Gå til innhold

Lam ytrefilet - noen gode oppskrifter?

Anbefalte innlegg

Jeg fant en ytrefilet på tilbud, og tenkte å tilberede den i dag :) Har googlet litt oppskrifter, men det beste er vel å få tips om en oppskrift som er prøvd ut med hell... Så venter i spenning på svar :)

Har mye forskjellig mulig tilbehør.

Anonym poster: 7f97613156bb83fec00b2e03c561b7ad

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/681973-lam-ytrefilet-noen-gode-oppskrifter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillesiren

Krydre fileten med grovkvernet salt & pepper. Brun den raskt i panne i en blanding av smør og rapsolje. Etterstek fileten i ovn, i 10 min på 120 C.

Som tilbehør går jeg for en kremet rødvinssaus som består av 1 dl fløte, 1 dl rødvin, 1 fond(bruker Knorrs i gelèutgave), en klunk rødvinseddik, litt sukker, 1 sjalottløk,1 finhakket hvitløksfedd, salt og pepper.

Stek finhakket løk og hvitløk på middels varme i smør, og tilsett øvrige ingredienser. La sausen koke seg inn så den blir kremet og fin:)

Server med smørstekte grønnsaker(sopp, paprika, løk og squash) og f.eks sellerirotmos(sellerirot i terninger som kokes møre,, tøm av vann, mos, montèr inn smørterninger, tilsett litt fløte, salt, pepper og bittelitt sitronsaft)

• Liker 1

Synes Siren sin tilberedningsmåte høres bra ut. Men det er kanskje litt vanskelig å avgjøre steketid uten å vite hvor tjukk filéten er. Har du steketermometer, så bruk det. Har du ikke steketermometer, så anbefaler jeg deg å kjøpe det. Ta ut lammet på litt under 65 grader :)

• Liker 1

Takk for svar - jeg endte med å la meg inspirere av denne : http://www.aperitif....trefilet-av-lam , med en enklere sjysaus (brukte rødvinseddik og bittelitt søt sojasaus i stedet for rødvin). Det ble nydelig :)

Anonym poster: 7f97613156bb83fec00b2e03c561b7ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...