Gå til innhold

kan hun kreve bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

dersom barnemor aldri har krevd barnebidrag, kan hun plutselig kreve for de årene som har gått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan kun kreve bidrag tilbakebetalt dersom man har en god grunn. Jeg ble rådet av NAV til å vente med bidragssøknaden til jeg hadde fått svar på søknaden om OS og barnetilsyn. Da var det bare så vidt, etter å ha klaget to ganger, jeg fikk bidrag tilbake i tid.

Skrevet

Men da er det jo snakk om omtrent en måned, Marmot, ikke åresvis som indikert i HI. Dersom bidragsmottaker villig lar vær å søke bidrag har BM ikke noen rett til å kreve tilbakebetalt for mange år. Det samme gjelder dersom far ikke er oppnevnt før lenge etter barnet er født.Eller dersom far ikke er erkjent far i påvente av f.eks. dnatesting.

Skrevet

Jepp, jeg fikk tilbakebetalt for tre mnd. også med grunnlag i behandlingstiden på OS. Men jeg fikk kun tilbakebetalt fra den datoen jeg leverte inn OS-søknaden, som er samme dato som NAV rådet meg til å vente.

Poenget mitt var bare å vise til at det er vanskelig, selv når det er NAV som er "årsaken" til at det ikke er blitt krevd bidrag før. Å få tlbakebetalt for flere år, er ganske sikkert helt umulig.

Skrevet

Det er en tre måneders regel som sier at man ikke kan kreve bidrag lengre enn tre mnd tilbake i tid, det gjelder også ved søknad om å justere opp bidraget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...