rebekkasam Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 Jeg har hatt katten min Bella i en uke nå. Hun. Betyr utrolig mye for meg, selv om vi ikke har hatt henne lenger.. Men mamma begynner å klage på lukt, at hun stresser på grunn av Bella. ( Bella klorer enda litt på tepper sofa Osv) Burde jeg bare si ok til å gi henne vekk? Selv om det knuser hjertet mitt?
Strixvaria Skrevet 17. august 2012 #2 Skrevet 17. august 2012 En katt er ikke en ting du bare kan lempe fra deg når det ikke passer deg å ha den mer. Spør moren din om hun ville gjort det samme med et menneskebarn - de skriker, griner og lukter mye verre enn en katt, men det ville neppe vært like greit å gi bort en menneskebaby? 16
Hvitløk Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 Har du tatt til deg et dyr, så får du ta vare på det med alle fordelene og ulempene det medfører. En katt er ikke en bruksgjenstand. Ang. lukt: hva slags for gir dere henne? Ofte kan lukt fra avføring/urin reduseres med rett for fra vetrinær eller dyrebutikk. Kjøp do med overbygd tak, Er det selve kattelukten hun reagerer på er det en vanesak (selv om jeg ikke har hørt om katter som i seg selv lukter veldig sterkt). Kloring kan fikses med nok klorestokker plassert rundt i hjemmet. Bruk evt play-spray for å få interesse for stokkene i starten. Klorer hun på sofaen så kan du bare løfte henne bort til klorestokken slik at hun lærer seg at det er "klorestedet". Lykke til med din nye venn! 2
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Dette er slike ting man tenker på før man skaffer seg en katt. Jeg synes det er rart at hun stresser, som du sier, etter at det har gått kun en uke. Har du skaffet katten etter avtale med moren din, eller skaffet du den uten å ha avtalt noe som helst?
rebekkasam Skrevet 17. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2012 (endret) Til dere som sier klorestokk, vi har en, men hun bruker den ikke :/ Endret 17. august 2012 av rebekkasam
rebekkasam Skrevet 17. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2012 Dette er slike ting man tenker på før man skaffer seg en katt. Jeg synes det er rart at hun stresser, som du sier, etter at det har gått kun en uke. Har du skaffet katten etter avtale med moren din, eller skaffet du den uten å ha avtalt noe som helst? Etter mange års med "masing" så hun ja. Så hadde hennes tilatelse
meta65 Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 Til dere som sier klorestokk, vi har en, men hun bruker den ikke :/ Du må lære pus å bruke klorestokken, når du ser den vil klore så "heng" den på stokken.Dette må du gjøre helt til pus skjønner hva den skal gjøre. 2
Gjest snoopy_93 Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 Når dere oppdager at hun klorer i teppet og sofaen bør dere ta henne i nakkeskinnet og løfte henne til et sted det er OK å klore. Helt fra katten var liten har den lært ting av kattemor ved at hun tar de i nakkeskinnet. Har hjulpet på katten min og han er snill som dagen er lang.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Når dere oppdager at hun klorer i teppet og sofaen bør dere ta henne i nakkeskinnet og løfte henne til et sted det er OK å klore. Helt fra katten var liten har den lært ting av kattemor ved at hun tar de i nakkeskinnet. Har hjulpet på katten min og han er snill som dagen er lang. Feil. du skal aldri bære en voksen katt i nakkeskinnet, heller ikke en kattunge. Du skal løfte katten PENT og på en ordentlig måte fra sofaen og til et sted hvor den får klore. Anonym poster: 14650c01becd13895e59e719700d8277 9
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. august 2012 #10 Skrevet 17. august 2012 Den mora di trenger et realt spark bak. Fy! Har man tatt til seg et dyr, så forplikter man seg til å ta vare på dette, etter de beste forutsetninger, så lenge dette dyret lever. Sier som de andre. Kjøp et bra klorestativ. Smør gjerne på catnip på denne, så kattungen vil elske klorestativet sitt. Det funker gull. Ha do med tak og ta ut klumper hver dag fra kassa. Du kan også få deo til kattesand. Og ikke gii katten billig matbutikkmat. Gå heller til dyrlege/dyrebutikk og kjøp skikkelig kattemat. Og husk - kastrer henne så fort det lar seg gjøre. Din mor bør ikke få huka tak i eventuelle kattunger... 1
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 17. august 2012 #11 Skrevet 17. august 2012 Etter mange års med "masing" så hun ja. Så hadde hennes tilatelse Da synes jeg ikke du skal gi deg, pusen må få en sjanse før man bestemme seg for at en ikke vil ha den. Hva med å spraye catnip på klorestativet? Ja, også må du ta katta vekk fra sofaen teppet når det begynner å klore. Vi sa bestemt "Nei" til pus samtidig som vi tok han vekk i begynnelsen når han begynte å klore, og nå holder det som regel å bare si nei når vi se at han prøver seg. katter kan være veldig rampete, så de vil som oftest prøve å gjøre ting de egentlig vet at de ikke har lov til
Gjest Doh Skrevet 17. august 2012 #12 Skrevet 17. august 2012 At voksne mennesker har den bruk og kast-mentaliteten når det gjelder dyr gjør meg kvalm! Du har fått mange gode svar og jeg støtter alle. Katten vet ikke automatisk hva et klorestativ er, den må lære hva det er til. Gi masse ros når den bruker det. Katter er avhengig av at dere legger til rette for at sen ikke skal lukte; skikkelig dyrlegemat og do med tak gjør at vår katt fint kan ha doen stående inne på kjøkkenet (måtte det i gamle leiligheten) uten at det lukter noenting. Var imidlertid på besøk hos noen der det lukta død og fordervelse i hele stua da katten gikk på do. Den hadde ikke tak på kassa skog fikk antakelig ikke skikkelig kvalitetsfor. Og en ting; en uke er ikke nok til å bli kjent med en katt. Moren din forandrer forhåpentligvis mening om noen uker/måneder. Men det siste dere skal gjøre er å gi den vekk.
Gjest Lille-pus Skrevet 17. august 2012 #13 Skrevet 17. august 2012 (endret) Amen til alle de gode råd du har fått, - men ikke løft den lille tassen etter nakkeskinnet ! Du sier din mor gav seg til slutt... Da lurer jeg på hvor gammel du er, og om din mor til slutt bare gav etter for å få en ende på masingen din ? Jeg har desverre sett tilfeller før hvor barn i ung tenåringsalder har "gnagd hull i foreldrenes tålmodighet" og anskaffet dyr som etter kort tid har blitt forsøkt levert til en frivillig organisasjon. Endret 17. august 2012 av Lille-pus
rebekkasam Skrevet 17. august 2012 Forfatter #14 Skrevet 17. august 2012 Amen til alle de gode råd du har fått, - men ikke løft den lille tassen etter nakkeskinnet ! Du sier din mor gav seg til slutt... Da lurer jeg på hvor gammel du er, og om din mor til slutt bare gav etter for å få en ende på masingen din ? Jeg har desverre sett tilfeller før hvor barn i ung tenåringsalder har "gnagd hull i foreldrenes tålmodighet" og anskaffet dyr som etter kort tid har blitt forsøkt levert til en frivillig organisasjon. Jeg er snart 17 år, hun sa at jeg kunne få en katt når vi flyttet, noe vi gjorde jeg kan godt ta vare på katten selv
Gjest Lille-pus Skrevet 17. august 2012 #15 Skrevet 17. august 2012 (endret) Akkurat Ja da er du jo ikke en fjortis lenger Nå har vel også jeg tatt for gitt at Bella er en kattunge... Men vet du/dere hvor gammel hun er ? Grunnen til at jeg spør er fordi kattunger og voksne katter som regel har ulik læretid på det som er lov og det som ikke er lov i huset. Edit: fixet trykkfeil. Endret 17. august 2012 av Lille-pus
rebekkasam Skrevet 17. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 17. august 2012 Akkurat Ja da er du jo ikke en fjortis lenger Nå har vel også jeg tatt for gitt at Bella er en kattunge... Men vet du/dere hvor gammel hun er ? Grunnen til at jeg spør er fordi kattunger og voksne katter som regel har ulik læretid på det som er lov og det som ikke er lov i huset. Edit: fixet trykkfeil. Hun er 4 måneder Så Hun er vell enda en kattungen
Gjest Lille-pus Skrevet 17. august 2012 #17 Skrevet 17. august 2012 Når jeg leser den andre tården din, og kobler disse trådene, så blir bildet litt klarere i mitt hode; Hun har bodd sammen med dere sånn ca en eneste uke. Hun har nok ikke blitt helt, helt trygg i sitt nye hjem ennå. Hun bør få finne tryggheten i sitt nye hjem aller, aller først. Kjenne at hun har et sted som er trygt og som er hennes. Akkurat nå bør hun først bli trygg inne før du/dere introduserer henne for utetilværelsen. Kloring er en av mange måter å markere at man 'hører til', at man 'eier' noe. Og 'noe' i denne sammenheng er et område, et menneske, et hjem. Jeg ville konsentrert meg om Bellas trygghetsfølelse inne i første omgang. Gitt henne trygghet og 'eierskap' til det så nå er hennes hjem. Mye kos, vennlige irettesettelser når noe gjøres på 'gal måte' sett med menneskets øyne. Du/dere må vise henne hva klorebrett og klorestokker brukes til, det er dere som må leke med henne og bygge det båndet du/dere ønsker skal etableres mellom dere. Hun har startet godt ved å være 'mamma-dalt' i dine hæler. Ikke introduser ute-tilværelsen før hun er helt trygg på hvor hun bor, hvor hun hører til, og er kastrert. I min verden er det ikke rart at hun vil inn når hun slippes ut, men springer avgårde når hun er ute. Dette fordi hun etter en kort uke ikke er trygg noe sted, ikke ute, ikke inne, - og hun prøver å finne noe som er hennes. Et område hun kan finne mat, varme og sove. Og optimalt sett også noen som er glad i henne og som hun er glad i. Det er så enkelt og så vanskelig. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå