Lilac Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 Jeg er skikkelig rotete og jeg har så lyst til å rydde men mangler motivasjon... Noen som har tips til meg?
Gjest gjest17 Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 Ta for deg ett rom per dag? Ikke sett deg for høye mål hva du skal få unnagjort. Ellers er det greit at alt rot har sin faste plass, da går det fort å rydde :-) 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 Når det iblant blir så mye rot at jeg ikke aner hvor jeg skal starte så starter jeg helt tilfeldig. F.eks. plukker om 6-7 ting som ligger på salongbordet og begynner å plassere hver enkelt ting på sin plass. Nytter ikke ha system i det, så jeg tar små steg og til slutt blir det ryddig. En ting som kan være lurt er å få ryddet en flate (et bord, en kjøkkenbenk el.l.) sånn at du har et sted å eventuelt sortere eller "mellomlagre" ting mens du rydder. F.eks. når jeg har vært på handletur så legger jeg alle varene utover spisebordet. Ting til badet (såper, hygieneartikler osv) for seg, tørrvarer til kjøkkenskapet for seg og ting til kjøleskapet for seg. Da er det lettere å få oversikt og man slipper å løpe til badet fem ganger hver gang man finner noe som skal dit. Samme prinsipp bruker jeg ofte i rydding. Er man flere personer i husstanden er det kjekt å ha noen romslige og fine kurver/bokser med navnet til hver enkelt på, så kan man hver kveld putte mammas ting i mammas kurv, Lises ting i Lises kurv osv. Hvis kurvene er fine å se på så gjør det jo ikke noe om de blir stående framme. Jeg er en rotekopp av dimensjoner, så for å ha sjans til å finne igjen ting må jeg ha et system. I boden og i alle større skap står det rader med fine pappesker. På hver eske er det en klistrelapp der det står sånn omtrent hva som er inni eska. F.eks. sysaker (saks, tråd, nåler), verktøy (skrujern, hammer, stifter, tommestokk), kontorsaker (konvolutter, hullemaskin, stiftemaskin, binders) osv. På den måten er det utrolig mye lettere å holde orden og rydde, for alt har sin faste plass. Og det er vanvittig mye enklere å finne ting igjen etterpå. Anonym poster: 14a2bbd5f7d0e12a4feabbd21fa3dc5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå