
Skrevet

Nei, dere er absolutt ikke teite. Jeg håper alt løser seg til det beste for din datter, men er redd problemet ikke løser seg dersom hun kommer i klasse med noen som har mobbet tidligere.

Sitil er et element og her syns jeg dere har tenkt riktig. Sosialisering er et annet viktig elemet som du ikke nevner. Nå skriver du ikke om hun har noen venner fra før og om noen av disse blir med over i VGS. Det som er viktg nå når hun begynner på VGS er at hun raskt får seg venner, gode venner før mobberne får infisert disse. Hun bør være rask til å invitere med seg folk hjem. Det eralltid vanskeligere å mobbe noen du har vært hjemme hos og som du har møtt familien til.

Lykke til! Jeg håper hun får 3 bra år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke dere er teite. Uansett om det skulle bli slik at hun fortsatt blir mobbet, så bærer hun med seg at du/dere har hjulpet henne, støtter henne, er der for henne og ser problemet hennes. Kanskje gir dette henne en ny psykisk styrke som hun trenger.

For mange blir vgs en ny start med nye folk og muligheter til å danne nye vennskap. Den skolen kan også ha andre rutiner når det gjelder å fange opp mobbing og sette inn mer effektive tiltak.

Dersom hun trives bedre med sitt nye jeg, så vil hun utstråle dette og det vil hjelpe.

Ønsker henne masse lykke til med vgs og en ny start!!

Skrevet

Dere er ikke teite men jeg ser hvor far vil. På en måte er det eneste jentungen lærer av dette er at hun må bruke tid på utseendet for å passe inn, og kanskje kverker litt av individualismen.

Anonym poster: 9fb89b05f0eaed883ba61cb567104a5a

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg syns ikke dere er teite dersom jenta faktisk er villig til å være med på det selv. Men det er ikke klesstilen som gjør at folk mobber (selv om en "normal" stil er enklere å forholde seg til for andre, enn en emo-stil som kan skremme folk bort).

Jeg er selv mobbeoffer, som fikk det bedre når jeg starta på ny skole (bytta skole siste året på barneskolen, så jeg var jo litt mindre). Men det som jeg kan slite med fortsatt i dag, er selvtillit i forhold til andre og det å komme ordentlig inn i sosiale gjenger, ("vil de ha meg her? Blir jeg godtatt her?)". Være seg ny klasse på vgs, folkehøyskole, høyskole eller håndballag.

Så det er kanskje psyken hennes som spiller den mest avgjørende rollen. Jeg håper for hennes del at hun klarer å utstråle litt selvtillit, og at hun ikke (gjør som meg) bare sitter i bakgrunn å venter på at andre skal ta kontakt.

Endret av ma.B
  • Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Du høres ut som en fantastisk mor. Om ikke annet så vil den nye stilen gjøre at datteren din får mye bedre selvtillit, noe som igjen gjør at hun ikke så lett blir mobbet.

Skrevet

Hadde bare mammaen min brydd seg som du gjør.

Jeg ble mobbet i 6-7-8-9-10klasse og 2 år på vgs. Mobbingen gikk ut på at jeg var stygg og barnslig på barneskolen og i senere tid bare stygg og rar. Ikke vet jeg, jeg var iallefall ikke likt og ble utestengt av mine medelever.

Jeg var kanskje ikke vakker som ei prinsesse, men i 10klasse begynte det å gå seg litt til.

Jeg prøvde alt og på vgs gikk jeg tilogmed grunnkurs omigjen for jeg tenkte at om jeg var litt eldre enn de andre så ville kanskje de andre respektere meg litt mer, men det skjedde ikke.

Min mamma gjorde ingenting. Hu sa bare at de andre sikkert misunnet meg.

Så Jeg syns dere gjør noe fantastisk for jenta deres og håper dette hjelper hu :)

• Liker 2
Skrevet

TS her igjen, burde selvsagt ha påpekt at hun ba om hjelp med å kvitte seg med emo-stilen.

Mobbingen har nok vært mye relatert til kroppslukten hennes og et par mens-uhell på skolen gjorde ikke ting bedre. Jeg gjorde en stor feil når jeg nektet henne p-piller. Hun sa at hun ville få kontroll på de kraftige mensblødningene men jeg trodde ikke på henne og var redd hun skulle ha sex.

Hun er slank og pen og nå er hun rett og slett blitt vakker. Min brors samboer har ikke gjort henne til noen berte, bare avslappet, søt og naturlig.

Hun begynte på p-piller i februar og nå er visst blødningene under kontroll. Når det gjelder kroppslukten hennes trenger hun å dusje grundig hver dag og bruke en god deo.

Anonym poster: e4a3402ecf277badce40042c20af6f07

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det er dumt. Jenta oppdager at hun kan se veldig stilig ut, selv om jeg personlig synes det er veldig stilig med goth også. :o) Men man har lett for å gå inn i en rolle som ung goth hvor man ikke skal smile,le, sånn var det med meg personlig. Da blir man jo veldig annerledes enn alle andre, og barn/unge mennesker kan være grusomme.

Men jeg synes du skal snakke med henne at hun skal knytte til seg snille mennesker, som virkelig bryr seg om henne og vil at hun skal være seg selv. Det er ikke fine klær som gir oss gode venner, det er den vi er inni oss. Jeg fikk en gjeng gode venner på skolen, og vi var ikke akkurat de populære, men det blåste vi i. Vi koste oss sammen som en gjeng og gikk i klærne vi ville gå i! .

Det var godt å vite at det viktigste var å være seg selv og ha venner som aksepterte deg for det.

Endret av lillevill
  • Liker 2
Skrevet

syntes du som mor gjør en god jobb jeg, så lenge datteren din er frivillig med på det(noe det høres ut som). fortsett med det dere holder på med og så håper jeg din datter får en ny start på livet på vgs :D

Skrevet

Flott at datteren din fått hjelp. Det at man lukter er jo ypperlig mobbemateriale. Godt hun har innsett at hygiene er viktig. Håper hun har fått bedre selvtillit også. Det er vel så viktig som shining av det yttere. Forsåvådt hjelper det ene på det andre. Lykke til!

Skrevet

Stor applaus til dere som foreldre! :tommelopp:

Nå lever vi i 2012, og utseendet er meget viktig - faktisk essentielt - for å blir likt, uansett hvor "politisk ukorrekt" det er å si høyt... Jeg har selv Universitetsutdanning og vet at utdanning og det indre er viktig, men ingen ville ha ansatt meg dersom jeg ikke så "korrekt" ut og kledde meg pent. Dessuten ville jeg ikke følt meg bra eller glad selv heller, dersom jeg skulle ha gått ut uten pen sminke og uten fine klær. Flotte klær/kvalitetssminke/hårpleie har en magisk effekt på humør og selvtillit hos de fleste. Føler man seg pen og fresh, får man gjerne bedre selvtillit, smiler mer og får flere smil tilbake også... ;)

Jeg ble aldri mobbet på skolen, hadde ok selvtillit da jeg var 15 år, men ble holdt mye utenfor. I ettertid VET jeg at det handlet om at jeg hadde en litt vel spesiell stil (ikke så drastisk som "emo", men definitivt annerledes) Foreldrene min som var høyt utdannende, men med litt vel mye politiske korrekte meninger ("skjønnheten kommer innenfra" osv) og de lot meg få holde på med stilen min... På dette tidspunktet forstod jeg faktisk ikke selv at det var stilen min som skøv andre medelever unna meg, alle andre så dette, men jeg så det ikke selv fordi ingen våget å fortelle meg dette... Skulle ønsker at noen voksne kunne ha fortalt meg dette da jeg var 15 år, og gitt meg en make-over, det hadde spart meg for mange år med ensomhet!....

PS: Nå som voksen har jeg gått fra "stygg andunge" til svane, og selvtilliten min er tre ganger så høy. ;)

Anonym poster: a222e1663ba444cbd06e2720e73bcb8d

Skrevet

Så lenge hun selv valgte det ser jeg ikke problemet. Men om mobberne også skal gå videre på samme skole er det ikke sikkert problemet blir borte bare pga det her, bare så derer er klar over det! Fra 8-9 foraandret jeg stile totalt, ble et "penere og finere menneske" enn hva jeg var året før, da skiftet de taktikk til at jeg prøvde for hardt o.s.v.

Mn håper nå jenta de slipper dette! :)

Skrevet

Med tanke på at hun har bedt om det selv; nei.

Dette med dusjing og å bruke deodorant er jo noe man må gjøre, det er jo ubehagelig for andre om man lar være, og det handler ikke om mobbing eller ikke.

Jeg hadde selv gjort disse tingene for en evt tenåring hvis de ba om det selv - men ikke overdrevet.

Jeg hadde vært opptatt av å spørre hva hun likte selv, og hva hun selv ønsket å "oppnå" av endring.

Jeg hadde aldri oppfordret til slanking eksempelvis, men kunne godt avtalt at vi jogget et par tre ganger i uken/betalt for en gøy treningsform e.l for helsens skyld - om det var en overvektig tenåring som synes det var vanskelig.

Dette handler jo om mer ennå unngå å bli mobbet. Jeg gjør jo selv ting for å føle meg bra, ser ikke problemet med at ungdom gjør det sålenge det er sunt og normalt.

Anonym poster: ccb55970d80d6f80a405fa3e19786e55

Skrevet

Jeg mener du som mamma har gjort det som var riktig, du fortjener mye ros!

Det som er viktig nå er at datteren din blir godtatt som den hun er nå, og at mobberene ikke begynner å plage henne nå som hun har blitt "ny". Da kan hun gå på en skikkelig smell, og lett ende med å føle seg mislykkes uansett ..

Håper hun får en bra start & nye , gode venner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...