Gå til innhold

Hva er det styggeste plagget du har sett i det siste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Linbukser. Synes den trenden er vanvittig stygg - både på dame som mann. 

Ser ut som en blanding av legeuniform og Jesus-bukser😂 

Anonymkode: f9d87...c2b

Er linbukser en «trend»? Synes jeg har sett linbukser i fleng om sommeren de siste 30 årene?

Anonymkode: 1fd9b...c08

• Liker 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Blå bomullsskjorte med roser - Embla BunaderTise | Reuse fashionSandra Lyng nye bunadsskjorte utsolgt – bunadspolitiet reagerer – NRK  Nordland

Anonymkode: 5ab86...dc5

Bunader generelt (noen her inne har synes det var stygt før, så det er innenfor), eller ikke-tilhørende skjorter spesielt?

Jeg personlig har en hvit bunadsskjorte som er for liten, så kunne tenke meg å kjøpe en fin skjorte om jeg hadde råd. Jeg så at en grønn skjorte har blitt brukt til en versjon av min bunad, men ville kanskje blitt sett på som rart av de som ikke vet det, så hadde kanskje fått kjeft om jeg hadde brukt den. Men hvor grensen går mellom en farget skjorte som hører til, men kanskje er lite brukt og en skjorte som er konstruert i fjor eller i år er vanskelig for en lekperson å vite om, så utover dette trakker jeg ikke i den salaten.

AnonymBruker
Skrevet
sofie777 skrev (3 timer siden):

Bunader generelt (noen her inne har synes det var stygt før, så det er innenfor), eller ikke-tilhørende skjorter spesielt?

Jeg personlig har en hvit bunadsskjorte som er for liten, så kunne tenke meg å kjøpe en fin skjorte om jeg hadde råd. Jeg så at en grønn skjorte har blitt brukt til en versjon av min bunad, men ville kanskje blitt sett på som rart av de som ikke vet det, så hadde kanskje fått kjeft om jeg hadde brukt den. Men hvor grensen går mellom en farget skjorte som hører til, men kanskje er lite brukt og en skjorte som er konstruert i fjor eller i år er vanskelig for en lekperson å vite om, så utover dette trakker jeg ikke i den salaten.

Stygge, glorete bunadskjorter som ikke hører til var det jeg ville vise.

Når det gjelder ditt spørsmål, så er jo svaret enkelt: Hører den til, så hører den til. Men alle vet at nordlandsbunaden skal ha hvit skjorte, og samme med hardanger. Den skal være hvit med hvitsøm. Det er jo derfor det heter hardangersøm.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
sofie777 skrev (3 timer siden):

Jeg syns det er fint med annen skjorte 😊

Å det å ha en annen skjorte under, det er jo ikke sånn at bunaden skades av det. Blir bare flere bruks varianter og man blir litt individuell, så det er mer gøy å se. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Rosakatt skrev (8 timer siden):

Å det å ha en annen skjorte under, det er jo ikke sånn at bunaden skades av det. Blir bare flere bruks varianter og man blir litt individuell, så det er mer gøy å se. 

Nei, det gjør tvert imot at alle bunader ser helt like ut, som wanna-be-beltestakk, og mangfoldet forsvinner.  Det samme gjør kunnskapen om kulturarven.

En nordlandsbunad blir ikke en beltestakk uansett hvor mange blomster og silketørkler som tilføres. Den blir bare ødelagt.

Dere ser ut som er glorete, uvitende saueflokk i de skjortene.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
sofie777 skrev (14 timer siden):

Jeg har også en hvit skjorte (arvet) som egentlig er litt knapp. Jeg har derfor sydd meg en ny selv i et helt nydelig secondhand bomullstoff jeg har hatt liggende i tre år. Ikke redd for kjeft og kommer til å bære den med stolthet. 

Men Sandra lyng og Careless sine skjorter, masseprodusert plastikk-dritt, det hører ikke hjemme til bunadene våre. Det er min mening. Her har de sett sine snitt på å tjene penger.. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker AC/DC-t-skjorte under bunaden. Mye kulere enn den kjipe, hvite linskjorta. At bunadsmafiaen river seg i håret og gir meg stygge blikk kunne ikke brydd meg mindre. Jeg ler inni meg. Hvem bryr seg om de snerpete kjerringene der, liksom? Og nei, jeg har ikke festdrakt eller kinabunad, men nordlandsbunad sydd av min farmor. Farmor syns det er stilig hun, selv om hun er 98 år gammel. Hun er mer åpen for litt forandring enn den urokkelige bunadspurken. 

Anonymkode: e8087...c9f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosakatt skrev (13 timer siden):

Jeg synes selve bunaden, særlig broderiene, drukner når folk velger en glorete skjorte som ikke hører til. Kjøp heller festdrakt hvis du vil mikse og matche som du vil.

Anonymkode: e25ce...6ae

• Liker 8
Skrevet

Men igjen: hvordan vet dere forskjell på en farget bluse som faktisk er en variant av en bunad, men lite brukt og en skjorte som er "funnet på" i nyere tid? Hadde jeg sett telemarksbunaden til Ingrid Alexandra på gaten på 17. mai før hun brukte den, så hadde jeg lurt på hva de hadde funnet på, men det er jo en reell bunad, men en som nesten ingen har.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Blå bomullsskjorte med roser - Embla BunaderTise | Reuse fashionSandra Lyng nye bunadsskjorte utsolgt – bunadspolitiet reagerer – NRK  Nordland

Fy så stygt.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjedde med stil? Er det helt ut?

Anonymkode: d3b50...2f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
sofie777 skrev (31 minutter siden):

Men igjen: hvordan vet dere forskjell på en farget bluse som faktisk er en variant av en bunad, men lite brukt og en skjorte som er "funnet på" i nyere tid? Hadde jeg sett telemarksbunaden til Ingrid Alexandra på gaten på 17. mai før hun brukte den, så hadde jeg lurt på hva de hadde funnet på, men det er jo en reell bunad, men en som nesten ingen har.

Fordi vi har grunnleggende almennkunnskap om bunader, og  vet at det stort sett bare er beltestakken og noen sognebunader som har farget skjorte. Om man aldri hadde sett en bunad som Ingrids før, så ser  jo et ørlite trenet øye på to sekunder at det er en variant av telemark, og ikke en fantasibunad.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi vi har grunnleggende almennkunnskap om bunader, og  vet at det stort sett bare er beltestakken og noen sognebunader som har farget skjorte. Om man aldri hadde sett en bunad som Ingrids før, så ser  jo et ørlite trenet øye på to sekunder at det er en variant av telemark, og ikke en fantasibunad.

Det er jo det jeg sier. Min bunad KAN ha grønn trøye, men det er det ingen som har/vet. Hvordan vet du? Det finnes hundrevis av bunader her i landet. Sier du at du har oversikt over absolutt alle varianter av alle sammen? Da er du god!!

Endret av sofie777
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
sofie777 skrev (Akkurat nå):

Det er jo det jeg sier. Min bunad KAN ha grønn trøye, men det er det ingen som har/vet. Hvordan vet du?

Hvorfor er det ingen som vet det? Hvilken bunad er dette? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det ingen som vet det? Hvilken bunad er dette? 

Ok, nesten ingen, da. Se også det jeg la til i forrige svar

AnonymBruker
Skrevet

Ok, nesten ingen, da. Se også det jeg la til i forrige svar

jeg sier ikke at jeg har oversikt over alle bunader. Jeg sier at jeg stort sett ser forskjell på en bunad som åpenbart bare skal ha hvit skjorte, og de som jeg positivt vet kan ha farget, og på de jeg ikke egentlig vet, så er det ikke så vanskelig å se forskjell på om det ser rett eller feil ut. Det har med om bunaden ser ut som den står i en levende drakttradisjon, eller om man kjenner igjen designelementer fra bunader som er konstruert på 1900-tallet. 

Men hvis du er så bekymret for å bli misforstått, så er det vel bare å bruke hvit skjorte? Det er jo slik at for mange av de bunadene som kan ha farget skjorte, så var det uansett slik at det var hvit skjorte som var riktig til fest. Den fargede var til enklere anledninger.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

jeg sier ikke at jeg har oversikt over alle bunader. Jeg sier at jeg stort sett ser forskjell på en bunad som åpenbart bare skal ha hvit skjorte, og de som jeg positivt vet kan ha farget, og på de jeg ikke egentlig vet, så er det ikke så vanskelig å se forskjell på om det ser rett eller feil ut. Det har med om bunaden ser ut som den står i en levende drakttradisjon, eller om man kjenner igjen designelementer fra bunader som er konstruert på 1900-tallet. 

Men hvis du er så bekymret for å bli misforstått, så er det vel bare å bruke hvit skjorte? Det er jo slik at for mange av de bunadene som kan ha farget skjorte, så var det uansett slik at det var hvit skjorte som var riktig til fest. Den fargede var til enklere anledninger.

Jeg er ikke bekymret for å bli misforstått av den generelle befolkningen, for de betyr det katta hva jeg går med. Det er sånne som deg, altså bunadspolitiet og anonyme folk som rakker ned på det andre folk går med, uten å tenke på at det kanskje er rett likevel!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bekymret for å bli misforstått av den generelle befolkningen, for de betyr det katta hva jeg går med. Det er sånne som deg, altså bunadspolitiet og anonyme folk som rakker ned på det andre folk går med, uten å tenke på at det kanskje er rett likevel!

Jeg tror du tar feil i at folk som bryr seg om dette ikke ser den forskjellen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20250320_114037_Facebook.jpg

Anonymkode: aa8b7...649

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tror du tar feil i at folk som bryr seg om dette ikke ser den forskjellen.

Det er forskjell på folk som bryr seg og de som ikke. De fleste er i den siste kategorien. Jeg har heller ikke nevnt noe om å bry seg eller ikke. De som har vokst opp i og bodd i en region i mange år, vet naturligvis forskjell på sin regions bunader, men jeg som søring og som ikke har bodd lenger nord enn Trondheim (men flere steder sørpå), har ikke oversikt over Nord-Norges bunader selv om jeg er interessert og har bladd i diverse bøker om emnet før internett og sett på sider om dette etter internett. Jeg tviler på at de fleste (altså ikke alle) er såpass interessert i dette.

Nå vil jeg gjøre noe helt annet, så for min del setter jeg strek for denne samtalen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...