AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 Etter nesten ti år med jobbing i andre bransjer, ved siden av studier og heltid, er jeg klar for å jobbe som lærer igjen. Har hatt mine første arbeidsdager som lærer og er forbauset over møtet med det offentlige Norge. Er det virkelig sånn at "planleggingsdager" er fulle av meningsløse svadaforedrag, obligatorisk opplæring av de mest elementære IKT-ferdigheter for ALLE (type lære å gå inn på mail, copy+paste osv.), diskusjonsgrupper hvor man skal diskutere spørsmål av typen "Hva er en god lærer?" i timesvis (som i praksis bare blir pjatt og prating om sommerferien), og massevis av skjemaer og teammøter... skjønner ikke at det går an å sløse med voksne menneskers tid på denne måten! Noe av det nevnte er sikkert greit, men i løpet av de tre siste 8 timersdagene har jeg bare hatt kanskje 2 timer totalt til egen disposisjon. Har sittet på kveldene for å gjøre det virkelig viktige arbeidet: forberede meg til å møte elevene og gjøre hverdagen deres så meningsfull og lærerik som mulig. Det blir lange dager, og jeg er forberedt på dette når elevene kommer men trodde planleggingsdager var for å få tid til å planlegge. I det private næringsliv sløser INGEN sjefer med de ansattes tid på denne måten, fordi de er klar over hvor mye det koster og det ville resultert i et underskudd etter kort tid. Siden lærerens verdiskapning er vanskelig å måle i penger, blir de ikke tatt på alvor når det gjelder å få tid til å gjøre jobben sin. Dette er bare mitt førsteinntrykk, er det noen erfarne lærere som har noen tanker rundt dette? Anonym poster: dc0a696c7e181faab49bd4a9b84a2dde 14
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 Høres ut som et rart opplegg. Der jeg jobber bruker vi tiden til det den er ment som - planlegging. Er noen foredrag innimellom, men da er det relevante ting. Vi har som regel en "velkomst" med alle sammen og drikker kaffe og snakker (ca. 20-30 min) som en hyggelig samling etter ferien. Deretter gis beskjeder fra ledelsen som gjelder alle sammen, dette kan ta fra 10 minutter til 1 time alt etter hvor mange beskjeder de har. Deretter er det stort sett planlegging i team og trinnmøter. Blir litt egen planlegging på kvelden, men ikke så altfor mye. Jeg ville tatt det opp med ledelsen. Anonym poster: 41e2e353740e3fbd54ee7713de2f147c 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #3 Skrevet 16. august 2012 Jeg opplevde en hel del meningsløs obligatorisk fellestid da jeg jobbet som lærer, dessverre. Ledelsen var kanskje ikke så veldig kreative når det kom til å fylle fellestida med nyttige ting. Planleggingsdagene var ofte greie og vi fikk tid til planlegging på trinnene, men i løpet av skoleåret har man jo fast fellestid flere ganger i uka, og denne tida ble kilde til mye frustrasjon i kollegiet. Man er på jobb fra 8-16, og har likevel ikke tid til å planlegge selve undervisningen før man er hjemme igjen på ettermiddag/kveld. Jeg brukte rundt tre timer hver kveld på forberedelser og planlegging av undervisning, pluss en del timer i helgene. Jeg hadde ikke nølt et sekund med å bytte vekk avspasseringen sommer/påske etc mot klarere grenser mellom jobb og fritid. Og nei, jeg jobber ikke som lærer lenger. Angrer ikke et sekund på valget mitt. Anonym poster: a46b4874068ec3bdabf709d73ce0f176 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #4 Skrevet 16. august 2012 Vi hadde aldri skole lenger enn til 14, man kan vel få gjort noe mellom 14-16? Anonym poster: fe70bb2055b30fd1790eb5fe2a89c88e
Gjest nysgjerrigp Skrevet 16. august 2012 #5 Skrevet 16. august 2012 Mamma og pappa er lærere, og de sier akkurat det samme som deg! Tror jeg må vise henne dette innlegget.
HedvigR Skrevet 16. august 2012 #6 Skrevet 16. august 2012 Vi hadde aldri skole lenger enn til 14, man kan vel få gjort noe mellom 14-16? Anonym poster: fe70bb2055b30fd1790eb5fe2a89c88e Da er det som regel møter av diverse slag, felles- og trinn. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 Ja, TS, slik er det dessverre. Ikke veldig motiverende for folk som VIL gjøre jobben sin. Det er akkurat det samme i barnehager også. Mye sløsing av tid og ressurser, mangel på god organisering og feil distribuering av tid, feil prioritering. Ikke rart at å jobbe som lærer eller i barnehage ikke er prestisjeyrker. Det er grunnen til at jeg sluttet med det, selv om jeg er utrolig glad i barn og jobb med dem, og jeg angrer ikke i det hele tatt. Anonym poster: 7157072df3d478f42c190dd20cf27540 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 Vi hadde aldri skole lenger enn til 14, man kan vel få gjort noe mellom 14-16? Anonym poster: fe70bb2055b30fd1790eb5fe2a89c88e Javisst. Og det er nettopp denne tida som blir brukt til unyttig fellestid på mange skoler. Man har f.eks. kanskje et foredrag om at mobbing er fælt og må tas tak i (det skjønner da alle oppegående lærere selv), uten matnyttige råd for hvordan man avslører og setter stopp for mobbingen på en bra måte. Eller man får lange innføringer i en uenighet mellom departementet og forbundet. Eller en kollega som har vært på kurs skal fortelle om hva h*n lærte på kurset, noe som egentlig ikke gir de andre lærerne annen kunnskap enn at kurset var bra/dårlig. Eller man får høre om ulike diagnoser uten at det egentlig hjelper lærerne det minste (skal man faktisk lære noe brukbart om diagnoser som man kan ta videre i arbeidet sitt så trenger man en langt dypere innføring enn en time eller to med rektors opplesing av "gode råd"). Lista er lang. I tillegg skal tida mellom 14-16 brukes på rapportskriving, trinnmøter, foreldresamtaler (enkelte elever krever mer skole-hjem-samarbeid enn andre elever, så det tilbringes gjerne en del tid på telefonen) osv. Den lista er også lang. Så tida man har til å faktisk planlegge undervisning er minimal i løpet av ei uke. Derfor bruker mange lærere (de som er samvittighetsfulle og jobber på en skole med dårlig utnyttelse av fellestid) veldig mye tid hver dag på å planlegge undervisninga hjemme hos seg selv på kveldstid. Og for disse lærerne gjør ikke avspaseringa sommer/påske/jul osv på langt nær opp for all den tida man bruker ekstra i løpet av året. I dag jobber jeg i en helt annen type stilling og er glad for at jeg valgte bort et yrke som jeg egentlig var glad i, men som tok så mye krefter at jeg ikke maktet å leve ved siden av jobben. Anonym poster: a46b4874068ec3bdabf709d73ce0f176 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Det er dessverre ofte sånn det blir når noen har en tid som de må fylle med noe, og det ikke gir noen negative konsekvenser for dem om de gjør en dårlig jobb eller positive om de gjør en god. De fleste som har vært i militæret vet dette. Anonym poster: dae4de98d51fcd6e92b1f4469b55a9d3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #10 Skrevet 17. august 2012 Ingenting nytt i dette. http://www.bt.no/meninger/kronikk/Slipp-larerne-fri-1755514.html Anonym poster: a46b4874068ec3bdabf709d73ce0f176
feuerstein Skrevet 17. august 2012 #11 Skrevet 17. august 2012 Den ene lærervennen min forteller at de pleide å dra på seiltur, men etter at de fikk ny rektor har de vært nødt til å holde seg på skolens område og repetere selvfølgeligheter om mobbing og mailbruk.
hddgblr Skrevet 18. august 2012 #12 Skrevet 18. august 2012 (endret) .... Endret 18. august 2012 av hddgblr
Porcelain Skrevet 19. august 2012 #13 Skrevet 19. august 2012 På mange skoler er det nok slik, dessverre. Noe føles veldig nyttig, andre ting føles mindre nyttig. Via fagforum og klubbmøter kan man forsøke å komme med innspill på hva man ønsker mer av, men dette er dager som er styrt av arbeidsgiver..
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Javisst. Og det er nettopp denne tida som blir brukt til unyttig fellestid på mange skoler. Man har f.eks. kanskje et foredrag om at mobbing er fælt og må tas tak i (det skjønner da alle oppegående lærere selv), uten matnyttige råd for hvordan man avslører og setter stopp for mobbingen på en bra måte. Anonym poster: a46b4874068ec3bdabf709d73ce0f176 Hahaha, er det derfor flere eldre lærere jeg kjenner forteller meg med største alvor og som om det var en helt ny oppdagelse at noen barn ikke har det bra/blir mobbet/blabla. De er rett og slett blitt hjernevasket! "Hmmm, egentlig trodde jeg at jeg hadde hørt dette før? Men nei, siden de bruker tid på å fortelle meg det, så må det jo være noe nytt og viktig" Anonym poster: fd9d08e4d3aa32ae37606ee67988f34c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #15 Skrevet 23. august 2012 Jeg er ikke lærer, men skjønner hva du mener. Har opplevd en del møter med "svada" og som egentlig ikke er relevant til egen arbeidshverdag. Møter som tar opptil flere timer, der flere ofte ikke møter opp til rett til (slik at det tar ennå lengere tid) og med for lite struktur (en møteleder som er "sterk" nok til å avslutte temaene slik at man kommer videre). Det har mang en gang ført til ganske lange dager for min del (12 t ++), og det er mange i min bransje som jobber en 1000-1200 timer overtid i året for å få tid til å gjort alt. Anonym poster: 6c30aa90bb76fce1a923383069927360
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå