Gå til innhold

Dere som lager grøten selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det? Hvor mye vann, havregryn, og eventuelt melk bruker dere? Hvor lenge koker dere det? Synes det aldri blir noe bra når jeg prøver; jenta mi liker nok ikke konsistensen helt på det jeg lager...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun da? Jeg kjører kavregryn i kutterdelen til stavmikseren (kan sikkert bruke blender også) slik at det blir et litt grovt havremel. Det lager jeg opp en god del av.

Så lar jeg en porsjon havremelet stå i vann frem til jeg skal bruke det. Om det er til morgenen, så setter jeg det gjerne i vann kvelden før, men minst en time før bruk. Når jeg skal koke grøten, har jeg i litt ekstra vann, koker opp og lar det koke noen minutter. Til slutt har jeg i Kokt fruktmos.

Skrevet

Har den forresten ikke helt fast, heller litt flytende, men ikke så den renner.

Skrevet (endret)

Denne oversikten brukte jeg mye da jeg lagde grøt til jenta vår.

Vi begynte ikke med noe særlig melk før hun var over året (og da var hun ikke så glad i grøt lenger), så for vår del brukte vi bare en skvett melk og tok vekk litt av vannet. Til havregrøten altså. Men du kan jo gjerne erstatte alt vannet med melk, det har jeg gjort i senere tid for å prøve å få litt variasjon på lunsjene hennes (til ingen nytte :gjeiper: ). Altså, 2,5 ss havregryn til 1 dl vann/melk. Koker det opp og lar det koke i noen minutter til det blir tykt. Sper selvsagt på med gryn eller væske om det trengs.

Jenta vår har forresten aldri vært ''redd'' for klumper, det er vel derfor hun ikke er så glad i grøt. For lite tyggemotstand. Men uansett, om det er for klumpete for jenta di kan du jo gjøre som Tolly gjør og putte havregryn i blender/foodprocessor e.l.

Endret av ^^Belle^^
Skrevet

Tusen takk for tips! Skal prøve å kjøre det en runde med stavmikser, og i tillegg la det stå i vann over natt. Hun er 11 måneder gammel, og burde vel tåle litt mer klumper i grøten sin. Men de har jo sine preferanser, akkurat som oss. :ler:

Skrevet

Du kan jo også prøve å lage grøt av mel? Maismel, rismel, havremel, rugmel osv. Da blir det ihvertfall ikke klumpete. Maisgrøt med litt hirseflak og eplemos oppi var en slager her i gården en stund. :jepp:

Skrevet (endret)

I barnehagen jeg jobbet i tidligere serverte vi havregrøt til frokost, og merkelig nok spiste alle (de litt større) barna dette med stor appetitt. Selv har jeg aldri likt det, men heller aldri fått det servert som barn. Så jeg tror det er noe man må tilvennes, for å like det. Det vi gjorde med de nye barna (som ikke likte havregrøt), var å blande det ut i babygrøten deres. Først litt havregrøt blandet med mye babygrøt, og så gradvis mer havregrøt og mindre babygrøt. Til slutt spiste de ren havregrøt med stor appetitt. Vi hadde også et bittelite dryss med sukker på havregrøten - dette gjaldt alle barna, og det var ok for foreldrene - samt kanel til de som ville ha det. Man kan også ha rosiner, eplebiter eller litt syltetøy oppi for å få mer smak. :)

Glemte "oppskriften". Vi lagde på vann (pga melkeallergier) og bruker vel omtrent dobbelt så mye vann som gryn. Så, ved servering, hadde vi på en skvett med melk oppi skåla, og blandet det med grøten. Det ble bedre konsistens, litt kjøligere å spise, og gir litt bedre smak. :)

Endret av Kjemi
Skrevet

Jeg har vann og havregryn 2 minutter i mikroen. Da er det veldig tykt når jeg tar det ut, så har jeg i melk og rører til det er godt blandet. Da er det perfekt konsistens! Så får hun rosiner, sukker og kanel på.

Hun ELSKER dette og spiser det så og si hver kveld:)

Skrevet

Jeg lagde grøt av poteter og blomkål evt andre grønnsaker...luktet ikke spesielt godt men det gikk ned på høykant. Og, det var en grei avlastning å ty til når vi allikevel hadde potetmiddag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...