Gjest Gjest Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 dersom barnemor aldri har krevd barnebidrag, kan hun plutselig kreve for de årene som har gått?
Gjest Marmot Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 Man kan kun kreve bidrag tilbakebetalt dersom man har en god grunn. Jeg ble rådet av NAV til å vente med bidragssøknaden til jeg hadde fått svar på søknaden om OS og barnetilsyn. Da var det bare så vidt, etter å ha klaget to ganger, jeg fikk bidrag tilbake i tid.
Silfen Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Men da er det jo snakk om omtrent en måned, Marmot, ikke åresvis som indikert i HI. Dersom bidragsmottaker villig lar vær å søke bidrag har BM ikke noen rett til å kreve tilbakebetalt for mange år. Det samme gjelder dersom far ikke er oppnevnt før lenge etter barnet er født.Eller dersom far ikke er erkjent far i påvente av f.eks. dnatesting.
Gjest Marmot Skrevet 17. august 2012 #5 Skrevet 17. august 2012 Jepp, jeg fikk tilbakebetalt for tre mnd. også med grunnlag i behandlingstiden på OS. Men jeg fikk kun tilbakebetalt fra den datoen jeg leverte inn OS-søknaden, som er samme dato som NAV rådet meg til å vente. Poenget mitt var bare å vise til at det er vanskelig, selv når det er NAV som er "årsaken" til at det ikke er blitt krevd bidrag før. Å få tlbakebetalt for flere år, er ganske sikkert helt umulig.
Sulosi Skrevet 17. august 2012 #6 Skrevet 17. august 2012 Det er en tre måneders regel som sier at man ikke kan kreve bidrag lengre enn tre mnd tilbake i tid, det gjelder også ved søknad om å justere opp bidraget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå