Gå til innhold

Har du laget fuglehus?

Anbefalte innlegg

Gjest Candy Pie
Skrevet

Ja...har du? Fornøyd med resultatet?

Hjemme i hagen er det maange fugler, uten at jeg har så veldig greie på det, tror jeg ikke den rasen reiser til syden.

Uansett, siden jeg nå har matet de hver dag i flere måneder, burde jeg fortsette med det så lenge de er her. Og til vinteren blir jo det veldig viktig!

Tenkte jeg skulle lage et stort fuglehus, som har plass til alle sammen.

Skal ha sagspon, høy, vann, pledd, "leker" og mat der inne, så håper jeg de vil bruke det.

Driver å ser litt rundt på google nå etter bilder, men fuglehuset mitt skal være ganske stort.

Hvordan ble ditt hus og kom det noen å bosatte seg der? ?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper du tuller nå?

Den eneste tiden fugler bruker fuglehus(kasse), er når de hekker. Resten av året bor de under busker og i trær, og for å mate behøver du ikke så store huset.

Jeg pleier å henge opp noen meiseboller og så har jeg frø i en fuglemater. Veldig enkelt, ja, men det holder for fuglene.

(Det er jo villfugler, ikke undulater, akkurat!)

:heks:

Gjest Candy Pie
Skrevet

Hehe, tullet ikke nei! :P

Sånne meisboller har de, de har også et pr vanlige fuglehus og kanin"gården" de hopper inn i.

Er jo ikke sikkert de hadde brukt det huset jeg skal lage, men det hadde ikke vært noen katastrofe for det:P

Skrevet (endret)

et fuglehus må være funksjonelt.De skiter der det måtte passe seg,så maten må henges på en slik måte at bæsjen detter ned og ikke i matfatet.Samtidig må det være så lite at kråker/store fugler ikke får lett tilgang.

ala http://ellenslillega...2/nye-fuglehus/ (fritt funnet gjennom google)

her fant jeg mange jeg synes var fine ;)

http://www.wildlifegarden.se/fagelmatare.html

Endret av Kårky
Gjest Candy Pie
Skrevet

Det nummer 6 var fint! Men tror ikke jeg klarer å lage noe så fint da, hehe.

Er kanskje ikke vits at de skal kunne gå inn(?) Jeg tenkte bare det ville vært koselig for de, men det kan jo være at de foretrekker å holde seg ute selv om det er vinter. Men jeg er faktisk blitt glad i fuglene, hvor "dumt" det enn høres ut. De er så søte og små. Ser så uskyldige ut. Vil ikke at de skal fryse til vinteren:P

Skrevet

Da må du ha hus med varme.Og ikke minst,du ødelegger den naturlig beskyttelsen fuglene har mot kulden.De får energi (varme) av mat. Så at du hjelper med mat hele vinteren og vår,er nok mer nytting enn et fuglehus de kan gå inn i. Tviler egentlig på at de ville blitt der inne.Fleste småfugler er jo byttedyr og er derfor mer på vakt/nervøse.

Jeg lager fuglemat selv og henger ut.Kjempekoslig å sitte på kjøkkenet og se fuglene spise.

Gjest CatMaru
Skrevet (endret)

Hei, TS.

Jeg tror du bør satse på pinner de kan sette seg på under et enkelt tak, jeg. Av en type som eventuelt kan henges opp rundt i trær.

Dessuten er det essensielt at du kan fjerne fugleskitt regelmessig, uten å skremme vekk fuglene.

Hus som du anbringer utendørs blir ofte fuktige og fulle av møkk. Da er det bedre med vegetasjon fuglene kan sitte i. Husk også at ville fugler liker å kunne se himmelen over seg, og vite om det kommer hauk og kråker flygende. De trekker ikke innomhus. De må nemlig kunne lette og forsvinne svært hurtig uten å bli stengt inne mellom vegger.

Meiseboller man kjøper er ofte av elendig kvalitet, og mange hagesentere olign selger også solsikkefrø som består av mye tomme skall.

Så sats på fuglematere av god kvalitet som du henger i trær, eller stativer, og tilby dem fuglenøtter, frøblandinger og solsikkefrø av god kvalitet.

Du bør ha ekornsikre fuglematere, med netting av metall som ikke kan rives opp.

Husk også på at dersom du legger til rette for en fuglehage, med leskur, fuglebad og diverse, så lager du samtidig en lekepark for nabolagets katter, der de kan trene seg på jakt. Tro meg, de vil lykkes og drepe småfugl...

Men det er i grunn ikke sånn at du ikke kan slutte å legge ut fuglemat på denne tiden dersom du ønsker det. Det er i grunnen tid nok for dem til å finne alternative spiseplasser.

Men fortsetter du å legge ut mat etter at det kommer nattefrost, så er det for sent å gi seg (for i år.)

Rå, usaltede fugle-peanøtter( uten skall) er en slager blant alle småfugl i norsk natur. De inneholder også mye av det fettet som holder småfuglene varme.

Heng dem ut i nøtterør av metallnetting, og stikk pinner til å sitte på gjennom røret.

La dem få velge mellom disse og meiseboller. I tillegg kan du la dem få solsikkefrø, men pass opp. Mange av dem havner raskt på bakken, så du må også se opp for mus og rotter, når du mater småfugl i stor skala om vinteren.

Vær ogå forberedt på besøk av duer. Duer som liker å slå seg til.

Glemte å si at de har mye fint du kan ha bruk for på naturogfritid.no :smilyblomst:

Gå inn på Hobby og hage.

Her er det nøtterøret jeg snakker om: http://www.naturogfritid.no/620006/Hobby_og_hage/Foringsautomater/Rorautomater/N%F8tteautomat

Endret av CatMaru

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...